Jamie Cullum řádil, Michael Nyman uklidňoval

Ostrava /RECENZE/ - Nadžánrový festival Colours Of Ostrava nabídl od čtvrtka do neděle nestihnutelné spektrum kvalitní hudby.

13.7.2009

Jamie Cullum na Colours of OstravaFoto: Martin Pleva

Hudební festival Colours Of Ostrava přilákal rekordní počet návštěvníků a proběhl v pohodovém a tolerantním duchu

Přestože 8. ročník překonal návštěvnický rekord, navštívilo ho více než 25 tisíc posluchačů, zachoval si navzdory masám přecházejícím mezi scénami jistou nezaměnitelnou intimitu, umožňující vnímat i jemnější podtóny.

Čtvrteční úvodní koncert na hlavní scéně vyzněl možná až příliš jemně. Početné těleso skladatele a klavíristy Michaela Nymana se smyčci a dechy se nepodařilo ozvučit bez chyb. Vážná hudba s převládajícími prvky minimalismu, byť Nyman vybíral převážně líbivé či dramatické kompozice ze soundtracků, působila v nabitém areálu pod širým nebem neprůbojně. Rušil hlahol od stánků s poživatinami i zvuková zkouška z vedlejší scény. To však nic nemění na faktu, že úvodní „klasické“ okénko bylo ze strany interpreta kvalitní a ze strany zklidněného publika přijato s pochopením až nadšením.

Charismatický anglický zpěvák a pianista Jamie Cullum nezklamal očekávání a předvedl strhující show na pomezí popu a jazzu. Už během první písně Get Your Way vylezl na klavír. Při přeskakování pódia se málem přerazil o stoličku, ale ke klaviatuře dorazil včas, aby vypálil přesnou frázi. Vystoupení neztratilo tah, ani když si pod piano zalezl a bez kapely, jen za doprovodu tlučení do dřeva týraného nástroje scatoval Jacksonův Thriller. Ale ať už Cullum vyváděl na pódiu cokoliv, nikdy na úkor muziky. Zpíval a hrál bezchybně i během překážkového běhu a šplhu. Kromě ověřených skladeb představil i písně z připravovaného alba, které by mělo vyjít na podzim.

Experiment i adrenalin

O další vrcholy festivalu se postarala polská akustická smršť Dikanda, hrající (zjednodušeně řečeno) jako Värttinä šmrncnutá Balkánem a Blízkým východem, či izraelský Diwan Project. Drtivě vyzněly i zvukové halucinace finsko-amerických experimentátorů KTU či adrenalinová fúze severoafrické hudby a elektroniky v podání alžírsko-francouzských Speed Caravan.

V konkurenci špičkové zahraniční muziky se vždy ukáže, které z domácích kapel jsou skutečně na světové úrovni. Letos se ctí obstáli Terne čhave či Robert Křesťan a Druhá tráva, posílená o hostujícího amerického virtuózního banjistu Tonyho Trischku.

Vypíchnutí z plejády dobré muziky si zaslouží africká účast. Nadchla „gabrielovská“ sofistikovanost kombinovaná s živelností hudby Zulů, kterou vysekl jihoafrický rockový písničkář Johnny Clegg. Seun Kuti, syn nigerijského génia Fely Kutiho, polapil publikum na doraz hranou afrobeatovou vichřicí. Guinejský virtuos na djembe Mamady Keita zahrál s početnou skupinou Sewa Kan možná „jen“ zábavný bubenický taneční set, ale s nefalšovanou radostí.

V porovnání s živelností a pestrostí kvalitních world popových projektů působilo vystoupení britské trip-hopové senzace Morcheeba unyle. David Byrne se tentokrát předvedl v poněkud strojené podobě, ale jeho koncert, zahrnující i vzpomínku na hity Talking Heads, nakonec dopadl dobře. A vhodnější finále než funky-jazzový taneček Macea Parkera si Colours nemohly přát.

Pochopitelně se v programu vyskytly ústupky masovějšímu vkusu. Ovšem při množství pozvaných interpretů (přes stovku) to nevadilo, i podbízivější produkce zpestřila nabídku. Navíc šlo v podobných případech snadno prchnout na jinou z až deseti scén. Colours si zachovaly výjimečnost a jediným „negativem“ zůstala bohatost nabídky, nedovolující vyslechnout vše zajímavé.

TOMÁŠ S. POLÍVKA