„Nabídka je daleko menší než například v loňském roce. Velkou roli v tom sehrálo počasí. Hodně lidí, kteří ještě před začátkem prázdnin zvažovali, že dovolenou prožijí u nás nebo někde v nejbližším okolí, odradil déšť a teploty, které měly třeba počátkem července k těm letním hodně daleko. Řada z nich pak vsadila na jistotu a koupili si zájezdy do zemí, kde mají jistotu pěkného počasí. Tím pádem jsme prodali více zájezdů, nezbylo nám tolik volných kapacit. Z toho logicky vyplývá, že jsme nemuseli až tolik zlevňovat a nabízet je v rámci last minute,“ uvedl Miroslav Jůva z třinecké cestovní kanceláře Marted.

Podle něj tato cestovní kancelář prodala letos o 1,5 až dva tisíce zájezdů více než loni. „Bylo to ovlivněno i tím, že klienti více zvažovali své výjezdy do Egypta či Tuniska. Řada z nich tyto destinace vyměnila za Řecko a Turecko, což jsou místa, na která se specializujeme,“ vysvětlil ředitel CK Marted.
Jak doplnil, letos spíše vydělali zákazníci, kteří si zájezd nakoupili v rámci prvního momentu, než ti, kdo čekali na nabídku v rámci last momentu. Také Hana Golasowská z cestovní kanceláře Agentura Hana v Ostravě odpověděla, že řada klientů, kteří čekali na slevu zájezdů v rámci last minute, je letos zklamaná.

„Lidé určitě čekali větší slevy i bohatší nabídku. To letošní letní počasí v našich zeměpisných šířkách je zatím ale dost mizerné, takže hodně lidí změnilo své plány a místo deštivé dovolené vsadili na jistotu. U nás byla velká poptávka po pobytech ve Středomoří. Zájezdů se tak vyprodalo více a nabídka last momentů je menší než poptávka po nich,“ odpověděla Golasowská.

Podle ní hodně zákazníků z Ostravy a okolí dokáže odradit od výhodné nabídky zájezdu fakt, že odlet není z Ostravy, ale z Prahy či Brna. „Do Brna přitom z Ostravy autobusem cesta trvá hodinu, možná o pár minut déle. Pokud je nabídka výhodná, tak se někdy až divím tomu, že tuto možnost lidé nevyužijí,“ dodala Golasowská.

Pan Jaroslav z Ostravy, který má s dovolenou na last minute v posledních pěti letech bohaté zkušenosti, slova zástupců cestovních kanceláří potvrzuje: „Nabídka nebyla letos ani zdaleka tak pestrá jako v předchozích letech. Ještě před pěti lety jsem koupil sedm nocí s polopenzí včetně dopravy v Chorvatsku na last minute za pět a půl tisíce korun na osobu. Letos jsem za podobný zájezd zaplatil zhruba o čtyři tisíce více. A to jsem ještě musel dlouho hledat,“ posteskl si mladý muž z Ostravy.

Každá čtvrtá cestovní kancelář porušuje zákon

Kontroly České obchodní inspekce odhalily přes dvě desítky případů, kdy cestovní kancelář nebo cestovní agentura porušuje svoje povinnosti.

Zhruba každá čtvrtá kontrolovaná cestovní kancelář nebo cestovní agentura porušuje svoje povinnosti, nebo rovnou zákon o ochraně spotřebitele. Vyplývá to z šetření, které mezi 90 vybranými společnosti uskutečnila před zahájením hlavní turistické sezóny Česká obchodní inspekce (ČOI). Nejčastějším prohřeškem se kterým se inspekce setkala, byla chybějící informace o ceně služby. Množství prohřešků se proti minulému roku sice snížilo o šest procent, kontroly inspekce ale budou i nadále pokračovat.

Z 90 kontrolovaných cestovních kanceláří a agentur, našla inspekce porušení právních předpisů ve 23 případech. Informace o ceně služeb chyběly u deseti kontrolovaných společností, devět provinilých cestovek klienty neseznámilo s podmínkami uplatnění reklamací. Použití klamavých obchodních praktik bylo prokázáno v pěti případech a stejný počet zjištění se týkal neposkytnutí informací v českém jazyce. ČOI provinilcům za porušení rozdala 13 pokut v celkové výši 54.000 korun, další správní řízení dosud nebyla ukončena.

Kontroly podle inspekce v řadě případů vycházely z podnětů nespokojených spotřebitelů. V tomto případě však má Česká obchodní inspekce omezené dozorové pravomoci, neboť při dozoru i využití důvodného podání musí vycházet z vlastních zjištění a nemůže využívat zprostředkované podklady, upozornila inspekce. Nespokojení zákazníci se proto se svými stížnostmi musí obrátit na soud. (čtk)