Dříve či později se to zřejmě stane každému motoristovi. Na parkovišti před domem, obchodem či na jiném místě přijde ke svému vozidlu a s hrůzou zjistí, že má odřený blatník, rozbité světlo nebo zpětné zrcátko.

Viníci většinou z místa zbaběle ujedou. Zůstávají jen přistižení hříšníci nebo čestné výjimky v podobě slušných motoristů.

„Bydlím v ulici, kde parkujeme za sebou. Auto jsem půl roku po koupi měl tak na výměnu předního nárazníku. Někdo ťukne a ani se neobtěžuje zkontrolovat, co se stalo," popsal Deníku své zkušenosti Rado Kludský z Ostravy.

Malé škody

Škody nebývají příliš velké a lidé je vesměs pojišťovnám nehlásí. I když mají havarijní pojištění, menší opravy si kvůli takzvané spoluúčasti stejně hradí sami. Přesto pojišťovny řeší ročně tisíce různě závažných parkovacích havárií.

„Více než čtyřicet procent všech dopravních nehod s následkem poškození vozu se stane při parkování ať už během vjíždění na parkovací místo nebo vyjíždění z něj. Případně k nim dojde během jiných drobných manévrů s automobilem," uvedl Václav Bálek z Allianz pojišťovny.

K naprosté většině těchto havárií dochází podle mluvčího při couvání, a to ve více než osmdesáti procentech nehod.

Nepozornost

„Řidiči často místo sledování okolí vykonávají různé činnosti, například telefonují, upravují svůj zevnějšek, něco hledají v taškách…," uvedl Tomáš Klofát, ředitel úseku likvidace pojistných událostí Allianz pojišťovny.

Největší parkovací nebezpečí podle něj představují řidiči nad pětašedesát let.

„Zdá se, že rozptýlenou pozornost mají při parkování zejména senioři statisticky vzato způsobí podle studie o třetinu vyšší počet těchto nehod než řidiči ve věku 25 až 64 let," zdůraznil Klofát, podle kterého se počet parkovacích nehod za posledních deset let zvýšil o více než třicet procent.

Velká auta

Svou roli sehrálo i to, že se oproti minulosti auta značně zvětšila. „Není náhoda, že SUV a dodávky se stávají účastníky o třicet procent většího počtu nehod než menší vozy. Problém ale může představovat i nevhodný design takový, jenž dnes často znemožňuje pohodlný výhled z vozu zejména v jeho zadní části a po stranách," dodal Bálek.

Senzory

Řešením mohou být parkovací systémy. „Pořídil jsem si sadu nejen zadních, ale i předních parkovacích senzorů, montáž jsem zvládl sám. Kromě toho, že jsem měl jistotu, že nerozbiji auto sousedům, tak hlavně nerozbiji své a v neposlední řadě jsem se díky senzorům často vešel na místo, kam bych si jinak netroufl," uvedl Rado Kludský z Ostravy.

Opatrně

Experti však přílišné nadšení parkovacími senzory mírní. „Paradoxně rovněž parkovací systémy, jež mají řidiče zvukovým signálem upozornit na případnou překážku, můžou někdy spíše způsobit potíže. Řidiči totiž často nejsou dobře obeznámeni s tím, jak velký prostor jejich systém monitoruje, a tak havárii způsobí v domnění, že se nemají čeho obávat," vysvětlil mluvčí pojišťovny Václav Bálek.

Ochrana

Někteří motoristé zejména ti, kteří již mají špatné zkušenosti s parkovacími škrábanci a ťukanci , chrání své plechové miláčky speciálními fóliemi. Ty se nalepují na nejohroženější místa. Samolepicí fólie dokážou auto ochránit také před odlétávajícími kamínky. Jejich cena se pohybuje v řádech stokorun v závislosti na velikosti a výrobci. Fólie jsou prakticky neviditelné a nemění barvu karoserie, lze s nimi vjet i do myčky.

CO DĚLAT PŘI NEHODĚ NA PARKOVIŠTI

POKUD JE VINÍK ZNÁM„Je to stejné jako u kterékoliv jiné nehody. V první řadě je třeba vyplnit Záznam o dopravní nehodě, popsat poškození, udělat nákres, podepsat a hlavně určit viníka a poškozené. Často se stává, že se oba účastníci nemohou na vině dohodnout. Obvykle tedy rozhoduje pojišťovna. Pokud není možné viníka určit například ze svědecké výpovědi, posuzuje se míra zavinění 50:50. Proto je rozhodně dobré, pokud nehodu někdo viděl, zajistit na tohoto svědka kontakt," uvedl mluvčí Allianz pojišťovny Václav Bálek.

POKUD JE VINÍK NEZNÁMÝ
„Je dobré zavolat policii už proto, že viník z místa nehody ujel, což je vážný dopravní přestupek. Navíc jen policie může například po majiteli nebo provozovateli parkoviště chtít kamerové záznamy, z nichž je možné viníka odhalit," řekl Bálek. 

DOPORUČENÍ„Zajistit si svědky, zavolat policii a v případě vlastního pojištění mít co nejnižší spoluúčast, pokud se viníka nepodaří vypátrat," doporučil Bálek. 

POKUTAV případě, že od drobné parkovací nehody ujede, hrozí řidiči ve správním řízení 2500 až 5000 korun pokuty. Pokud někdo během roku spáchá dva takové přestupky, čeká ho navíc zákaz řízení od jednoho do šesti měsíců. 

STATISTIKAPřesné statistiky nehod na parkovištích policie nevede. V interním systému eviduje jen havárie na parkovištích přiléhajících k pozemní komunikaci. „V rámci stávajícího systému bohužel nelze vyselektovat veškerá parkoviště," uvedla mluvčí moravskoslezské policie Daniela Vlčková, podle které policisté podle této evidence vloni na Ostravsku řešili 114 parkovacích nehod. Dvaašedesát motoristů ujelo. Jeden člověk utrpěl lehké zranění. Škoda přesáhla dva miliony korun.