Na rozdíl od počátku loňského roku, kdy jsme podobný průzkum v centru Ostravy prováděli, už si ale oslovení obchodníci nemyslí, že příčinou je hlavně hospodářská krize.

„Proti loňsku je to o něco lepší. Za ty tři roky, co tady prodávám, už jsem získala stálou klientelu. Zákaznice si svou útratu ale pořád hodně hlídají. Přizpůsobila jsem se. Pořád sice nabízím kvalitu, ale i já nakupuji spíše levnější zboží, abych mohla nabízet slušné ceny. Často prodávám jen s velmi mírným rabatem. Takže vydělám méně, ale hlavní je, že prodám,“ říká Zofia Kuševová, majitelka Fashion Line, prodejny dámské módy na ulici Čs. legií. Podle ní to ale obchodníci v centru Ostravy mají obecně dost těžké.

Další obchodník ze stejné ulice volí výrazně tvrdší slova. I proto chce raději zůstat v anonymitě. „Konkurovat velkým marketům, ke kterým přijede zákazník autem a nakoupí si vše, na co si vzpomene, je pro nás dost složité. Problémem je také to, jak to v centru Ostravy vypadá. Po tom našem náměstí se lidem moc špacírovat nechce a já se jim ani nedivím. Zato korzují po Futuru nebo Avion Shopping parku. Nedávno jsem byl v severním Německu. Centrum města, které je proti Ostravě počtem obyvatel zhruba poloviční, bylo plné lidí. Všude kavárničky, cukrárny, lidé se procházeli a přitom nakukovali do obchůdků,“ míní obchodník a dodává, že pokud se rychle něco nezmění, půjde to tady s obchodníky v centru dost rychle z kopce.

Optimismus


„Vždyť se podívejte, jak rychle se mění nájemci v obchodech. Není to tak dávno, co to zabalili i v bageterii na Kuřím rynku. Končit má i velký obchod s elektronikou na Nádražní,“ dodává obchodník. Když se jej ptám, co by prodejcům v centru třetího města republiky pomohlo, nechává si chvíli na rozmyšlenou: „Určitě něco udělat s náměstím, snížit obchodníkům nájmy a vyřešit to parkování. Aspoň v tu sobotu dopoledne, aby lidé za parkování nemuseli platit.“

V prodejně ExaSoft na Masarykově náměstí, kde nabízejí počítače a vše možné, co k nim patří, jsou naopak celkem spokojeni a míní, že krize už skončila. Zákazníků přibývá. Co nakupují? „Je hodně těch, kteří si pořizují různé doplňky a vychytávky, které až tak nutně nepotřebují. Tak jen věříme, že se to ještě bude zlepšovat a tržby budou vyšší,“ dodávají dva mladí muži, kteří stojí za pultem v prodejně.

Zato v obchodě, kde nabízejí džíny špičkových značek, prodavačky tvrdí, že se kšefty skoro nehýbou. Jen o trochu optimističtější je majitelka další prodejny s dámskou módou, která má obchůdek v Nádražní ulici. „Leden a únor bývají vždycky slabší. Proti počátku loňského roku je to trošinku, ale fakt jen trošinku lepší,“ dodává prodavačka.

Prodejna Datart v Nádražní ulici je zaplněna zákazníky velmi slušně. Nápisy o všech možných slevách lákají. Jak ale zaslechnu z úst prodavače, který obsluhuje starší ženu, bude otevřena už jen dva týdny. Pak končí. „Pokud budete mít potvrzený záruční list, tak tu reklamaci můžete vyřídit třeba ve Futuru, tam je další prodejna Datartu,“ vysvětluje prodavač.

>> POSTŘEH TEREZY KRUMPHOLZOVÉ

Magnet obřích nákupních center

Velká nákupní střediska, nebo menší obchody v centru města? Mám jasno, volím druhou možnost. Chodím sem totiž ráda. V centru jsem zvládla nakoupit i všechny vánoční dárky. A byla to mnohem lepší zkušenost než v předchozích letech, kdy jsem pobíhala po přeplněných hypermarketech a stála dlouhé fronty na to, abych vůbec mohla zaplatit. V centru je to jiné. Není tu tolik lidí a není tu takový shon. Musím se přiznat, že řadu prodavačů znám aspoň od vidění a také jim více věřím. Vím, u koho koupím kvalitní ponožky, u koho čerstvé maso, kde seženu ten nejlepší chleba a kde mi zaručeně zvednou náladu. Většina lidí ale přesto raději míří do velkých marketů. Nejspíš proto, že tady seženou všechno na jednom místě. Doufám, že magnet obřích nákupních středisek nakonec nepřitáhne tolik lidí, abych po centru chodila sama.