VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tramvaje byly v pořádku, potvrdili odborníci. Kus viny však na DPO leží

Ostrava - Dopravní podnik podle čtenářů Deníku dobře věděl o nebezpečnosti „tragické“ jednokolejné trati. Vina za srážku tramvají tak leží hlavně na jeho bedrech.

16.4.2008 64
SDÍLEJ:

Havarované tramvaje si prohlédli v depu ostravského dopravního podniku odborníciFoto: DENÍK/Pavel Sonnek

Tramvaje byly po technické stránce v pořádku. To je výsledek středeční důkladné technické prohlídky vraků vozů, které se v pátek srazily u porubského koupaliště. Prohlídka tak vyloučila, že by příčinou srážky mohla být technická závada. „Provedli jsme i funkční zkoušky účinku a činnosti kolejnicových brzd, byly v pořádku,“ sdělil Petr Maikranz, ředitel Drážní inspekce Územního inspektorátu Ostrava.

Na předběžné verzi, že srážku zavinil čtyřiadvacetiletý řidič, který nepočkal na křížení ve výhybně a vjel na jednokolejnou trať, se tak nic nemění. „Šlo o lidské pochybení,“ potvrdil Maikranz. Výslech řidiče by se měl uskutečnit tento čtvrtek.

Podle čtenářů Deníku je ale převážný díl viny na samotném dopravním podniku, který trať lépe nezabezpečil dříve, než se tato tragédie vůbec stala. O nebezpečnosti tohoto místa totiž dobře věděl. „Na této trase tohle nebyla jediná situace, kdy řidič přehlédl v tabulce křižování a musel couvat. Posléze byl za to i řádně potrestán. Toto ale DPO neuvádí,“ napsal Deníku čtenář podepsaný jako P. K., který dále uvedl, že sám kdysi na lince číslo pět jako řidič tramvaje jezdil.

„Největší vinu nese vedení DPO, které si jen sedí v teplých křeslech a nevnímá zodpovědnost. Ten semafor tam měl být už nejméně dvacet let. Jsem na ty tajtrlíky nahoře opravdu naštvaná,“ horlila ve středu telefonicky další čtenářka našich novin – Eva Dostálová z Poruby.

DPO se však hájí tím, že provoz na jednokolejné trati byl zcela v souladu s platnou legislativou. „Každý řidič byl povinen ohlásit se z protisměrné konečné zastávky Zátiší a vyžádat si souhlas s pokračováním jízdy. Také Drážní inspekce na základě dosavadních výsledků šetření tragické nehody neshledala žádné porušení povinnosti provozovatele dráhy,“ argumentuje vedení dopravního podniku.

Pondělní rekonstrukce na místě nehody potvrdila, že řidiči zareagovali na neočekávanou událost správně a včas. „Věnovali se plně řízení a půl sekundy poté, co se uviděli, začali oba brzdit,“ potvrdil Maikranz.

Byli však od sebe tak blízko, že nestačili vozy ubrzdit. Přesnou brzdnou dráhu ve vztahu k profilu tratě, tedy ke sklonům a obloukům v místě nehody, teď budou odborníci propočítávat. Budou také prověřovat rychlost tramvají před srážkou. Dosud vycházeli z údajů na tachometru, které nemusejí odpovídat přesně skutečnosti. „Teď bude následovat mravenčí práce, budou se vyslýchat všichni účastníci a svědci nehody,“ sdělil ještě Maikranz.

Vyšetřování tragické srážky ostravských tramvají uzavře drážní inspekce pravděpodobně až za několik týdnů.

IVA HAVLÍČKOVÁ, MARTIN PLEVA

Řidič si ponese doživotní trest. Vinen je ale dopravní podnik

Páteční tragédie na kolejích stále vyvolává vášnivé diskuse. Jednou z nejomílanějších otázek je v tomto směru ta zcela základní, a sice – kdo za to všechno vlastně může? Vina zatím padá na čtyřiadvacetiletého řidiče, který nevydržel čekat na rozdvojeném úseku jednokolejky a vyjel na trať, po které se řítila v protisměru se zpožděním druhá tramvajová souprava. Za to, co svým zbrklým počinem způsobil, mu nyní hrozí až deset let v chládku. Jenže svést zavinění tohoto neštěstí jen na tohoto řidiče-začátečníka by určitě nebylo správné. Hlavní díl viny totiž nese zejména samotný Dopravní podnik Ostrava (DPO). A to hned z několika důvodů. Jednak proto, že umožnil, aby křížení tramvají na této jednokolejce dlouhá desetiletí probíhalo bez jakéhokoliv technického zabezpečení. Spoléhat se v takovýchto případech pouze na lidský faktor a nezralou úvahu je hazardérství. Až tragédie musela zapříčinit to, aby se s tím začalo něco dělat. Podle místních obyvatel je přitom čiré štěstí, že k ní nedošlo už mnohem dřív. Zbrklých vyjetí z rozdvojky prý totiž bylo více, tramvaj vždy ale stihla zabrzdit a zacouvat zpátky. Druhou otázkou pak je, zda je vůbec správné, aby tramvaj plnou lidí mohl řídit mladý kluk bez zkušeností, který se už třeba při své poslední páteční jízdě viděl za chvíli sedět s kamarády u piva někde na Stodolní ulici. Jenže DPO je asi rád za každého, kdo má vůbec chuť v tamních podmínkách pracovat. Vybaví ho rychlokurzem a pošle na okrajovou trať, kde se snad nic nepose… Čtenáři, kteří diskutují pod články na internetových stránkách Deníku či volají do naší redakce, se většinou shodují v tom, že k zodpovědnosti by měl být jednoznačně hnán dopravní podnik, a ne onen mladý řidič. Nemluvě o politické zodpovědnosti náměstka primátora pro dopravu Vojtěcha Mynáře. Každý někdy udělá při své práci chybu. Mladý řidič už si navíc svůj trest odpykává a ponese si ho s sebou dál celý život. Psychické trauma z toho, co svou zbrklostí zapříčinil, mu už totiž z hlavy nikdo nikdy nevymaže. martin.pleva@denik.cz

16.4.2008 VSTUP DO DISKUSE 64
SDÍLEJ:
Nehoda na dálnici.

Tragická nehoda uzavřela v pátek dálnici na Novojičínsku

Marek Hlinka

Doufám, že doma ukážeme jinou tvář, přeje si záložník Baníku Marek Hlinka

Muž chtěl znásilnit ženu u zastávky Dřevoprodej v Hrabůvce. Policie hledá svědky

/VIDEO/ Ostravští policisté vyšetřují další případ pokusu o znásilnění. Vše se odehrálo v sobotu 12. srpna kolem osmé hodiny ráno v Ostravě-Hrabůvce na ulici Místecká, u zastávky Dřevoprodej ve směru do centra.

AKTUALIZUJEME

Vlak smetl na přejezdu mezi Baškou a Pržnem auto, řidička zemřela

/FOTOGALERIE/ Neštěstí se stalo v pátek dopoledne na železniční trati mezi Baškou a Pržnem. Vlak tam na železničním přejezdu na dolním konci Pržna smetl auto.

Na Hlubině vznikl ráj pro kutily

/FOTOGALERIE/ Šlapu na pedál, kruh se roztáčí. Rychleji a rychleji. Hlína mi prochází semknutými dlaněmi; cítím, jak se z ní začíná formovat budoucí mísa. K ní však vede ještě dlouhá cesta. Můj první hrnčířský, a později i šicí den začíná…

Kvůli filmařům bude uzavřena část města

Část Hlavní třídy, Třeneckého ulice a parkoviště u magistrátu obsadí o víkendu v Havířově filmaři. Produkce České televize požádala město o součinnost při tvorbě filmu Dukla 61. Natáčení se neobejde bez dopravního omezení.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení