VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jak jezdit, aby auto "žralo" co nejméně?

Ostrava -Plynulá jízda, při které řidiči netúrují motor do vysokých otáček. Rozhodně žádná brzda plyn. Ta zvýší spotřebu, a ani úspora času není nakonec až tak citelná, tvrdí odborníci.

17.4.2011 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Miroslav Fuchs

A dodávají: „Nejrozumnější a na spotřebu paliva nejvýhodnější je plynulá jízda, při které řidiči nevytáčejí motor do vysokých otáček.“
Řada motoristů nabízí svůj recept, který pochází ještě z dob wartburgů, trabantů a třeba i starších typů škodovek.

„Když vidím, že pojedu delší úsek z kopce, tak to rozjedu a pak dávám neutrál. Dělal jsem to tak u všech aut a vždycky to fungovalo, tak na tom něco určitě bude,“ je přesvědčen padesátiletý muž z Ostravy, který byl v minulosti majitelem wartburgu a v současnosti mu slouží renault.
„Při jízdě z kopce či před křižovatkou vyřadím. Určitě něco ušetřím. Minulý měsíc jsem tak sjel dost prudké a dlouhé klesání ze Štrbského plesa dolů až skoro k Liptovskému Hrádku, a to jsem musel ušetřit minimálně dva litry benzinu, což je dneska tak sedmdesát korun,“ argumentuje další řidič, který tento způsob spořivé jízdy používal v minulosti s dacií a neopustil jej ani při jízdě s citroënem.

„Dříve na neutrál přeřazovali právě řidiči wartburgů nebo trabantů, tedy vozů s dvoutaktním motorem. U těchto aut to mohlo mít nějaký význam, ale u nových aut se tímto způsobem prakticky nic neušetří, naopak,“ říká Otto Sklenovský ze servisního střediska Auto Dubina.

„Lidé se samozřejmě snaží uspořit každou korunu. Právě zmiňovaný případ je ale ukázkou toho, kdy řidič ve většině případů nešetří. Tato praxe měla jistý smysl u starších vozidel, kde i při brzdění motorem byla spotřeba vyšší než na neutrál (ve vazbě k otáčkám), ale u nových vozidel je tomu naopak. Při brzdění motorem například před křižovatkou, nebo při už zmíněné jízdě z kopce, je spotřeba motoru prakticky nulová,“ vysvětluje Petr Chmel ze SEVEn, Střediska pro efektivní využívání energie.

A dodává: „Jinak platí, že i při řízení automobilů staré zlozvyky vymírají jen pomalu. Navíc se často přenášejí z rodičů na děti. Když například řidič se svým potomkem po autoškole jezdí, často na něj přenáší své zkušenosti, které získal právě při řízení starších typů vozů.“
Středisko na svých internetových stránkách www.uspornajizda.cz informuje o možných úsporách při řízení osobních aut, a to nejen přímo finančních, ale i třeba s ohledem na životní prostředí.

„Nejedná se však pouze o úsporu, ale zároveň o bezpečnou jízdu. Některá pravidla, jako například předvídání provozu, plynulost, omezení maximální rychlosti i další, mají přímý dopad na bezpečnost provozu. Doporučení využívají i nové automobilové technologie, které umožňují dosáhnout významných provozních úspor. Můžeme pak hovořit o nové řidičské kultuře nebo o moderním způsobu řízení,“ píše se na www.uspornajizda.cz.

Jiří Němeček, odborník z firmy Autoporadce, věří, že jízdu z kopce na neutrál už snad většina řidičů považuje za dávno překonaný zvyk z minulosti. „Pokud někdo takovým způsobem jezdí, považuji to za hodně nerozumné. Třeba brzdy dostávají při sjíždění delšího kopce samozřejmě daleko více zabrat. Při jízdě se zařazeným rychlostním stupněm je jízda daleko bezpečnější. Spotřeba paliva je přitom opravdu minimální,“ dodal Němeček.

Postřeh autora: Spotřeba pět a půl aneb Pán vodič, čo to robíte?

Palubní počítač už patří delší dobu k vybavení, které je u nových aut samozřejmostí. Pro našince, který pamatuje, jak řezal zatáčky ve staré škodovce či dacii, má toto zařízení velké kouzlo.
Asi i proto mi při delší jízdě prsty na malém tlačítku na páčce po pravé straně volantu doslova hrají. Sleduji, jestli jedu úsporně, jak je venku teplo či naopak zima a kdy bude třeba nabrat benzin.
Právě ta spotřeba, ve které se trumfujeme s kolegou z práce, byla u toho mého vozítka vždy trochu vyšší.
Při nedávné cestě ze Slovenska jsem se proto rozhodl, že zkusím spotřebu stlačit co nejníže. Dlouho jsem jel jak z partesu, spotřeba jen těsně nad pěti litry. „Paráda, paráda, jedem skoro zadarmo,“ drmolil jsem si sám pro sebe. Pohoda se trochu vytratila, když mě zastavili „slovenští poliši“. „Dobrý den prajem. Vypnite motor, prosím si vodičák, technický a občiansky preukaz,“ vyzval mě chlapík v uniformě.
S myšlenkami na to, že se budu muset velmi opatrně rozjíždět, abych spálil co nejméně benzinu, jsem splnil jen tu část příkazu, která se týkala předložení dokladů.
Vypnout motor a zatáhnout ruční brzdu jsem ale zapomněl. Vozítko se pomalinku začalo posouvat z mírné nerovnosti dopředu. Na brzdu jsem dupnul až ve chvíli, kdy zazněl ostrý hlas policisty: „Čo to robíte, málem ste mi prešli cez nohy. Pán vodič, čo sa vám honí v hlave?“
Když jsem kápnul božskou, policista si mohl hlavu ukroutit. Pak ale jen mávnul rezignovaně rukou a pustil mě dále, dokonce i bez pokuty. Musel jsem mu ale slíbit, že spotřebu si na palubním počítači zkontroluji až po bezpečném dojezdu domů.

Autor: Břetislav Lapisz

17.4.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Přípravný hokejový zápas: ČR - Slovensko, 23. srpna 2017 v Třinci. (zleva) Sklenička David, Gernát Martin a Bartošák Patrik.
33

Debutant Bartošák: Čekal jsem dlouho, škoda prohry

Ostravská radnice. Ilustrační foto.

Navrhněte Seniora roku

VIDEO: Netradiční VIP louka v centru Ostravy budí pozornost

/FOTOGALERIE/ Květinový experiment v ostravských Komenského sadech budí zaslouženou pozornost nejen obyvatel města, ale také jeho návštěvníků. Kolem VIP louky budou i koně chodit „po špičkách“.

Na Olešné se rýsuje nový adventure golf

Adventure golf má být nově vystavenou atrakcí vedle místeckého aquaparku, který sídlí v lokalitě přehrady Olešná.

Lev se poprvé trefil za Vítkovice, Ostravané v Langnau slavili

Hokejisté Vítkovic si připsali druhé vítězství v rámci turné po Švýcarsku. V úterý zdolali svěřenci kouče Jakuba Petra Langnau 4:3.

Tragédii odstartovala hádka o dvě stě korun za sexuální služby

Muž, který během nesmyslné potyčky jednoho člověka zabil a dalšího zranil, dostal dvanáct let  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení