VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zachránili předválečné poselství ČZ a Jawy

Ostrava /FOTOGALERIE/ - Své vášni a zálibě obětovali spoustu času i finančních prostředků. V tichosti a bez jakéhokoliv zájmu veřejnosti se podařilo motoristickým nadšencům z Ostravy vytvořit unikátní sbírku motocyklů ČZ a Jawa. Ta je nově vystavena v muzeu motorek v rezidenci Tyršova v centru města.

3.9.2010 2
SDÍLEJ:

V tichosti a bez jakéhokoliv zájmu veřejnosti se podařilo motoristickým nadšencům z Ostravy vytvořit unikátní sbírku motocyklů ČZ a Jawa. Ta je nově vystavena v muzeu motorek v rezidenci Tyršova v centru města.Foto: DENÍK/Pavel Sonnek

Jejich známí a kamarádi je považují za opravdové blázny, a to v dobrém slova smyslu. Ale celé Česko by na ně mělo být spíše hrdé, protože právě jim se podařilo pro příští generace zachránit motocyklové poselství z předválečné doby.

„Sbírka, kterou máme, je původní a kompletní. V tom je také její obrovská exkluzivita,“ říká jeden z jejích tvůrců, Daniel Kurečka, který se žádostí o rozhovor souhlasil až po několikaměsíčním přemlouvání. „Nejde nám o popularitu ani stovky návštěvníků v muzeu. Naši sbírku stejně ocení hlavně znalci,“ vysvětlil své důvody.

V čem je vaše sbírka tak unikátní?

Jedná se o kompletní sbírku motocyklů Jawa a ČZ v původním, nerenovovaném stavu. To bych chtěl zdůraznit, protože o tom to celé je. Pro znalce z motoristického světa má sbírka stejnou hodnotu jako pro umělecké odborníky kolekce obrazů malíře Van Gogha.

Říkal jste, že motocykly jsou v původním stavu. Co to přesně znamená?

Je to v jednoduchosti o tom, že na každém našem motocyklu je zachován původní tovární nástřik včetně chromování. Všechny součástky jsou původní, nic není nahrazeno novým dílem nebo novým nástřikem.

Jak dlouho vám trvalo, než jste dostali svou sbírku do současné podoby?

(usmívá se) V podstatě se jedná o celoživotní dílo, kdy docházelo k mnoha omylům. I my jsme koupili motorky, u kterých jsme později zjistili, že nejsou úplně původní. Ale nakonec jsme došli k cíli a máme po dvaceti letech zhruba sto kompletních a původních motorek.

Myslíte si, že někdo na světě se může pochlubit podobnou sbírkou motocyklů?

To skoro vylučuji. Snad to nebude znít troufale, ale dovolím si tvrdit, že takovou sbírku nemá nikdo v jakémkoliv stavu, jestli mi rozumíte. Náš unikát je doopravdy v tom, že máme motorky pouze v původním stavu, tedy jak byly vyrobeny.

V muzeu ČZ ale podobné stroje k vidění jsou.

Ano, to je pravda. Ale jejich sbírka má asi třicet strojů a jedná se vlastně o průřez ze sportovní, cestovní i krosové výroby. My máme sériovou výrobu ČZ od jejího vzniku. Tedy od ČZ Kaktus 1930 až po předválečnou ČZ 500.

Poválečné období už ve vaší sbírce není?

Ale je, nejmladší kousek máme asi z roku 1992. Když jsme se sbírkou začínali, tak jsme si stroje hodně vybírali. Postupem času jsme ale změnili priority a ctíme to, že sbíráme všechny stroje, které Jawa a ČZ vyrobily. Nyní už jsme ale ve stavu, že kupujeme všechny dostupné motocykly i náhradní díly. Ale pro Jawu a ČZ máme v každém případě slabost.

Motorky i pro laika vypadají hodně zachovale. Kolik je z nich funkčních?

Určitě minimálně dvacet procent, ale účelem sbírky není, aby byly všechny pojízdné. I tady v muzeu vám jich pět klidně hned nastartuji, třeba tenhle stroj (ukazuje na motorku ČZ 500 – pozn. red.) jsme měli na dovolené v Chorvatsku.

Co vaší sbírce říkají odborníci z oboru?

Lidé, kteří tomu doopravdy rozumějí, jsou v naprostém šoku, že něco takového vůbec existuje.

Máte nějaký stroj, kterého si obzvlášť ceníte?

(přemýšlí) To se takhle nedá říct, což vám ostatně potvrdí každý sběratel. A je vlastně jedno, jestli sbíráte motorky, známky, nebo obrazy. Každý stroj má svůj příběh – a často není jeden. Ten první má původní majitel, a pak jsme tu my, kteří chceme stroj koupit. Když se rozhlédnu po muzeu, hned se mi vždycky vybaví, jak jsme motorku kupovali a jak dlouho jsme museli původního majitele přemlouvat.

Doopravdy?

Tak většinou ani nejde o peníze, protože majitel nebo sběratel si k motorce vytvořili obrovské citové pouto. Jen si vezměte, že motorku zdědíte po dědovi, který o ni padesát let pečoval. To se pak vůbec nebavíte o penězích. My s kolegou máme motorky pojmenované právě podle původních majitelů.

Ozývají se vám bývalí majitelé, že by se na celou sbírku přijeli podívat?

Každý se s motorkou loučí s těžkým srdcem, ale jak jsem už říkal, mnoho lidí nevěří tomu, že by ji ještě někdy mohli vidět. Určitě ale pozveme do muzea pána, kterému jsme dali přezdívku Major. A to proto, že pracoval u policie. Právě on nám prodal asi patnáct motocyklů. Pro něj to bude obrovský šok, že jsme dokázali takovou sbírku dát dohromady. On už tehdy snil o tom, aby byly motorky všechny hezky u sebe. Jeho sbírka byla úžasná, ale už neměl tolik energie ji dále rozšiřovat. Navíc problém je často i v tom, že málokdo má takové prostory, aby mohl motorky někde pohromadě vystavit. U něj jsem si jistý, že bude hodně rád, protože i on bere značky ČZ a Jawa jako národní klenot. Prostě citovou záležitost.

Na které další stroje jste pyšný?

Asi na dvě motorky Praga 500 a 350. Ta druhá pochází z Prahy a pojí se k ní taky zajímavý příběh, protože jsme majitele přemlouvali k prodeji asi deset let. Pán, kterému je dnes přes šedesát let, ji jako sedmnáctiletý rozebral a v podstatě dodneška měl v krabici. Pragovek 350 bylo vyrobeno dejme tomu okolo šesti stovek kusů, ale jestli jich je v původním zachovalém stavu dneska pět, tak to bude hodně.

Jak se k vaší sbírce staví ČZ?

Loni jsme tam byli na devadesátém výročí založení. S sebou jsme tam pochopitelně přivezli i pět motorek, bez nich by to nešlo (usmívá se). Ale ve vedení společnosti už bohužel nejsou odborníci, kterým by šlo o značku a historii. Firmu řídí management, který nemá k tradici žádný vztah. Oni si hlídají, aby firma nebyla v červených číslech.

To je vcelku smutná realita. Kolik lidí v Česku podle vás vyznává podobné přesvědčení jako vy?

Asi tak před deseti lety se u hodně lidí projevila národní hrdost pro českou značku a ceny motorek šly nahoru. ČZ je výjimečná i v tom, že prakticky veškerá produkce a výroba skončila v bývalém Československu. Na rozdíl třeba od BMW nebo jiných značek ČZ do světa moc nevyvážela. Ale i tady se dá říct, že výjimka potvrzuje pravidlo, protože před několika měsíci jsme koupili od jednoho italského fandy unikátní kousek.

Povídejte…?

Tam bylo zajímavé to, že jeden Ital, kterému se přezdívá Puky, měl před lety zastoupení na prodej ČZ. A jednou mu přišel do Itálie jiný motocykl, než chtěl. A on ho měl přes třicet let zabalený ve skladu v krabici. Jedná se o ČZ 125 516, kterou teda už máme, a nikdo na ní zatím nikdy nejel.

Existuje nějaká vysněná ČZ?

Těch samozřejmě je! Třeba mít v originále ČZ 500, která byla speciálně vyrobena pro švýcarskou gardu a jezdila jako doprovod s papežem. Ale snových motorek je hodně, vážně. Každá má něco do sebe, ke každé se pojí nějaký příběh. Je to jako počítat hvězdy na nebi…

K rozšíření sbírky pomůže i náhoda

Každý sběratel vám potvrdí, že čas od času mu pomůže rozšířit sbírku i náhoda. A jiné to není ani v případě unikátní sbírky motocyklů ČZ a Jawa. „Čas od času se to stane, že se někde za náhodných okolností nějaká motorka objeví. Jednou to je na staré půdě, jindy zase ve stodole,“ říká zasvěceně Daniel Kurečka. Ze své zkušenosti by rád apeloval na lidi, aby hlavně žádné motorky nevyhazovali, jak se říká, do šrotu.

„Může se klidně stát, že doma má někdo stroj, o kterém třeba zasvěcený sběratel sní několik let. A nejde jen o celé motocykly, my třeba přivítáme i díly do motorek, protože těch je také nedostatek,“ říká Kurečka. I když se s kolegou specializují hlavně na značku ČZ a Jawa, zájem mají i o další značky. „Proto bych klidně rád i apeloval na lidi, kteří třeba doma nějaký starý stroj mají, aby nás kontaktovali (e–mail: motosefe@seznam.cz – pozn. red),“ poznamenal Kurečka.

„Třeba asi před půl rokem nám takto jedna jawa do sbírky přibyla, když nás kontaktoval mladý kluk, že našel ve staré garáži motorku po pradědovi. Naštěstí se jednalo o kluka, který sám na mašině jezdí, tak vycítil, že se jedná o unikátní kousek,“ dodal Kurečka.
>> ČZ (Česká zbrojovka)


Založena:

1919 jako Jihočeská zbrojovka ve Strakonicích. Původně se zabývala výrobou zbraní.

V roce 1922 byla převedena pod akciovou společnost a změnila název na Česká zbrojovka v Praze.


Výroba motocyklů:

První motorku vyrobila ČZ v roce 1930. Byl jí typ ČZ 98 přezdívaný Kaktus.

Před druhou světovou válkou vyráběla ČZ řadu úspěšných typů většiny objemových tříd.

Během druhé světové války byla výroba motocyklů zastavena. Firma se zaměřila na výrobu armádního materiálu, především kanonů a pěchotních min.

Po válce se výroba motocyklů znovu rozběhla v roce 1946.

Do roku 1953 vyrobila ČZ řadu motorek o objemu 125 a 150 ccm typu A, B, T a C.

V letech 1954 až 1959 došlo ke spojení s firmou Jawa a následující motocykly nesly označení Jawa-ČZ.

K obnovení samostatné „čézetky“ došlo v roce 1960.

Po roce 1989 se ČZ stala součástí italského koncernu Cagiva.

Pod italským vedením nakonec došlo k ukončení výroby motocyklů v roce 1997.

Silniční stroje značky ČZ sbíraly pravidelně body i do mistrovství světa.

Endurové motocykly zase vybojovaly hned šest zlatých medailí na Šestidenní.


Nejslavnější typy:

ČZ 76 Kaktus

ČZ 98 Lady

ČZ 125 Indian

ČZ 150

Jawa-ČZ 125 typ 351

Čezeta 175 typ 501 skútr

ČZ 250 typ 475 Sport

ČZ 175 typ 482 Trial

ČZ 250 typ 988 Enduro

ČZ-Cagiva 180
>> Jawa


Založena:

1922 jako Zbrojovka Ing. František Janeček.

O sedm let později získal Janeček licenci na výrobu motocyklů Wanderer a zaregistroval si obchodní značku Jawa. Jméno firmy vzniklo složením jména zakladatele Františka Janečka, který zakoupil licenci na výrobu motocyklů Wanderer.


Výroba motocyklů:

Prvním vyráběným typem se stal v roce 1932 stroj JAWA 175 Williers.

Na něj navázaly motocykly jako JAWA 175 Speciál, JAWA 700 a další.

Zlaté éry se Jawa dočkala až po válce. Už v roce 1946 spatřil světlo světa oblíbený JAWA 250/350 přezdívaný Pérák.

Později byla zahájena výroba JAWA označení Kývačka, také jak o objemu 250, tak 350 ccm.

V roce 1955 se začala psát historie populárního stroje JAWA 50 Pionýr.

V letech 1954 až 1959 došlo k fúzi mezi Jawou a ČZ.

Firma pak vyráběla jednotné stroje pod označením JAWA-ČZ.

K rozdělení znovu došlo v roce 1960.

Část výroby byla přesunuta do Považské Bystrice, kde se vyráběly stroje JAWA 500 OHC, JAWA 250 a JAWA 350.

Typy Ogar a Pérák se v Česku v modifikovaných úpravách prodávaly v podstatě až do roku 2005.

Po roce 1990 nastal značný útlum výroby. V současnosti Jawa vyrábí typ 650 se čtyřtaktním motorem.


Sportovní verze:

Silniční speciály sedlaly v šedesátých letech takové hvězdy, jako byl František Šťastný nebo Gustav Havel. Ti pravidelně sbírali pro sebe i značku také světové vavříny. Úspěchy zaznamenaly stroje Jawa i na soutěži Šestidenní.


Nejslavnější typy:

JAWA 250 Pérák

JAWA 350 Pérák/Ogar/Bizon

JAWA 50 Pionýr

JAWA 500 OHC

JAWA 125 Travel

JAWA 125 Dandy

JAWA 650 Classic/Style

JAWA 650 Dakar

Autor: Aleš Uher

3.9.2010 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Deník - Naši prvňáci

Tento týden představíme školáky z ostravských ZŠ Ukrajinská a Na Mlýnici

Ilustrační foto

Laser ukázal, že firma šetřila na asfaltu. Silnici zřejmě opraví znovu

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

VOLEBNÍ GULÁŠ: Babiš do Ostravy nepřijel aneb Malé politické faux-pas s úsměvem

Volební dvojka regionální TOP 09 dorazila v pondělí na porubské Alšovo náměstí dříve, než moravskoslezští lídři hnutí ANO, které zde pořádalo setkání s občany.

VOLEBNÍ GULÁŠ: Komunisté z 36 kandidátů vysílají „do boje“ hned 11 žen

Do Ostravy na závěrečný tiskový brífink KSČM nedorazil předseda Ústředního výboru (ÚV) Vojtěch Filip ani jednička krajské kandidátky Leo Luzar. Právě na návrh komunistů se totiž v pondělí konalo mimořádně zasedání poslanců v otázce lithia, respektive umožnění dobývání dobývání této rudy na Cínovci prospektory z Austrálie.

Po tragické nehodě zůstávají Dlouhé stráně mimo provoz

Těžkým technickým ořiškem zůstává vyproštění havarovaného jeřábu z dolní nádrže přečerpávací elektrárny Dlouhé stráně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení