Už od loňského léta ale agentury práce hlásí, že brigádníků je málo. Deník se zajímal o to, jestli to platí i pro letošní předvánoční období.

Jednatel ostravského JOB-centra Radovan Burkovič uvedl, že firmy sice poptávají podobné počty brigádníků jako loni, ale je jich nesrovnatelně více.

„Ozývají se nám například firmy, se kterými jsme spolupracovali naposledy před několika lety a které už později brigádníky nepoptávaly. K nim přibývají i noví zájemci o brigádníky. Většinou je musíme odmítat, protože mají požadavky nástupů ze dne na den a v desítkách osob. V současnosti už nejsme schopni zajistit brigádníka do tří pracovních dnů, tato doba se prodloužila na týden a více. Denně bychom přitom podle poptávky firem mohli nabídnout brigády stovkám osob. Nemáme je ale kde brát," vysvětlil Radovan Burkovič.

Společnost DHL Express podle mediální zástupkyně Kateřiny Zrckové brigádníky využívá celoročně. V předvánočním období ale více než v jiných obdobích roku.

„Vzhledem k situaci na trhu práce je však stále obtížnější najít kvalitní kandidáty nejen na brigádnické pozice, ale i na ty dlouhodobé. Brigádníci u nás vykonávají nejčastěji práce kurýra, skladového operátora či agenta na celním oddělení," upřesnila Kateřina Zrcková.

BRIGÁDNÍKY VYUŽÍVÁ I POŠTA

Mluvčí České pošty Matyáš Vitík uvedl, že pro zvládnutí vyššího provozního vytížení v pobočkách, které souvisí s vánočními svátky, denně potřebuje Česká pošta o pětinu více brigádníků než v běžném měsíci (to znamená zhruba navíc 20 až 30 lidí).

„Pro zvládnutí předvánočního období, které z pohledu počtu zásilek už nastalo, denně potřebujeme také 100 brigádníků navíc v doručovací síti. Tři čtvrtiny z tohoto počtu už nyní pracují v depech a ve sběrných přepravních uzlech," upřesnil mluvčí České pošty.

V letošním roce je podle něj náročnější sehnat nové zaměstnance z důvodu stále klesající nezaměstnanosti a vyšší nabídky volných pozic na trhu práce. „Oslovujeme zájemce různými i novými formami, ale odezva v počtu zájemců je několikanásobně nižší než ve stejném období minulého roku," doplnil Matyáš Vitík.

Tesco nabízí zájemcům možnost brigád v průběhu celého roku. V době sezonního prodeje, jako jsou například Vánoce a Velikonoce, nebo v období dovolených přijímá tento obchodní řetězec brigádníků více.

„Brigádníci nejčastěji vykonávají práci jako doplňovači zboží a pokladní. Nejčastěji se jedná o studenty a maminky po mateřské. Mzda je srovnatelná se mzdou našich zaměstnanců. Náborová kampaň na brigádníky pro období Vánoc už běží od konce října. Jedná se o stovky brigádnických míst po celé republice," uvedl Václav Koukolíček z tiskového oddělení Tesco.

K tématu Mzdy brigádníků podle Radovana Burkoviče sice stále rostou, ale už lze sledovat i omezené možnosti některých firem. „Mzdy brigádníků u nás málokdy klesají pod 80 korun hrubého i za ty nejjednodušší práce, průměr je kolem devadesáti korun, nabídky jsou i 100 korun a více za hodinu. V poslední době se objevují požadavky na brigádníky třeba i v oblasti produkčního na koncerty. To už jsou ale činnosti, které by podle našeho názoru a 26 let zkušeností na trhu práce měli dělat profesionálové, a ne příležitostní brigádníci. Takové nabídky nedokážeme už z podstaty brigád pro studenty uspokojit," dodal jednatel JOB-centra.