Básně vznikaly ve skrytu či v ústraní po desítky let a byly známy převážně jen zasvěcencům, autorovým přátelům, nebo také čtenářům literární revue Protimluv, kde se objevily hned ve dvou číslech v letech 2002 a 2006. „Právě z této spolupráce Ivana Švandy a redaktorů časopisu Protimluv vznikla myšlenka vydat zatím méně známou, ale velmi původní a svébytnou autorovu poezii, která nalezla svůj ohlas a vyvolala zájem nejen u ostravského publika,“ přibližuje publikaci šéfredaktor revue Protimluv Jiří Macháček.

Podle něj publikace obsahuje asi pět desítek básní od počátků Švandovy tvorby po současnost. Nejstarší báseň je z roku 1981, nejmladší z roku 2006. Básnickou sbírku doplnila ilustracemi ostravská malířka Katarína Szanyi-Hudečková, autorem grafické podoby je Ivo Kaleta.

Kniha je druhým titulem z dílny začínajícího ostravského nakladatelství Protimluv. Tím prvním byly Mrtvé body, překladová antologie polské básnické skupiny Na Divoko. „V průběhu tohoto roku Protimluv vydá ještě literárněvědnou studii o Egonu Bondym z pera mladého ostravského literárního vědce Oskara Mainxe nebo překlad knihy polského postmodernisty Darka Fokse. V edičním plánu je také publikace s pracovním názvem Stopy a obrazy literárního vědce a překladatele Miroslava Zelinského, která na analýze zdánlivě nevinných sgrafit v Ostravě-Porubě poukazuje na širší problém zaprodání umění do služeb politické ideologie,“ dodává Macháček.