VYBRAT REGION
Zavřít mapu

ON-LINE rozhovor s hejtmanem našeho kraje Miroslavem Novákem

Hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák odpovídal ve středu 21. září od 10 hodin na otázky čtenářů Deníku.

ON-LINE rozhovor s hejtmanem našeho kraje Miroslavem Novákem

Hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák.

Tento rozhovor byl ukončen dne 21.9.2016
DOTAZ: Dobrý den,kolik kil jste přibral kilogramu ve funkci hejtmana děkuji
ODPOVĚĎ:Skoro 20 kil a je to to, co mi na hejtmanování vadí asi nejvíce. To, že nejsem doma, že nemám tolik času na děti, kolik bych chtěl, na to už si doma zvykli. A já jim za to moc děkuji, jsou mi velkou oporou. Ale že jsem přestal skoro úplně sportovat, to je moje chyba, a tak raději říkám, že váhu mám v pořádku, ale výška stojí za houby.
DOTAZ: Dobrý den, pane hejtmane,
jak moc může krajský úřad zasáhnout do hospodaření a rozhodování jednotlivých měst a obcí? Mám na mysli případy, které jsou po procesní stránce v pořádku (schválila rada případně zastupitelstvo), ale jednoznačně se jedná o špatné rozhodnutí. Může kraj udělat stejné opatření, jako svého času Ostrava, která odňala obvodu Mariánské Hory určité pravomoci a vše muselo procházet schvalováním na magistrátu?
ODPOVĚĎ:Nemůže a je to tak správně. Pokud skutečně nejsou porušovány právní předpisy, není důvod, aby kraj rozhodoval, co si která obec na základě rozhodnutí svého zastupitelstva zrealizuje. To bychom tady potom nemuseli mít obce a jejich starosty.
DOTAZ: Tak kolik sis Mirku nakrad? Babiš říká, že si hejtmani pěkně ulili bokem a ten to přece musí vědět nebo ne?
ODPOVĚĎ:Milý Pepíno, když to říká Babiš, tak to bude asi pravda. A nebo to bude podobně jako třeba s Čapím hnízdem. Víš, na každém vrcholu hodně fouká a u hejtmanů to není jinak. Po tom svinstvu, které jsem si za poslední 4 roky kolem mé osoby užil, je výsledek následující. Všechna prověřování mých příjmů, výdajů a majetkových poměrů, které prováděla policie na základě anonymních udání, včetně mých daňových přiznání za posledních 10 let má jediný výsledek. Nikdy jsem nebyl obviněn, ani obžalován. A to jsem musel odpovídat i na takové perličky, kdy jsem s kým byl na dovolené, či např. na sportovním utkání. Takže mám jednu jistotu, jsem zřejmě nejprověřenější osobou v Moravskoslezském kraji a můžeme já i ty klidně spát. A promiň za to tykání, ty jsi začal a já to přijal.
DOTAZ: Dobrý den, pane hejtmane. Mám pouze jeden dotaz. Řeší nějak kraj opravu dálnice D47? Děkuji.
ODPOVĚĎ:Ne, bohužel ne. Dálnice a silnice 1. třídy jsou v kompetenci státu. Tudíž se musíte obrátit na ministerstvo dopravy.
DOTAZ: Hejtmane, co s těma rujnama, barákama plných uřvaných bordelářů a nemakačenko? Zkuste si vedle nich bydlet!
ODPOVĚĎ:Do práce s nimi! Věřím, že města a obce dostanou brzy příležitost, jak tyto zaměstnat. Osobně jsem zastánce toho, že kdo odmítne práci u zaměstnavatele nebo obce, neměl by mít nárok na jakoukoliv sociální dávku. A ubytovny je potřeba vykoupit a zrušit. Za tímto účelem jsem se podílel na tvorbě dotačního titulu, který je určen pro města a obce na financování bourání těchto domů.
DOTAZ: Můj Mirku, kolik sloupců má notová osnova?
ODPOVĚĎ:Nevím, dej mi pětku
DOTAZ: Dostanou fakt důchodci přidáno, nebo jsou to jenom předvolební kecy a slibování?
ODPOVĚĎ:I když o tom nerozhoduji já, tak Vám s radostí mohu odpovědět, že skutečně ano. O zvýšení důchodu vláda již rozhodla na základě návrhu mé stranické kolegyně ministryně Marksové.
DOTAZ: Dobrý den, všiml jsem si,že v porovnání s jinými regiony naší vlasti ,se v Beskydech prakticky nestaví rozhledny - které jsou mimo jakoukoli pochybnost vždy velkou atraktivitou (nemyslím rozhledny typu "v údolí, a 9 m vysoká...). Navíc řada beskydských vrcholů ,kde býval znamenitý rozhled ,zarostla stromy - např. vrchol Gírové. Nebylo by přínosné pro návštěvníky našich hor podpořit z pozice vedení kraje stavbu nových rozhleden ? Jako příklad může být jediná nová rozhledna za poslední léta - na vrcholu V.Javorníku, kde byly investorem Lesy ČR.
ODPOVĚĎ:Dobrý námět, děkuji za něj. Když se na mě podíváte, tak pochopíte, že po horách moc nechodím :), tak mě to ani nemohlo napadnout. Ale nápad vážně výborný. Předám na naše oddělení cestovního ruchu. Bohužel čas na mé odpovědi vypršel. Rád vám odpovím osobně. Zvu vás tedy k diskuzi v rámci mého předvolebního turné. Jinak vám přeji šťastnou ruku při krajských volbách 7. a 8. 10. 2016. Prosbu mám na vás jedinou: "Přijďte k volbám, nenechávejte rozhodnutí na jiných, v hospodě nebo doma nic nezměníte."
DOTAZ: Dobrý den pane hejtmane, mám na vás 4 otázky:

1. Chcete-li dotovat dopravu pro seniory a studenty, nebudou peníze chybět jinde?
2. Jak vůbec vidíte budoucnost MS vědeckou knihovny?
3. Kdy se konečně dočkáme kvalitního leteckého spojení z Ostravy? Z mého pohledu chybí především linky na hlavní evropská letiště: Amsterdam, Frankfurt, Vídeň, Curych, popř. ještě Istanbul a Helsinki.
4. Proč se v MSK nedaří a nelobuje za zlepšení dopravní infrastruktuy? Všude se staví obchvaty, budují páteřní sítě a u nás nic. Jeden z nejhorších krajů co se týká dopravní obslužnosti.


Děkuji a přeji hezký den
ODPOVĚĎ:Dobrý den vážení čtenáři a čtenářky Deníku.
Na úvod trošku delší otázka.
1. Moravskoslezský kraj financuje veřejnou dopravu částkou cca 1,5 miliardy ročně. Dle našich propočtů se tato díky bezplatné dopravě pro seniory a děti do 10 let zvýší cca o 30 milionů, což znamená nárůst nákladů cca o 2% a to si myslím, že za to stojí.
2. Náš kraj je jediný, který od ministerstva kultury neobdržel peníze na výstavbu vědecké knihovny, respektive svého času tuto dotaci ministr Kalousek zrušil. Dokud se stát nepostaví k našemu kraji stejně jako k ostatním, situace se nezmění. Odmítám hrát roli užitečného idiota, kdy neustále budeme platit něco za Prahu.
3. Naprostý souhlas. Bohužel letiště jsme zdědili ve stavu, v jakém je a mrzí mne, že se během uplynulých 4 let nepodařilo přivést více linek než do Düsseldorf, Dubaje, Milána či Londýna. Polská letiště před námi mají více než 10ti letý náskok. Nevzdávám svoji snahu zavést nové linky do Amsterdamu a Helsinek na které se nám bohužel letos nepřihlásil žádný letecký dopravce, i když jsme garantovali úhradu případných ztrát z jejich provozu. Přesto soutěž vyhlásíme znovu
4. Silnice, které jsou ve vlastnictví kraje prošly rozsáhlými rekonstrukcemi, včetně výstavby zcela nových úseků, jako např. jižní obchvat Opavy. Co se týče staveb v gesci státu, tak máte pravdu, že tady platí spíše ,,co se vleče, neuteče", ale pro připomenutí na rozdíl od velkých nul v rozpočtu ministerstva dopravy pro Moravskoslezský kraj do roku 2012 se nám podařilo přesvědčit ministerské o nutnosti výstavby 1/11 směrem na Slovensko (tady už se staví),otevřená byla silnice z Opavy na hranici okresu Ostrava a měla by být zahájena stavba obchvatu Frýdku-Místku. Nadále bojujeme za prodlouženou Rudnou, severní obchvat Opavy a obchvat Krnova.
DOTAZ: Dobrý den,
co říkáte na zavedení tramvajové dopravy na Karvinsku, resp. na území Karviné a Havířova, kterou navrhuje moravskoslezská ODS?
Pokud byste chtěl mít ekologickou dopravu v této oblasti, volil byste o něco dražší, ale zato ekologickou tramvaj, anebo o něco levnější ekologický trolejbus?
Děkuji
ODPOVĚĎ:Myšlenka je to báječná, ale zatím mi nikdo nedokázal dát odpověď, jak se vyrovnat s poddolováním a jeho vlivem na rovnost kolejí a také neznám žádný investiční program, ze kterého lze tuto akci financovat. Každopádně bych tento nápad neházel do koše.
DOTAZ: Cesty se hodně opravují, někdy je to s těma uzavírkama na trefení šlaku, ale aspoň budeme jezdit jako lidi. prý jsou ty rekonstrukce ale strašně předražené. je to tak?
ODPOVĚĎ:S tím trefením šlaku máte pravdu. Sám si často v autě ulevím ,,ten pitomec hejtman to tady zase rozkopal :) ". Na druhou stranu jsem rád, že se nám podařilo získat historicky nejvíce prostředků na opravy a rekonstrukce silnic v Moravskoslezském kraji. Buďme tedy chvíli trpěliví. Myslím, že je to lepší, než abychom nadávali ,, ten pitomec hejtman nic neopravil" :). A teď k té ceně. Díky transparentním soutěžím jsme ušetřili stovky milionů korun a mohli tak těch oprav udělat více, než bylo plánováno. Nikdy nám Úřad pro hospodářskou soutěž nezrušil žádnou zakázku, ani jsme neobdrželi žádnou pokutu. Hospodaření kraje každoročně audituje i Ministerstvo financí a to se stejným výsledkem, tzn., že nebyly zjištěny žádné nedostatky a nebyla nařízena žádná nápravná opatření.
DOTAZ: Dobrý den.Jakymi kanály byly propagována nova letecky spojení do Amsterdam, Helsinky? Byly oslovena konkrétní letecké spolecnosti a které, nebo jste čekali ze se ozvou sami.Konkretne by me zajímala reakce spol.Ryanair.Castka dotace je dostatečný, nebo naopak? Dekuji za odpověď.
ODPOVĚĎ:Podstatnou část otázky jsem odpověděl výše. Ano, byli osloveni a informováni všichni velcí letečtí dopravci. Jednou z našich podmínek bylo, aby dopravce zajistil v rámci odbavení i případný navazující let z Helsinek či Amsterdamu až do cílové destinace. Dotace garantovala plnou úhradu, případné finanční ztráty pro dopravce v důsledku nízkého prodeje letenek. Celá soutěž a tato finanční podpora byly schváleny Evropskou komisí
DOTAZ: Slyšela jsem, že chcete rozprodávat krajské nemocnice a začnete hned bíloveckou, která už je akciovka. Co je na tom pravdy?
ODPOVĚĎ:Sprostá lež!! Naopak rezolutně odmítám privatizaci veřejného zdravotnictví. Zdraví není zboží! Za poslední 4 roky jsme do zdravotnictví nainvestovali cca 2,4 mld. korun. Máme tak postavené zcela nové pavilony, otevřená nová oddělení, která mají ty nejmodernější přístroje a taktéž se nám podařilo obměnit podstatnou část lůžek, což poznají především pacienti. V tomto trendu chceme pokračovat i v příštím roce. A co se týče Bílovecké nemocnice, tuto jsme jako akciovku zdědili a v současnosti probíhá proces, na základě kterého bude Bílovecká nemocnice transformována zpět do příspěvkové organizace kraje. Jestli bude proces dokončen, rozhodnou voliči za 18 dní v krajských volbách
DOTAZ: Pane hejtmane, moc děkujeme za to, co děláte pro důchodce. Třeba křížovky se moc povedly nebo čtení v nemocnicích. Bude víc míst v domovech důchodců a pečovatelek? Mladí musí chodit do práce a nemají čas a co ten starý člověk má dělat, když kolem sebe nikoho nemá?
ODPOVĚĎ:Víte, v jednom je svět spravedlivý, všichni zestárneme. A já se snažím chovat k seniorům tak, jak bych si přál, aby se ke mně chovali mladí, až budu seniorem já. Budu proto podporovat i nadále aktivní život seniorů, kluby důchodců, výstavbu penzionů pro seniory a další rozvoj sociálních služeb. Ale také např. projekty typu „hodinový vnuk", kdy si studenti našich gymnázií a středních škol chodí popovídat s babičkami a dědečky v nemocnicích a domovech důchodců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení