VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cyklisté vyrazili do ulic, dva srazil automobil

Nový Jičín - Čtvrteční dopoledne si může připsat jen za dopoledne dva zraněné cyklisty. Policisté varují, aby byli opatrní a náležitě vyzbrojili své kolo na další cyklistickou sezonu.

9.4.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Petr Šimr

Čtvrtek byl tvrdou zkouškou pro cyklisty. Jen na Novojičínsku byli v té době zraněni dva cyklisté, oba po střetu s vozidlem. První případ se stal v Novém Jičíně za třetím kruhovým objezdem směrem na Bludovice na Sokolovské ulici. Nákladní vozidlo IVECO zachytilo cyklistu, který jel před autem. Cyklista podle prvotních informací utrpěl lehká zranění, se kterými byl převezen do novojičínské nemocnice. Příčina střetu se stále vyšetřuje. „Žádáme svědky, aby poskytli informace o nehodě na bezplatné lince 158,“ podtrhl okresní policejní mluvčí Zbyněk Tomšík. Druhá událost zřejmě skončila o dost hůře. Cyklistku v Jerlochovicích, místní části Fulneku, musela přepravit helikoptéra do fakultní nemocnice v Ostravě. Podle informací utrpěla po srážce s osobním automobilem zranění dolních končetin a hlavy.

Na Novojičínsku se za minulý rok stalo 45 dopravních nehod s účastí cyklisty, v roce 2007 to bylo o šest nehod více. „Loni při těchto dopravních nehodách zemřelo pět cyklistů a těžce se jich zranilo šest. Lehká zranění utrpělo v minulém roce čtyřiatřicet cyklistů,“ upřesnil Tomšík. Nejpočetnější skupinou, havarující na kole, jsou děti. Zejména ty si neuvědomují nebezpečí, které podstupují bez cyklistické přilby. „Jednou ze základních příčin zranění či úmrtí cyklistů je právě poranění hlavy,“ upozornil Tomšík s tím, že přilba je ze zákona povinná pro všechny děti mladší osmnácti let. Cyklistická přilba zabrání 85 procentům úrazů hlavy a 88 procentům úrazů mozku.

Následky nehod mohou být tragické, odřené končetiny a modřiny jsou to nejmenší, co může cyklistu na silnicích potkat. Statistika uvádí, že dospělého člověka dokáže usmrtit koncentrovaný úder do hlavy při pádu již v rychlosti jedenáct kilometrů za hodinu, dítě i při nižší rychlosti. Tyto údery mohou být způsobeny nárazem na vozovku, kapotu vozidla a tak dále. Pokud například cyklistu srazí auto, jedoucí padesátikilome­trovou rychlostí, je to, jako by spadl na beton z výšky deseti metrů. Pokud si cyklista před svou jízdou nezapomene nasadit ochrannou přilbu, předejde tak z 83 procent fraktuře lebky, z 53 procent zranění měkkých částí hlavy a ze 48 procent poškození mozku. „Nejčastější místa poranění u dětí při pádu z kola jsou hlava, paže kolena a břicho,“ doplnil mluvčí.

Řidiči, kteří zranili chodce nebo srazili cyklistu, se často shodují na tom, že ho neviděli vůbec nebo až příliš pozdě. Proto základním pravidlem pro řidiče aut, cyklisty i chodce musí být, aby byli vidět a aby sami viděli. Podle průzkumu vidí řidiči modrou barvu na pouhých osmnáct metrů, červenou na čtyřiadvacet, žlutou na sedmatřicet metrů, bílou na pětapadesát metrů a reflexní materiál až na dvě sta metrů.

Z uvedených čísel vyplývá, že cyklisti i chodci mohou svým nezodpovědným chováním ohrozit nejen život svůj, ale i jiných lidí. Cyklisté jsou tak po motocyklistech a chodcích další nejohroženější skupinou účastníků silničního provozu.

Autor: Věra Růčková

9.4.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jeden z účastníků elektrotour Radovan Burkovič.
AKTUALIZUJEME

Dvě desítky elektromobilů vyrazily dnes ráno na Jantarovou cestu

Ilustrační foto.
1

Baník, nebo Opava? Slavit bude jen jeden

Smlouva z roku 1924: páka na vydání muže, který chtěl být prezidentem

Ostrava /DENÍK SLEDUJE/ - Jiří Včelař Kotas by mohl být z Kanady do České republiky vydán na základě téměř sto let staré úmluvy.

Dřisty fifejdskeho Ofila: Jak sem se nachytal aneb Čemu dědci piskaju

/SERIÁL DENÍKU/ Přinášíme další díl pravidelného seriálu Deníku.

O projekt senior linky je stále velký zájem. V provozu je více než 330 zařízení

Projekt nouzových tlačítek v bytech ostravských seniorů se rozrůstá. V současné době se projektu účastní sedm městských částí, a to Ostrava-Jih, Poruba, Vítkovice, Pustkovec, Moravská Ostrava a Přívoz, Svinov a nyní i Mariánské Hory a Hulváky.

Přečerpávací elektrárna Dlouhé Stráně se stala vyhledávanou atrakcí Jeseníků

To, co turisté jezdí obdivovat do Jeseníků, není jen příroda, ale také technický monument: přečerpávací elektrárna Dlouhé Stráně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies