VYBRAT REGION
Zavřít mapu

ON-LINE rozhovor s ředitelem společnosti VIKIPID Davidem Chudějem

Jsou nákupy přes internet bezpečné? Proč některé e-shopy zrušily platby kartou? Jaký je dopad EET na e-shopy, jaké jsou nové trendy, IT novinky? Na tyto a další otázky ve středu 3. května odpovídal David Chuděj, ředitel společnosti VIKIPID, která vyvíjí a poskytuje služby pro internetový trh, zaměřené na bezpečnost nakupování a zefektivnění obchodování. Celý rozhovor najdete níže na této stránce.

ON-LINE rozhovor s ředitelem společnosti VIKIPID Davidem Chudějem

David Chuděj.

Tento rozhovor byl ukončen dne 3.5.2017
DOTAZ: Jsou nákupy přes internet bezpečné?
ODPOVĚĎ:Obecně si myslím, že technická řešení realizace plateb jsou bezpečná. Mám na mysli například realizaci platby kartou, nebo v internetovém bankovnictví platby převodem. Problém ovšem nastává ve chvíli, kdy platbu realizujete, a z nějakého důvodu Vám není doručena zásilka a nelze se domoci vrácení peněz. Jednoduše jste o své peníze přišli. V takové situaci se musíte spoléhat na represivní zákonné úpravy, které ale využijete až když k problému dojde. V současné době již ale můžete využít preventivní ochranu prostřednictvím garanční platební brány VIKIPID, která Vám zajistí, že o své peníze nepřijdete. Systém VIKIPID nakupujícímu garantuje, že dostane zásilku nebo mu pošleme zpět jeho peníze.
DOTAZ: Před pár dny ohlásil úpadek e-shop MT nábytek. Proč podle Vás zkrachoval a dalo se tomu zabránit? Zůstalo mi u nich 33 000.
ODPOVĚĎ:Nemohu to úplně hodnotit, protože objektivní důvody neznám. Nicméně z toho, co je mediálně prezentováno, a z mých zkušeností se domnívám, že e-shop s tak velkým objemem tržeb nezkrachuje ze dne na den, ale cesta k zániku má v tomto případě dlouhodobější trend. To znamená, že tomu měl především zabránit včas management. Z pozice zákazníka se tomu dalo zabránit jen těžce, obzvláště s tak hojným počtem kladných recenzí. Management mohl ochránit své zákazníky, pokud by například poskytoval náš systém.
DOTAZ: Jaká rizika přináší nakupování po internetu, na co si máme jako běžní občasní nakupující dát pozor?
ODPOVĚĎ:Rizik je mnoho, ale mezi ty nejčastější jistě patří problémy s včasným doručením, s dostupností zboží, s reklamacemi, s doručováním neúplných objednávek, případně toho co jste si neobjednali, s komunikací, s dodržováním zákonných pravidel, se zneužitím osobních údajů a hlavně se ztrátou peněz při platbách předem. Vždy se určitě ujistěte před realizací platby předem, že Vám je umožněna i jiná varianta úhrady, např. dobírkou, nebo osobním odběrem.
DOTAZ: Jak funguje váš garanční systém? Jakou výhodu má pro nakupující?
ODPOVĚĎ:Pro zákazníky poskytujeme garanční službu, která jim zajišťuje jistotu automatického vrácení peněz při platbě kartou, nebo bankovním převodem, kdy zásilka není v dohodnutém termínu e-shopem odeslána, nebo ji zákazník neobdrží. Jedná se o jedinečné preventivní řešení, které předchází a chrání zákazníka před složitým vymáháním případných pohledávek a zároveň se jedná o jednoznačnou recenzi-signál zákazníkovi o bezpečném e-shopu.
DOTAZ: Proč některé e-shopy zrušily platby kartou?
ODPOVĚĎ:Protože se nechtěly, nebo se nestihly přihlásit k EET. Jedná se většinou o e-shopy, které neposkytují možnost osobního odběru a nepřijímají hotovost. Jedním z důvodů je neochota se registrovat u příslušného FÚ pro obavu z možných kontrol a případných sankcí. Platbu kartou bez nutnosti evidovat platbu v EET může v současné době e-shop nabídnout svým zákazníkům pouze s garanční bránou VIKIPID, což potvrzuje závazné stanovisko FÚ, které je k dispozici na našich www stránkách.
DOTAZ: Zdravím Vás Davide,
zajímalo by mě, jestli jste ženatý?????
ODPOVĚĎ:Vaše otázka mne pobavila a zároveň potěšila. Přece jen jsem také trochu ješita. Ženatý nejsem, jsem rozvedený, mám dvě krásné děti a jsem šťastně zadaný.
DOTAZ: Dobrý den. Fandím "IT inovacím" a všem, kdo umí vystihnout potřeby trhu. Mám ale dotaz ohledně zabezpečení. V současné době mají i silné instituce, např.banky, velké potíže s dosažením a udržením bezpečnosti a často je to jen otázka času (a vyběru) hackrů, kdy prolomí zabezpečení a k datům se dostanou. Jak toto máte ošetřeno? Budete mít propojení na velice citlivá data. Dávno nestačí pouze zabezpečené stránky. Děkuji za Vaši odpověď. Přeji hodně úspěchů a spokojených klientů.
ODPOVĚĎ:Námi využívané serverové řešení je zabezpečeno množstvím firewallů a k citlivým datům je nemožné se bez příslušného oprávnění dostat. Využíváme nejmodernější bezpečnostní prvky ochrany našich serverů, srovnatelné s prvky nejmodernějších datových center. V případě realizace platby například platební kartou je z naší strany poskytována nejvyšší možná ochrana, kterou v rámci své brány poskytuje banka, jejíž jsme agregátorem.
DOTAZ: Dobrý den, Davide,
...vrátím se na úplný začátek...co vás přivedlo na nápad nebo kde se vzala myšlenka "založit společnost VIKIPID, která bude poskytovat služby pro internetový trh" :) ? Děkuji Jana
ODPOVĚĎ:V období „krize“ jsem pracoval jako správce majetku. Docházelo k tomu, že v některých oborech se banky zdráhaly poskytovat financování a to vyvolalo tlak na zkrácení nebo úplné zrušení fakturačních období odběratelům. Byl to důsledek obav dodavatelů, že mohou o své peníze přijít. Zabýval jsem se tedy systémovým řešením, které by pracovalo na principu notářské úschovy. Jeho podstata ovšem pro individuálnost každého obchodu nenašla v těchto případech uplatnění. Ukázalo se ovšem, že tento systém je velmi vhodný a zásadní pro nakupování na internetu. Proto vznikla společnost VIKIPID.
DOTAZ: Dobrý den, Davide,
mám na vás ještě jednu otázku :) název společnosti VIKIPID vznikl ze zkratek jmen zakladatelů společnosti nebo má jiný význam? Děkuji Jana
ODPOVĚĎ:Název společnosti VIKIPID není spojením například písmen jmen zakladatelů, nebo spojení slov s nějakým významem. Jde o to, že již v samotném začátku jsme tušili, že náš systém má globální ambice. Proto jsme hledali název, který bude mít volnou doménu, bude bez diakritiky, zapíše ho obchodní soud, projde v řízení o přidělení ochranné známky slovní a grafické, bude se dobře vyslovovat a pamatovat i v zahraničí, atd. VIKIPID je teda pouze spojením vhodných písmen.
DOTAZ: Jaký je rozdíl mezi vaší platební bránou a ostatními platebními branami ( PayPal, GoPay, ThePay...)?
Děkuji
ODPOVĚĎ:Předně je nutné si uvědomit, že naše společnost neposkytuje platební bránu jako nějakou konkurenční alternativu. Naše společnost poskytuje garanční službu, jejíž je platební brána pouze součástí. Standardní brány zajišťují převod peněz z účtu zákazníka na účet e-shopu, zatímco my zajišťujeme převod platby z účtu zákazníka na garanční účet a až ve chvíli, kdy je zásilka předána dopravcem zákazníkovi, je platba převedena na účet e-shopu. V případě, kdy k doručení zásilky nedojde, jsou peníze převedeny automaticky zpět na účet zákazníka.
DOTAZ: Dobrý den,
Chtěl bych si otevřít vlastní e-shop. Proč bych měl zvolit platební bránu od Vás (od relativně nové firmy, o které jsem v životě neslyšel) na rozdíl od renomovaných bankovních institucí?
Děkuji za odpověď.
RT
ODPOVĚĎ:Náš systém se zaměřuje na ochranu zákazníka před nekalými praktikami e-shopu a zároveň na zlevnění a zefektivnění obchodování e-shopů. Zákazníkům poskytujeme garanci automatického vrácení peněz, pokud zásilku neobdrží, což je služba jediná svého druhu. Unikátní je také poskytování inkasa hodnot objednávek v den vyskladnění, s garancí připsání CZK v tento den na účet e-shopu a v případě cizí měny garanci odeslání na vrub jejich účtu v tento den. Mají své peníze stále k dispozici a v případě fakturačního období u dodavatelů tak mohou kumulovat dostatek zdrojů od VIKIPIDU. Navíc e-shopům poskytujeme v současné době plnou administraci přepravy pěti dopravců v jednom systému, tedy ve VIKIPID Účtu. Musím rovněž zmínit, že stejně jako jiné platební instituce i naše společnost je držitelem licence platební instituce způsobnosti celé EU a je tak pod stálým dozorem ČNB. V případě realizace platby například platební kartou je samozřejmě z naší strany poskytována nejvyšší možná ochrana, kterou v rámci své brány poskytuje banka, jejíž jsme agregátorem.
DOTAZ: Proč e-shopy, které mají váš systém, nemusí mít EET, když přece platby kartou podléhají EET?
ODPOVĚĎ:V případě standartní platební brány už v momentě, kdy zákazník platí kartou e-shopu, se jedná o evidovaný příjem e-shopu. Při využití garanční brány VIKIPID je firma VIKIPID prostředníkem mezi zákazníkem a e-shopem, přičemž platbu zákazníka přijímá na svůj garanční účet. V tomto případě se nejedná o evidovanou platbu e-shopu, ale tuto eviduje VIKIPID. Jde o to, že platba z garančního účtu je poslána na účet e-shopu až v případě doručení zásilky zákazníkovi. Pokud se tak nestane, je platba vrácena zpět na účet zákazníka, což běžné platební brány neumožňují.
DOTAZ: Má váš systém nějakou další výhodu pro e-shopy, kromě toho, že nemusí řešit EET?
ODPOVĚĎ:Těch výhod je celá řada, ale rád bych zmínil možná čísla v případě financování hodnot objednávek v den jejich vyskladnění. Dnes e-shop čeká na peníze za dobírky, a často i od platebních brán, v průměru 7 dnů. Pokud má třeba svých 100 000 Kč ve zboží, které vyskladní první den, tak další zboží může odeslat až 8. den. Dosáhne tak měsíčního obratu 400 000. Se systémem VIKIPID má 100 000 každý den, takže jeho měsíční obrat je 3 000 000. Pokud má od dodavatelů fakturační období 14 dnů, tak od společnosti VIKIPID nakumuluje zdroje ve výši 1 400 000 Kč, protože jsou mu z naší strany profinancovány objednávky každý den. Tento model a čísla jsou samozřejmě ideální a zaleží vždy na potřebách e-shopů, většinou malých a středních, které potřebují mít cash-flow k dispozici.
DOTAZ: Kolik máte zákazníků který vzužívají vaši službu VIKIPID dobírka?
ODPOVĚĎ:V současné době z portfolia našich klientů (tedy e-shopů) využívají službu VIKIPID Dobírka zhruba 40% klientů. Výždy záleží na potřebách daného e-shopu, protože službu VIKIPID Dobírka může využít samostatně, bez nutnosti aktivace garanční platební Brány VIKIPID.
DOTAZ: Jak poznám, že e-shop není seriózní?
ODPOVĚĎ:Určitě to poznáte, když se e-shop dostatečně neidentifikuje. Mrkněte v kontaktech, kde by měly být kontaktní osoby, identifikační údaje, jasné e-maily a ne pouze info@..., dále zda jsou Vám poskytnuty služby, z jejichž podstaty vyplývá, že obchodník byl již třetí stranou (platební institucí-bránou) dostatečně identifikován. Buďte obezřetní v případech pouze výborných referencí a uvědomte si, že se může jednat pouze o marketing. Život tak nefunguje a statisticky to snad není ani možné být jen skvělý. I v případě velkých e-shopů, které mají výborné reference, můžete přijít o své peníze, pokud ovšem nenakupujete s garanční platební bránou VIKIPID. Pokud Vám je nabídnuta úhrada pouze bankovním převodem, tak nenakupujte!!!!!
DOTAZ: Dobrý den, čekají nás velké změny v IT? Příklad, Apple vyvíjí elektronickou iPhone peněženku, apod. Je pro obchodníky tato možnost dobrá, nebo naopak jim přidělává vrásky s další platformou pro platby.
ODPOVĚĎ:Novinek je jistě mnoho včetně iPhone elektronické peněženky. Myslím si, že v tomto případě se jedná o běh na dlouhou trať a cílem je do budoucna nahradit platební karty. Domnívám se, že se ale dostáváme do období IT vlny na internetu, v rámci které se budou v čím dál větší míře využívat preventivní systémy, které budou chránit zákazníka, ale i e-shop, před nejrůznějšími negativními vlivy. Například se jedná o garanci vrácení peněz zákazníkovi, který nedostal objednanou zásilku, aniž by se musel svého práva složitě domáhat. E-shopy budou stále častěji využívat profinancování hodnot objednávek v den vyskladnění zásilky, čímž se vyhne čekání na své peníze a bude schopen držet větší množství zboží skladem a bude podnikat s větším množství financí, atd.
DOTAZ: Dobrý den, Davide,
moje poslední otázka na vás, zajímá mě, jak reagují na vaši nabídku služeb samotné eshopy? Jsou z nabídky nadšení nebo je příliš nezajímá nebo je pro ně příliš drahá... Kontaktují vás sami na základě mediální reklamy nebo je spíše získáváte oslovením z vaší strany.
Děkuji a přeji pěkný den. Jana
ODPOVĚĎ:V období, kdy si e-shopy lámaly hlavu s tím, zda EET ano, nebo ne, byla komunikace složitější. Dnes, kdy jsme schopni poskytnou zákazníkům závazné stanovisko finančního úřadu, které potvrzuje, že s garanční platební bránou VIKIPID mohou e-shopy nadále poskytovat svým zákazníkům platbu kartou a tyto platby nemusejí evidovat, zájem o naše služby neuvěřitelně roste. Své zákazníky oslovujeme nejrůznějšími způsoby. Prostřednictvím tvůrců e-shopů, prostřednictvím reklamy, na základě doporučení atd. Mimo jiné je v současné době oslovujeme také časově zvýhodněnými cenami, případně také příspěvkem na implementaci naší garanční platební brány VIKIPID.
Pro dnešek se s Vámi loučím, děkuji za Vaše dotazy a mohu Vám závěrem slíbit, že dotazy, na které jsem nestihl reagovat, budou zodpovězeny na facebooku naší společnosti. Přeji hezký zbytek dne.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies