VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nataša Novotná: Kylián je taneční bůh

Ostrava - Mladá absolventka Janáčkovy konzervatoře v Ostravě zažívá úspěchy v Nizozemsku, Itálii, Japonsku, ale také u nás.

6.1.2008
SDÍLEJ:

Nataša NovotnáFoto: DENÍK/Adolf Horsinka

Je nádherné, když absolventi Janáčkovy konzervatoře v Ostravě dosahují ve světě výrazných úspěchy. Vzpomeňme namátkou několik mladých žen z posledních let - sopranistku Martinu Jankovou, houslovou virtuosku Hanu Kotkovou, ale také tanečnici, představitelku výrazového tance Natašu Novotnou. Moravskoslezskou metropoli opustila před deseti lety.

Natašo, jak to vlastně tenkrát bylo?

Po absolutoriu na Janáčkově konzervatoři u svého pedagoga Jiřího Dužího, na něhož vždy s velkou láskou vzpomínám, jsem se setkala v Ostravě v době, kdy se Igor Vejsada stal uměleckým šéfem baletu v Národním divadle moravskoslezském, s báječnou choreografkou a bývalou tanečnicí, Jeeanne Solan z Nederlands Dans Theatru. A právě tato osoba mě uvedla do evropského tanečního světa. Takže ihned v noci po svém absolventském koncertu na konzervartoři jsem cestovala do Haagu, abych se představila v prestižním souboru, jemuž šéfoval světově proslulý tanečník a choreograf Jiří Kylián.

První rok jsem strávila v juniorské přípravce. Ale nechtělo se mi čekat na dobu, kdy budu tančit v jeho prvním souboru. Přerušila jsem svůj pobyt v Nizozemsku a vydala se do Švédska do Göteborgu, kamenného divadla, kde jsem působila jako sólistka dva roky. Na tamním jevišti jsem si zatančila mimo jiné Julii ve slavném baletu Romeo a Julie.

Za výkon v tomto představení jsem získala prestižní stipendium, které bylo určeno mladým tanečním talentům. Už od počátku se věnuji nikoliv klasickému, ale takzvanému výrazovému, modernímu, tedy současnému tanci. A jak říká Jiří Kylián, všichni jeho členové souboru jsou sólisté v daném projektu.

Vaše taneční putování Evropou ze Švédska pokračovalo…

Po dvou letech ve Švédsku jsem přišla na konkurz do Lyonu a taneční svět je malý, takže se mi ozvali opět v Nizozemsku a říkali: Ještě než něco podepíšeš ve Francii, tak se za námi stav v Nizozemsku. A chtěli mě zpátky v Haagu k Jiřímu Kyliánovi, kam jsem se zase vrátila.

Jak se vám spolupracuje s tak velkou osobností – Jiřím Kyliánem?

Když hovořím o spolupráci s Jiřím Kyliánem, nevím, kde začít. Je to úžasná umělecká osobnost, nádherný a báječný člověk s velkou invencí a každá zkouška s ním, to je nesmírné okysličení člověka na duchu.

an Kylián je muž se vzácným rozhledem, moudrostí. Kdyby už nic nevykonal, tak může odpočívat s obrovskými uměleckými vavříny v oblasti tanečního umění. Muž obrovské invence, zásadový člověk, velký umělec, který jako choreograf a režisér velmi citlivě respektuje každého tanečníka v souboru, dbá na jeho připomínky, každé představení spoluvytváří s každým jedincem, no je to asi slovy těžko definovatelná a skvělá spolupráce, která se podaří ve výjimečných případech, proto jsem šťastná, že jsem mohla a ještě mohu spolupracovat s tak jedinečným umělcem, který vám absolutně věří…

Užila jsem si to v jeho choreografiích do sytosti, snad nejvíce v tanečním celovečerním opusu nazvaném „One of A Kind“, kde ztvárňuji postavu, která se prolíná celým představením a je na jevišti také o přestávkách. Ale těch opusů bylo daleko více.

Hovoříte nádherně o této spolupráci, ale prý od loňska jste v novém angažmá…

Od loňského léta jsem se rozhodla, že musím jít zase na své taneční cestě ještě trochu dál. Nizozemsko, pan Jiří Kylián, to je úžasná taneční švětová škola života, ale nechtěla bych ve svém konání ustrnout a zůstat v jakési, byť krásné, ale rutinní práci a zpohodlnět. Takže jsem na volné noze a sama svým šéfem.

Co to pro vás znamená?

Že momentálně jsem doma v České republice, mám zde určitou základnu. Ale hodně pracuji v zahraničí. Momentálně s finským choreografem, který se jmenuje Tero Saarinen. V Nizozemsku spolupracuji s jednou společností ve městě Tilburg, ale také v Haagu s jedním divadlem, kde většinou se podílím na opusech v projektech založených na moderním a výrazovém tanci.

Současně jezdím hostovat do Itálie s jedním sólistou z italské La Scaly, Robertem Bollem, s nímž tančím na různých galavečerech a v choreografiích Jiřího Kyliána, a rovněž jsem jezdila do Japonska, kde mám také svého choreografa, pana Teshigawaru.

A s kým spolupracujete u nás?

V poslední době se snažím vžít do úlohy choreografa a pedagoga, takže se to pomalu učím. Nechtěla bych tančit do padesáti let, ale své zkušenosti už nyní postupně předávat mladším generacím. A s tanečníkem a choreografem Václavem Kunešem, s nímž jsme se potkali u pana Kyliána, jsme si řekli, že to, co jsme se naučili, bychom chtěli předávat těm mladým adeptům tanečního umění. A ještě s produkčním Ondřejem Kotrčem jsme vytvořili uměleckou jednotku, která se jmenuje 420 People, která by měla alespoň jednou za rok vytvořit mezinárodní produkci za účasti našich, ale také zahraničních tanečníků, s nimiž bychom chtěli navštívit jednotlivé regiony v naší vlasti a představit lidem moderní pohybové a taneční divadlo.

Nebude to lehké, ale věřím, že se nám to postupně podaří.

6.1.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto z ostravské fakultní nemocnice

Čtyřleté děvčátko v Jablunkově vypadlo ze třetího patra

Klimkovický tunel. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
14

Klimkovický tunel uzavřou až v neděli večer

Tvrdé boje, krásné bubenice, sympatičtí lidé. Dračí lodě na start!

/FOTOGALERIE/ Vypětí a výkony na plno, ihned po dojetí ovšem smích, vtip a dobrá nálada. Ve Starém Bohumíně probíhají od sobotního rána závody dračích lodí a je to především skvělá zábava, barvitá podívaná a příjemná atmosféra, která tady přilákala desítky příznivců vodáctví i jejich početné fanoušky.

Jakub Petr před turné po Švýcarsku: Jako generálku to nebereme

Čtyři zápasy s kvalitními soupeři v šesti dnech čekají hokejisty Vítkovic během turné po Švýcarsku, kam v pátek brzy ráno ostravská výprava nabrala směr.

Baník myslí na výhru, Kučera nevyloučil změny v sestavě

Není to sice Slavia, ale i Teplice, které už delší čas drží kádr pohromadě, mají obrovskou kvalitu. Druhé domácí vystoupení Baníku Ostrava v rozbíhající se HET lize může být hodně zajímavé. Hrát se začne dnes v 17 hodin.

Pohádkou o pohřbívání zvířátek seznamují děti s koncem života

Kamarádky Ester a Oli nacházejí mrtvého čmeláka a je konec nudě, hledají a pochovávají další tvorečky, zakládají si vlastní „pohřebářskou“ firmu. Smrt se v představení Jany Peřinové a Jordany Blažkové zdá srozumitelnější i těm nejmenším.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení