Nakupování přes internet je stále populárnější. Objem e-obchodů rok od roku roste. S tím souvisí i zvyšující se počet přepravovaných zásilek. Variant doručení je hned několik. Na trhu kromě České pošty působí i další silní hráči.

Na konkurenčním boji vydělává především zákazník, ale nejen on. Vítají ho i drobní obchodníci, kteří na první pohled s tímto druhem podnikání nemají nic společného.

SÍŤ

Některé firmy zabývající se přepravou zásilek mají síť výdejních míst po celé České republice, do níž jsou zapojeny například prodejny tabáku, kol, optiky a mnohé další.

„V internetovém obchodě jsem si objednal elektroniku. Při výběru dopravy jsem zjistil, že si zboží můžu vyzvednout osobně v prodejně, kterou mám kousek od bydliště. Ten obchod sice nemá s elektronikou nic společného, je ale zapojen do sítě výdejních míst," uvedl Jaroslav Kopecký z Ostravy.

Tuto službu nabízí například Zásilkovna.cz.

„Provozujeme téměř 760 výdejních míst v několika zemích Evropy a jejich počet každým dnem narůstá. V České republice je jejich téměř 600. V Moravskoslezském kraji jde o sedmdesát míst, přímo v Ostravě jich máme osmnáct," řekl Deníku marketingový ředitel společnosti Petr Vytiska.

Jedno z nich se nachází v prodejně Optika v Nádražní ulici v centru Ostravy.

„Je to určité přilepšení. Spíše jsme to ale brali jako neplacenou reklamu. Lidé, kteří si k nám nechali zaslat zboží, často říkali, že vůbec netušili, že je tady optika. A někteří se pak vrátili," řekla Deníku majitelka obchodu, která během letošních prázdnin zapojení do sítě výdejních míst ocenila ještě více. V důsledku rozsáhlé rekonstrukce Nádražní ulice, zastavení tramvajové dopravy a dočasného zrušení blízké zastávky jí tržby výrazně klesly.

Stejný problém měli i další podnikatelé z této lokality. Někteří dokonce své provozovny na letní období zcela zavřeli.

„S trochou nadsázky se dá říct, že kdybychom nebyli zapojeni do výdejní sítě, nevydělali bychom si ani na provozní náklady," uvedla majitelka Optiky.

KONTROLA

Pro zařazení do výdejní sítě je nutné splnit různá kritéria.

„Vstupních kritérií, která musí případní zájemci splnit, je několik od trestní bezúhonnosti až po přirozeně vstřícný způsob komunikace. Kvalitu poskytovaných služeb si průběžně ověřujeme pomocí systému hodnocení poboček samotnými zákazníky," vysvětlil Petr Vytiska ze společnosti Zasilkovna.cz. Na expanzi alternativních přepravců reaguje i dominantní firma na trhu Česká pošta.

„Konkurenci samozřejmě vnímáme, i přesto si Česká pošta udržuje pozici lídra na balíkovém trhu," uvedl mluvčí České pošty Matyáš Vitík s tím, že společnost zákazníkům nabízí řadu novinek, které zvýší komfort při zasílání balíků.