VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Uhelné sklady: Zákazníky nám přetahují Poláci

Ostrava -Zatímco loni v srpnu si v uhelných skladech na severovýchodě republiky pochvalovali, že zájem o uhlí a koks je velmi slušný, letos mají ke spokojenosti daleko.

22.8.2011 2
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Libor Běčák

„Ten letošní rok zatím vypadá bídně. Proti loňskému létu se tržby snížily o třetinu až polovinu. Tušíme, co za tím vězí. Uhlí dovážejí ve velkém do pohraničních obcí polští prodejci. Ti totiž mohou nabízet nižší ceny, protože u nich ještě nebyla zavedena ekologická daň. Tu my už ale platit musíme, a odhadem tak je námi nabízené uhlí kvůli dani na metráku asi o třicet korun dražší,“ posteskl si Zdeněk Novák z ostravské společnosti Unitherm.
Podle něj polští prodejci navážejí uhlí nákladními auty přímo až ke koncovým zákazníkům.

„Že to není žádný výmysl, ale skutečnost, nám potvrzují i řidiči, kteří pro nás jezdí. Přitom se nedá říci, že by naši stálí zákazníci zájem neměli. Těch telefonátů je hodně. Jak ale lidé zjistí cenu a porovnají ji s nabídkou polských prodejců, rozhodnou se pochopitelně pro lacinější uhlí,“ dodal Novák.

Bez daně mohou prodávat levněji

Zatímco u černého uhlí se cena za metrák proti loňsku zvýšila podle něj asi o třicet korun, u koksu je vyšší o dvě až tři stovky.

„Z našeho pohledu se jedná o obcházení povinnosti platit ekologickou daň. Poslali jsme dopis i na celní ředitelství, ať se na to podívají. Podle nás to totiž v pořádku není,“ dodal Novák.

Obdobnou zkušenost mají také v hlučínské firmě Paliva Novák. „To, že polští prodejci navážejí uhlí lidem v pohraničí, sledujeme také. Ty dovozy jsou takové dost podivné. Často si třeba neúčtují ani cenu za dovoz a domluví se jen na množství uhlí. Dokonce jsem slyšel, že při nakládání to uhlí ani moc nedávají na váhu. Takže i ti, kdo si uhlí kupují od Poláků, sice někdy ušetří, ale často také mohou koupit kočku v měchu,“ uvedl pracovník hlučínských uhelných skladů.

Smí k nám jezdit volně přes hranici?

Podle něj by navíc zřejmě auta s uhlím z Polska ani neměla zcela volně přejíždět hranice. „Psali jsme už i celníkům, odpověď zatím neznáme,“ dodal pracovník dalších uhelných skladů.

„Myslím, že to navážení uhlí z Polska do našich domácností trvá už tak tři roky. Letos se to ale projevuje zvlášť výrazně. Zdá se mi dost podivné, že jsme přesvědčováni o rovných podmínkách v podnikání. V praxi to ale vypadá jinak,“ dodal pracovník dalších uhelných skladů, který chtěl zůstat v anonymitě.

Pavla Zdobnická, mluvčí Celního ředitelství Ostrava, uvedla, že žádnou stížnost ředitelství neřešilo. „O žádné stížnosti nevím. Jednalo se možná o upozorňující dopis,“ dodala Zdobnická.

O tom, že k nelegálním dovozům polského uhlí dochází, se ale psalo už i v loňském dubnovém čísle časopisu Celní správy Clo douane. „Dochází nejen k legálním dovozům, ale i k těm nelegálním. Svědčí o tom pochybné nabídky na dovoz polského, nebo častěji levného uhlí formou různých letáků. Ty jsou mnohdy psány rukou, uvedena je pouze cena za metrický cent a telefonní kontakt,“ psalo se v časopisu Celní správy.

V dalším článku se pak uvádí, že dovozy a prodej nabízejí drobní autodopravci, kteří uhlí nakoupí a odvezou zájemci: „Placení uhlí probíhá při dodání, bez dokladů a v hotovosti. Faktury vystavené polským prodejcem znějí přímo na dopravce, případně na smyšlené jméno a v adrese je uváděno pouze město bez názvu ulice a čísla popisného.“

Autor: Břetislav Lapisz

22.8.2011 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Pěstounská péče? Zájemců v regionu je málo

Kukuřičné bludiště u Staré Bělé nabízí asi tři kilometry propletených cest.
2 10

Ostrava zřejmě o své kukuřičné bludiště přijde. Je údajně nejhorší ze všech!

Strojírenský gigant z Vítkovic je v problémech. Přežije impérium Jana Světlíka?

/TÉMA DENÍKU, ROZHOVOR/ Ve velmi tíživé situaci se nachází ostravská strojírenská skupina Vítkovice Machinery Group. Impérium Jana Světlíka prochází náročnou restrukturalizací a bojuje o přežití. Některé z dceřiných společností, jako naposledy Vítkovice Power Engineering, už skončily v konkurzu, ty životaschopné vedení holdingu zeštíhluje a snaží se jim udat nový směr. Dokáže se tradiční značka Vítkovice, která má příští rok slavit 190 let od založení, nakonec odrazit ode dna? Může Jan Světlík ještě vidět světlo na konci tunelu?

Kuňkaliště Proskovice je jedním z nejmenších koupališť v širším okolí Ostravy

Ačkoliv kvůli výkyvům počasí tu sezonu hodnotí jako průměrnou, lidé si zdejší klid a pohodu nemohou vynachválit. Do Proskovic chodí „kuňkat“ hlavně starší ročníky z Ostravy.

Při úklidu v ostravském obvodu bude pomáhat elektrická tříkolka

Maximální rychlost 35 km/h, dojezd 75 km, nákladní nosnost 410 kg, pořizovací cena 60 tisíc korun. To jsou údaje o nové elektrické tříkolce značky Benycargo, která začne od neděle 27. srpna v městském obvodu Mariánské Hory a Hulváky pomáhat s úklidem.

Kuzma hlásí poslední volná místa. Máte zájem?

Ještě několik volných míst je k dispozici v připravovaném podzimním kurzu ostravské policie Kuzma, který je určen mladým pejskařům. Přihlášky je možné zaslat do 28. srpna.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení