Muzikál, pod nímž jsou podepsáni hudební skladatel Andrew Lloyd Webber, dále Don Black a Christopher Hampton – podle původního filmového scénáře Billyho Wildera –, do češtiny přebásnil Michal Prostějovský. Katarína Hasprová je na jevišti Normou Desmond, kdysi velkou hvězdu němých filmů, která touží po slavném návratu.

Výkon jedna báseň

Její gloriola pohasla s nástupem mluvených filmů, myšlenky zatemnil strach ze zapomnění.

Jedinou její nadějí je Joe Gillis, mladý hollywoodský scenárista, jehož kariéra se ale za dramatických okolností právě řítí ke dnu. Poměrně přesvědčivě ho ztvárnil Roman Harok, který alternuje v této roli s Tomášem Savkou. Katarína Hasprová, ostřílená muzikálová star, dala postavě Normy maximum. Skvělá zpěvačka, typologicky mistrně ztělesňuje pohaslou filmovou hvězdu se všemi nuancemi, v nichž nechybí emoce, cit pro herecký detail.

Krásně a velmi zřetelně vyslovuje a zpívá… Divák věří každému jejímu pohybu či gestu. No, umělecký výkon jedna báseň, hodný nominace na Cenu Thálie. Je třeba pochválit i Jiřího Hájka (Max von Myerling) a Silvii Holečkovou (Betty Schaefer). Příjemný byl i „civilní“ projev Libora Olmy v roli režiséra Demillea.

Hudební nastudování je dílem Jakuba Žídka, pod jehož taktovkou hrál orchestr znamenitě. Choreografie Pavla Strouhala zapadá do celkové koncepce představení.

Osvěžující projekce

Představení ozvláštňují filmové dotáčky a animace, které připravili Števo Capko a Dalibor Černák, včetně automobilových honiček.

Scéna Ondřeje Zichy je střídmá, za zmínku stojí vydařené kostýmy zejména pro hlavní představitelku, které navrhl Tomáš Kypta.

Velikou „podpásovku“ čtvrteční české premiéře „nadělil“ výpadek elektrického proudu, s nímž se ale všichni protagonisté vypořádali se ctí, za což jim patří velký dík.

Režisérkou představení je Gabriela Petráková, která si v tomto případě vlastně jen „odskočila“ z mateřské dovolené. Její režijní pojetí se mi zdálo místy až někdy příliš „striktně úsporné a statické“, možná, že by si právě tento muzikál zasloužil v tomto směru i „větší akční rozšoupnutí“ v tom nejlepším smyslu slova. Třeba se toho dočkáme v dalších reprízách…

Ostrava Mekkou muzikálu

Jen pro zajímavost. Mezi premiérovým publikem jsme v hledišti zahlédli matku Kataríny Hasprové, přední slovenskou herečku Soňu Valentovou, která si v minulosti zahrála také v českých filmech – Kladivo na čarodějnice či

Requiem pro panenku. Jak se Deníku po premiéře svěřila, byla velmi dojata a okouzlena z výkonu své dcery na jevišti.

Současný šéf souboru opereta/muzikál Národního divadla moravskoslezského Patrick Fridrichovský tak měl šťastný nápad, když právě on pozval Katarínu Hasprovou k hostování do Ostravy.

Moravskoslezská metropole se tak stává muzikálovou Mekkou v České republice, což je velmi příjemné zjištění.

V druhé premiéře muzikálu Sunset Boulevard Normu Desmond ztvárnila další skvělá protagonistka Hana Fialová a Joe Gillisem se na jevišti stane Tomáš Savka.

Prostě muzikál začíná k Ostravě nerozlučně patřit, jako k ní už dlouhá léta patřily a patří skvělá opera a opereta.