„Letošní rok je v tomto směru opravdu výjimečný. Zažíváme návaly jako jindy po prvním vydatnějším sněžení. Vloni v tuto dobu byl klid, nyní se čeká i několik hodin. A lidé jsou nervózní. Když někomu řekneme, že je před ním ještě řada aut, tak se naštve," řekl Deníku Josef Navrátil, majitel pneuservisu v centru Ostravy, s tím, že panika s ohledem na předpověď počasí není na místě. Denní teplota se mají pohybovat nad deseti stupni Celsia.

Minimální hloubka hlavních dezénových drážek zimních pneumatik:Osobní automobily – 4 mm
Nákladní automobily – 6 mm

Zjistit, zda zimní pneumatika u osobního automobilu nemá hloubku dezénu menší než předepsané čtyři milimetry, lze i bez měření. Stačí k tomu eurová mince vložená mezi lamely. Pokud je vidět její zlatý okraj, hloubka je menší než čtyři milimetry.

„Záleží samozřejmě na tom, kam jedete. Pokud vyjíždíte do hor, je přezutí na místě. U městského popojíždění je to ale zatím bez problémů," dodal Navrátil, podle kterého motoristy zřejmě vyplašily nedávné první mrazíky. Mezi těmi, kdo s předstihem přezuli, je také Jiří Adámek z Ostravska. „Není na co čekat. Žádné velké oteplení se podle meteorologů nečeká. A našel jsem si v okolí pneuservis, kde se dá objednat přes internet," řekl Adámek.

Povinnost

Zimní pneumatiky je nutné používat od 1. listopadu do 31. března vždy, pokud je na vozovce souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Vyrazit na zasněžené silnice s letními pneumatikami je velký hazard. V tom lepším případě dotyčný zaplatí až dvoutisícovou pokutu. Pokud ale způsobí nehodu, na které se podepsaly nevhodné pneumatiky, ztráty mohou být podstatně větší.

U havarijního pojištění dochází k přiměřenému krácení pojistného plnění. Komplikace mohou nastat také u povinného ručení. Pojišťovna sice za viníka vyplatí škodu v plné výši. Následně pak ale pojišťovna může vyplacené plnění vymáhat po tom, kdo nehodu způsobil.

Ilustrační fotoZimní značka

Za příznivého počasí lze i po 1. listopadu jezdit na letních pneumatikách, ovšem s jednou výjimkou. A to jsou úseky se značkou Zimní výbava, která nařizuje používání zimních pneumatik od 1. listopadu do 31. března bez ohledu na aktuální počasí. Na svém území je například může umístit obec.

Hloubku dezénu zimních pneumatik lze snadno zkontrolovat jednoeurovou mincí.

Životnost pneumatik

Ještě nedávno platilo, že stáří zimní pneumatiky by nemělo překročit čtyři roky. Po této době se její vlastnosti údajně zhoršují. Výrobci pneumatik však již vloni přišli s upřesněním, podle kterého je životnost daleko vyšší. Vydali prohlášení, ve kterém se shodli, že i pneumatika stará šest, sedm i osm let je stále považována za novou. Samozřejmě musí být řádně skladována.

Co se týká doby používání zimních pneumatik, i zde se ještě nedávno mluvilo o čtyřech sezonách. I v této oblasti ale došlo k posunu. Záleží na způsobu používání, četnosti jízd a dalších okolnostech. Potvrdila se tak slova některých odborníků, kteří již řadu let tvrdí, že na pneumatikách, které jsou v pořádku a mají předepsanou hloubku dezénu, lze jezdit i déle.

Srovnání brzdné dráhy při rychlosti 50 km/hod. při použití letní a zimní pneumatiky

Typ vozovky Typ pneumatik Brzdná dráha v metrech
zasněžená zimní 35
zasněžená letní 43
zledovatělá zimní 57
zledovatělá letní 68