„Nabídka je daleko menší než například v loňském roce. Velkou roli v tom sehrálo počasí. Hodně lidí, kteří ještě před začátkem prázdnin zvažovali, že dovolenou prožijí u nás nebo někde v nejbližším okolí, odradil déšť a teploty, které měly třeba počátkem července k těm letním hodně daleko. Řada z nich pak vsadila na jistotu a koupili si zájezdy do zemí, kde mají jistotu pěkného počasí. Tím pádem jsme prodali více zájezdů, nezbylo nám tolik volných kapacit. Z toho logicky vyplývá, že jsme nemuseli až tolik zlevňovat a nabízet je v rámci last minute,“ uvedl Miroslav Jůva z třinecké cestovní kanceláře Marted.
Podle něj tato cestovní kancelář prodala letos o 1,5 až dva tisíce zájezdů více než loni. „Bylo to ovlivněno i tím, že klienti více zvažovali své výjezdy do Egypta či Tuniska. Řada z nich tyto destinace vyměnila za Řecko a Turecko, což jsou místa, na která se specializujeme,“ vysvětlil ředitel CK Marted.
Jak doplnil, letos spíše vydělali zákazníci, kteří si zájezd nakoupili v rámci prvního momentu, než ti, kdo čekali na nabídku v rámci last momentu. Také Hana Golasowská z cestovní kanceláře Agentura Hana v Ostravě odpověděla, že řada klientů, kteří čekali na slevu zájezdů v rámci last minute, je letos zklamaná.
„Lidé určitě čekali větší slevy i bohatší nabídku. To letošní letní počasí v našich zeměpisných šířkách je zatím ale dost mizerné, takže hodně lidí změnilo své plány a místo deštivé dovolené vsadili na jistotu. U nás byla velká poptávka po pobytech ve Středomoří. Zájezdů se tak vyprodalo více a nabídka last momentů je menší než poptávka po nich,“ odpověděla Golasowská.
Podle ní hodně zákazníků z Ostravy a okolí dokáže odradit od výhodné nabídky zájezdu fakt, že odlet není z Ostravy, ale z Prahy či Brna. „Do Brna přitom z Ostravy autobusem cesta trvá hodinu, možná o pár minut déle. Pokud je nabídka výhodná, tak se někdy až divím tomu, že tuto možnost lidé nevyužijí,“ dodala Golasowská.
Pan Jaroslav z Ostravy, který má s dovolenou na last minute v posledních pěti letech bohaté zkušenosti, slova zástupců cestovních kanceláří potvrzuje: „Nabídka nebyla letos ani zdaleka tak pestrá jako v předchozích letech. Ještě před pěti lety jsem koupil sedm nocí s polopenzí včetně dopravy v Chorvatsku na last minute za pět a půl tisíce korun na osobu. Letos jsem za podobný zájezd zaplatil zhruba o čtyři tisíce více. A to jsem ještě musel dlouho hledat,“ posteskl si mladý muž z Ostravy.
Každá čtvrtá cestovní kancelář porušuje zákon
Zhruba každá čtvrtá kontrolovaná cestovní kancelář nebo cestovní agentura porušuje svoje povinnosti, nebo rovnou zákon o ochraně spotřebitele. Vyplývá to z šetření, které mezi 90 vybranými společnosti uskutečnila před zahájením hlavní turistické sezóny Česká obchodní inspekce (ČOI). Nejčastějším prohřeškem se kterým se inspekce setkala, byla chybějící informace o ceně služby. Množství prohřešků se proti minulému roku sice snížilo o šest procent, kontroly inspekce ale budou i nadále pokračovat.
Z 90 kontrolovaných cestovních kanceláří a agentur, našla inspekce porušení právních předpisů ve 23 případech. Informace o ceně služeb chyběly u deseti kontrolovaných společností, devět provinilých cestovek klienty neseznámilo s podmínkami uplatnění reklamací. Použití klamavých obchodních praktik bylo prokázáno v pěti případech a stejný počet zjištění se týkal neposkytnutí informací v českém jazyce. ČOI provinilcům za porušení rozdala 13 pokut v celkové výši 54.000 korun, další správní řízení dosud nebyla ukončena.
Kontroly podle inspekce v řadě případů vycházely z podnětů nespokojených spotřebitelů. V tomto případě však má Česká obchodní inspekce omezené dozorové pravomoci, neboť při dozoru i využití důvodného podání musí vycházet z vlastních zjištění a nemůže využívat zprostředkované podklady, upozornila inspekce. Nespokojení zákazníci se proto se svými stížnostmi musí obrátit na soud. (čtk)