Mladý kozí, starý kozí uleželý, gouda mladá, gouda stará, brie, ovčí sýr i jiné holandské a švýcarské speciality. Tyto bochníky sýrů leží na pultech ostravských specializovaných obchůdků a zákazníci je vyhledávají stále častěji. „Kouzlo sýrárny jsem objevila teprve nedávno. Nějaký kvalitnější sýr si od té doby kupuji tak jednou týdně. Sýry zde jsou lepší než v běžných supermarketech, ale samozřejmě i dražší, takže koupi vždy považuji za přilepšení normálního jídelníčku. Oblíbili jsme si s manželem hlavně sýry kozí, takže zkoušíme jejich různé varianty," popsala třiašedesátiletá Marie Přikrylová z Ostravy-Přívozu.

Každá ze sýráren má i jinou strategii nabídky.

„Sázím na pestrý sortiment sýrů. Nabízím mnoho druhů z celé Evropy. Vybírám si kvalitní a osvědčené dodavatele, o nichž vím, že sýry umí skladovat. Důležitá je teplota a vysoká vlhkost, které se těžko dosahuje. Lidé pak mají rozličné chutě, které se mění i v závislosti na ročním období. Na jaře jdou více na odbyt mladé sýry s bylinkami, například lehký kozí s kopřivou, zatímco v zimě je větší poptávka po uleželejších a vyzrálých sýrech," vysvětlil majitel obchůdku Sheep shop v Nádražní ulici v Ostravě Lukáš Freisler.

Další ze specializovaných prodejen v centru Ostravy pobočka italské sýrárny Gran Moravia spoléhá na jednoho dodavatele.

„Bochníky tvrdých sýrů bereme od italského dodavatele, protože tady na jeho výrobu nejsou podmínky. Čerstvé sýry, zákysy, máslo či syrovátku vyrábíme v Litovli u Olomouce, čili máme záruku, že je vše čerstvé. Tím, že máme vlastní výrobu, můžeme si dovolit mít nižší ceny než konkurence i ojedinělé sýry, které jinde zákazníci nenajdou. Můžete u nás pořídit sýry od dvaceti až po stovky korun za sto gramů," poukázala na hlavní výhody vedoucí prodejny Gabriela Čejková.

Obchodníci se shodují, že sýry ovlivňuje příroda i odchov.

„Je důležité, čím byly krávy, kozy a ovce živeny, kde se pásly. Všechno se pak odráží v živinách, které se do sýru dostanou. Tyto informace dobří dodavatelé poskytují," vysvětlil majitel Sheep shopu Lukáš Freisler.

Většina sýráren se však nespecializuje pouze na sýry, ale snaží se nabídku ozvláštnit i dalšími produkty.

„Máslo, tvaroh a jogurty kozí i kravské mají u lidí velký úspěch. Zákazníci vyzkouší například máslo a zjistí, že je opravdu ze smetany, což dokazuje vůně i chuť a příště pro něj zase přijdou," přiblížil Lukáš Freisler. Důležité je i rozšiřování povědomí o zboží třeba prostřednictvím slevomatů. „Několikrát jsme takto o sobě dali vědět a lidi to skutečně přitáhlo a o prodejně se dozvěděli," upřesnil vedoucí prodejny Cheesy na ulici Československých legií Petr Malík. Na nedostatek zákazníků si nemohou stěžovat například v pobočce Gran Moravia. „Zákazníci se k nám naučili chodit. Souvisí to i s trendem, že se lidé začínají více zajímat o kvalitu toho, co jedí a vyhledávají ji," uzavřela vedoucí prodejny Gran Moravia Gabriela Čejková.

KLÁRA KOHUTOVÁ