Tašky z ojetých cykloduší, barevné kabely z reklamních bannerů, peněženky z hasičských hadic nebo diář s deskami z tištěných spojů, náušnice ze zbytků linolea, barevná jízdní kola ze starých vraků, hodiny z gramodesky nebo servírovací podnos z vypité láhve od vína. K tomu kupa kreativity a zručnosti a materiál „na odpis" se mění pod zručnýma rukama k nepoznání. Nejen esteticky, ale i funkčně.

V květnu se ostravská společnost Respiro zúčastnila 14. ročníku soutěže Hvězda 3D reklamy. Tu každoročně vypisuje Asociace 3D reklamy. Soutěž je zaměřena na produkty, které mají tři rozměry výšku, šířku a hloubku. Respiro přihlásilo osm produktů a v soutěži získalo pět prvních míst, dvě druhá místa a jedno třetí místo. S touto sbírkou ocenění se tak stali historicky nejúspěšnější kreativní agenturou, která se této soutěže zúčastnila.

Vítejte ve světě up-cyclingu!

„Je otázka, jestli up-cycling vymysleli Američané. Já si myslím, že Češi, a Američané tomu dali jen název," míní Jakub Chleboun, majitel ostravské společnosti Respiro. Na myšlenku dát vysloužilým materiálům, které by jinak skončily na skládce, nové využití, jej přivedly veletrhy na dané téma v Americe. Právě tam má up-cycling zelenou.

Lustr z plastových lžiček

Nejednu hvězdu filmových pláten či přehlídkových mol můžete zahlédnout například s taškou „vyrobenou" z PET-láhví nebo v šatech z igelitu či dalších pro oděvy netypických materiálů. Lustr vyskládaný z jednorázových plastových lžiček rychlého občerstvení si nezadá s výrobky věhlasných designérů… A Češi byli v minulosti v improvizaci na téma, jak si nedostatkové zboží vyrobit na koleně, když to není v obchodě, opravdoví mistři.

Kabela z reklamního banneru

„My jsme si řekli, že budeme vyrábět praktické věci. A docela se nám to daří," říká Jakub Chleboun. Oč lacinější je vstupní materiál, o to větší je podíl lidského umu a práce. Přestože nejde o lacinou záležitost, například barevná kabela z reklamního banneru přijde až na dvě tisícovky, své zákazníky podle Chlebouna nacházejí tyto výrobky stále častěji také u nás.

Jsou mezi nimi zejména firmy, které se hlásí ke společenské odpovědnosti, a tu chtějí také projevit vůči svým zákazníkům třeba originálním designovým blokem s deskami ze starých tištěných spojů. „Také lidé si kupují naše tašky, protože jim to přijde neotřelé a zajímavé," dodává Chleboun.

Všechny z materiálů, které už svou funkci splnily a skončily by v odpadu, dostávají pod zručnýma rukama nové, smysluplné využití.