Operní soubor Národního divadla moravskoslezského uvede zítra od 19 hodin v ostravském Divadle Antonína Dvořáka premiéru inscenace Petera Brooka, který podle Bizetovy opery vytvořil a v Paříži v roce 1981 uvedl hudební drama La Tragédie De Carmen.

„Dlužno podotknout, že slavnou operu nijak neznásilnil – ponechal čtyři hlavní postavy děje, příběh i Bizetovu hudbu. Aby podtrhl osudovost příběhu, eliminoval sborové a baletní scény a činoherními postavami Zunigy, Lillase Pastii a Carmenina muže Garcíi se vrátil (spolu se scenáristou Jean-Claudem Carrièrem) k Mériméově novele a původní verzi opery s mluvenými dialogy.

Operní diváci nemusejí mít o Bizetovu hudbu strach – v Tragédii Carmen uslyší to, co slavný skladatel napsal, v komorní instrumentaci Mariuse Constanta,“ napsala Pavla Březinová mimo jiné v červnovém zpravodaji NDM k zítřejší premiéře.

Brookova La Tragédie De Carmen se v posledních necelých třech desetiletích stala repertoárovým titulem, zejména na evropských jevištích. Operní soubor Národního divadla moravskoslezského uvádí tento opus v české premiéře ve francouzském originále s českými dialogy.

Režijně ostravské představení nastudoval hostující Venjamin Směchov, spolu s výtvarníky Marijí Danilovou j. h. (kostýmy) a Stanislavem Morozovem j. h. (scéna). Dirigentem inscenace je Paolo Gatto j. h.

Účinkují: Anna Číhalová /Zuzana Dunajčanová j. h. /Agnieszka Zwierko (Carmen), Jaroslav Dvorský j. h. / Luciano Mastro j. h. / Cristiano Olivieri j. h. (José), Agnieszka Bochenek-Osiecka / Jitka Burgetová j. h. (Micaela), Jiří Hájek j. h. / Sergej Zubkevič (Escamillo), Jan Drahovzal / David Viktora (Zuniga), Pavel Liška / Miroslav Rataj (Lillas Pastia), Jiří Halama / Vladimír Polák (García).

„Carmen jako taková je titul velmi proslulý, ale Brookova a Constantova verze byla pro divadelníky velkým objevem – a zároveň návratem k pramenům Mériméova příběhu a Bizetovy hudby. Navíc díky Falstaffovi jsem zjistil, že ostravské publikum je nebývale vzdělané a zvídavé a nezajímá se jen o věhlasné tituly (jako Traviata a Bohéma), ale očekává i méně známé a méně snadné opery jako je třeba Falstaff. Když člověk potká takovéto publikum, má velkou chuť vyzkoušet něco nového…,“ svěřil se před premiérou režisér Venjamin Směchov.