Manželé Dudkovi přistavili automat na čerstvé mléko ke své prodejně v období probíhající krize, kdy se obchodníci potýkali s náhlým úbytkem zákazníků.

„To, že nabízíme jako první v Ostravě a okolí možnost načepovat si čerstvé mléko z automatu, lze určitě chápat i jako naši snahu přilákat další zákazníky. Pokud si totiž třeba zvyknou chodit do našeho obchodu na čerstvé mléko, tak si mohou nakoupit i další potraviny," vysvětlil před třemi lety svůj odvážný podnikatelský záměr Miroslav Dudek.

Netrvalo dlouho a mlékomatu v Heřmanicích vyrostla konkurence. Po Ostravě se objevily další automaty na čerstvé mléko většinou je provozovatelé umístili poblíž velkých nákupních center.

Ještě počátkem roku 2011 se počet automatů na mléko v Ostravě blížil desítce. O pár měsíců později už ale automaty byly bez mléka a krátce poté je provozovatelé odvezli.

Automat na čerstvé mléko v Ostravě-Heřmanicích zůstává jediný na území krajského města. Proč? Důvodem byla slabá poptávka.

„Zpočátku jsme měli sedm automatů. Postupně ale zájem začal klesat a stále více bylo patrné, že o čerstvé mléko lidé prostě zájem nemají. Abychom nechali v provozu třeba jen jeden automat, to se nám zase nevyplatí. Tak jsme skončili úplně," vysvětlil největší provozovatel mlékomatů ve městě.

Obdobně odpověděl i další provozovatel, který měl mléčné automaty v Porubě. „Zpočátku to sice šlapalo, pak se ale začalo diskutovat, jestli převařovat, nebo ne. Zaznělo tehdy i z mého pohledu dost nešťastné vyjádření hlavního hygienika, to podle mého mínění sehrálo také svou roli," uvedl krátce po ukončení provozovatel porubských mlékomatů. V tom, že vyjádření předchozího hlavního hygienika ČR o možných zdravotních rizicích při pití nepřevařeného čerstvého mléka mnoho zákazníků odradila, se shodovali nejen provozovatelé automatů.

Leasing skončil, věříme v lepší časy

Miroslav Dudek věří, že mlékomat v Heřmanicích má před sebou dobré roky. „Splatili jsme poslední splátku za mléčný automat, takže by se to mělo projevit. Také jsme zjistili, že zákazníky musíme motivovat různými akcemi. Když jsme například měli tři týdny akci, v rámci které jsme prodávali litr mléka za patnáct korun, zájem se výrazně zvýšil. Běžná cena je o tři koruny vyšší. Když se ale člověk podívá, za kolik se prodává krabicové mléko v obchodech, tak vidí, že ceny šly výrazně nahoru. Pořád nám přibývají i noví zákazníci. Zdá se mi, že na počátku letošního roku je poptávka po čerstvém mléku vyšší než v tom předchozím roce. Přibývá i lidí, kteří si načepují třeba patnáct, někdy i dvacet litrů a z mléka vyrábějí třeba tvaroh či jiné mléčné výrobky," pochvaluje si Miroslav Dudek.

Jak dodává, chce zákazníky oslovit další nabídkou. „Jsou to drobnosti, ale uvidíme, jestli se osvědčí. Do automatu, který prodává láhve na čepované mléko, jsme přidali i křupky, chipsy, tatranky a další sladkosti, které si zákazníci mohou koupit. Když to zabere, nabídku můžeme rozšířit," dodává Miroslav Dudek.

Automat na čerstvé mléko v Ostravě-Heřmanicích zůstává jediný na území krajského města.

Jak na Slovensku či v Polsku?

Firma TOKO Agris zajišťuje nejen dodávku mléčných automatů z Itálie, ale stará se také o jejich servis.

„V současnosti se počet automatů pohybuje v ČR kolem 160. Bylo jich dříve ještě o dvacet více, ale také si myslím, že negativní roli určitě sehrálo vyjádření předchozího hlavního hygienika. Protože zajišťujeme servis i pro mléčné automaty na Slovensku a v Polsku, můžeme porovnávat. Například na Slovensku je ta podpora prodeje čerstvého mléka daleko výraznější. Jeden mléčný automat mají dokonce u budovy ministerstva zemědělství, obdobná je situace v Polsku," uvedl Tomáš Kořínek mladší, obchodní ředitel společnosti TOKO Agris.

V ČR se podle něj průměrný počet načepovaných litrů mléka z jednoho automatu za den pohybuje na úrovni 110 litrů. Třeba v jihočeském Táboře ale lidé naberou z automatu dvojnásobné, někdy i trojnásobné množství. „Dobře se čerstvé mléko prodává i ve Zlínském kraji, obdobné to je i na jižní Moravě. Obecně se dá říci, že automaty na venkově jsou v prodeji úspěšnější než ty ve městech," říká Dudek.

Na Slovensku se průměrně z jednoho automatu za den načepuje 130 až 140 litrů mléka. V Polsku je to ještě o zhruba třicet až padesát litrů více. Obchodní ředitel firmy, která se stará o mléčné automaty, je přesvědčen, že poptávka se bude zvyšovat i u nás. „Věřím, že to půjde nahoru. Mírným tempem, ale zájem lidí o čerstvé mléko bude vzrůstat," dodává Tomáš Kořínek mladší.