Nedostatek času na nákupy v kamenných prodejnách podle Marcely Reichelové ze Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska stále více lidí řeší nakupováním v e-shopech. „Nákup přes internet je rychlejší, pohodlnější a mnohdy je zboží na internetu i levnější než v kamenných obchodech. Tento způsob nákupu mívá ovšem i svá úskalí," upozorňuje Marcela Reichelová.

E-shopy

Spotřebitelé by tak měli při výběru zboží či služby vybírat ověřené internetové obchody, zajímat se o kladné reference od spotřebitelů. „Stejně tak jako spotřebitelé hledají na obalech výrobků známky kvality (například Klasa a podobné), měli by při nákupu přes internet vyhledávat certifikované obchody, které zaručují vyšší míru jistoty. Stejným způsobem by měli postupovat také u nákupů na slevových portálech. Pokud se rozhodnete nakoupit u neověřeného obchodníka, doporučujeme zvolit způsob platby spíše na dobírku, tedy až po dodání zboží. Platby předem jsou v takovém případě rizikové. Při převzetí zásilky od dopravce je nutné zkontrolovat neporušenost obalu a porušenou zásilku rozhodně nepřebírat, ale s dopravcem sepsat o poškození protokol a kontaktovat dodavatele," doporučuje Marcela Reichlová.

Jak také dodává, každá internetová prodejna by měla mít na svých internetových stránkách obchodní podmínky, kde by mimo jiné měla informovat zákazníky o právu na odstoupení od smlouvy. Při nákupu přes internet mají spotřebitelé právo na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů od převzetí zboží. „Někteří spotřebitelé však netuší, že platí i určité výjimky, kdy tak učinit nelze. Jde o případy, kdy je zboží upravené na přání zákazníka, nebo v případě audio- a videonahrávky, jestliže spotřebitel poruší originální obal médií, na dodávku novin, časopisů," upozorňuje Marcela Reichelová.

Zároveň ale uvedla, že právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů má ze zákona spotřebitel v případě nákupu na dálku. Pokud ale dárky zakoupí v „kamenné prodejně", nemůže na toto spoléhat. „Řada kamenných prodejen i velkých nákupních řetězců dává spotřebitelům možnost zboží po Vánocích vyměnit či dokonce vrátit. „Pokud si nejste jisti, zda kupujete vhodný dárek či velikost, zamiřte do obchodu, který vám v tomto vyjde vstříc nad rámec jeho zákonných povinností," radí dále obránci spotřebitelů.

Zadlužit se?

Nemálo domácností žije takzvaně od výplaty k výplatě. Rodiče ale nechtějí zklamat děti tím, že by pod stromečkem nenašly dárky, které si přejí. A tak v mnoha případech podlehnou a rozhodnou se pro půjčku.

„Často tak učiní, aniž by dobře zvážili veškeré následky, které takováto smlouva pro ně a jejich rodinný rozpočet do budoucna bude znamenat. V letošním roce jsme zaznamenali mnohonásobný nárůst nabídky spotřebitelských úvěrů v různých podobách v televizní reklamě, na internetu, prostřednictvím telefonátů či zasláním sms. Inzeráty a nabídky, kterými se to teď před Vánoci jen hemží, se spotřebitelům snaží namluvit, že půjčit si na Vánoce je vlastně snadným řešením všech problémů. Pak ovšem přichází leden a kruté vystřízlivění. Právě neschopnost dostát svým finančním závazkům je největším rizikem každé půjčky," varuje Marcela Reichelová.

Obránci spotřebitelů proto nedoporučují řešit nákup vánočních dárků půjčkou a zejména pak půjčkou u neprověřené nebankovní společnosti. „Důrazně pak varujeme před nebankovními půjčiteli, kteří nabízejí půjčky do hodnoty pět tisíc korun. Ve výsledku u těchto drobných půjček zpravidla věřitel přeplatí vysokou cenou. Kromě úroků totiž často platí nemalé částky i za poplatky za vyřízení půjčky a sjednání smlouvy, a za její správu. Neplatí, že malá půjčka rovná se snadné splacení a v případě, že se vám splácet nepodaří, můžete většinou očekávat vysoké sankce," varuje Sdružení obrany spotřebitelů.