Hlavní organizátor závodu Petr Hrabčák Deníku sdělil: "Ano, stala se velmi smutná událost. Ihned po havárii jezdce byl závod přerušen a zraněnému byla poskytnuta okamžitá pomoc. Ještě v průběhu noci budeme jednat o tom, jestli se závody pojedou i v neděli," řekl Hrabčák.

Informaci o smrti závodníka Deníku potvrdila také hlavní sestra havířovské nemocnice Renata Tydlačková.

"Bohužel, pacient v nemocnici podlehl vnitřním zraněním. Záchrannou službou byl přivezen na urgentní příjem, kde byl podroben mnoha vyšetřením a zákrokům pro stabilizování jeho stavu. Ani veškerá péče však jeho život nezachránila. Při nehodě utrpěl mnohočetná vnitřní zranění s masivním krvácením. Naši lékaři a zdravotníci nemohli pro jeho záchranu udělat více," řekla.

Sobotní kvalifikační jízdy provázela poměrně slušná divácká návštěva. Závodům přálo počasí a až na malý časový skluz nic nenasvědčovalo tomu, že je může něco pokazit.

Ani havárie nevypadala tak hrůzostrašně. Závodník se dokonce chtěl i v průběhu ošetřování zvedat, ale pořadatelé a zdravotníci mu v tom bránili. Na místě ho zafixovali s podezřením na skrytá zranění a záchranka ho okamžitě převezla do nemocnice.

Záchranáři nakládají zraněného závodníka do sanitky k převozu do nemocnice. Foto: Josef Talaš

Organizátoři udělali pro zajištění bezpečnosti maximum. Právě v místě nešťastné nehody dokonce letos poprvé použili dřevěné chrániče obrubníků, aby o ně jezdci nemohli zavadit. Na bezpečný průběh po celou dobu dohlíželi traťoví komisaři a každou jízdu i opakované rozjíždění tréninku zahajoval tzv. safety car, který trať uzavřel.

Havarovaný stroj Adriana McFarlanda na snímku Josefa Talaše právě ve chvíli, kdy ke zraněnému závodníkovi spěchají záchranáři.

Vše tak zatím nasvědčuje tomu, že jezdec udělal chybu, nebo doplatil na chybu jiného jezdce při dobržďování před nájezdem na kruhový objezd. Nehoda se stala v kategorii evropského šampionátu IRRC, který se na Těrlickém okruhu jede poprvé. Stroje jsou velmi rychlé a právě v této kategorii bylo docíleno absolutně nejrychlejšího kola.

Tragické havárie na Těrlickém okruhu
Okruh patří mezi nejrychlejší přírodní tratě. V minulosti se stalo celkem šest tragických nehod, při kterých vždy zemřeli závodníci. V letech 1973 a 1975 zahynuli Němci Karl Heinz Ewig a Hans Rudolph, v roce 1979 Čech Jaroslav Franc a Němec Harald Johler, v roce 1982 Olaf Zingel z tehdejší Německé demokratické republiky. Poslední tragédie se odehrála v roce 1987 a skončila smrtí Angličana Louise Withe. Sobotní úmrtí Ira Adriana McFarlanda je tak v pořadí sedmým křížkem.

Související články (videa, fotogalerie, program) zde:Motocyklové závody Havířovský kahanec