Celkové investiční náklady na vybudování automobilky by měly podle ohlášeného záměru překročit 31 miliard. Dnes má firma 202 zaměstnanců, z toho 67 Korejců, řekl mluvčí společnosti Petr Vaněk.

S investicí jihokorejské firmy je spojena i masivní podpora státu a kraje. Moravskoslezský kraj již do přípravy průmyslové zóny v Nošovicích vložil kolem 155 milionů korun, další desítky milionů na stavbu zóny a dotace pro nejbližší obce má připraveny i letos. Státní podpora může při dodržení plánované investice a vytvoření 3500 nových pracovních míst přesáhnout 3,5 miliardy korun.

Výstavba továrny přináší na sever Moravy optimismus i problémy. Některé firmy se těší, že by dodávky pro automobilku mohly zvýšit jejich tržby. Díky příchodu korejského investora i jeho subdodavatelů by navíc v regionu mělo vzniknout až deset tisíc pracovních míst, což by mohlo snížit míru nezaměstnanosti, která je v Moravskoslezském kraji druhá nejvyšší v Česku. Masivní státní dotace také nastartovaly rychlejší budování infrastruktury, zejména sítě dálnic a rychlostních silnic.

Již nyní je ale téměř jasné, že místní nezaměstnaní neobsadí všechny pozice a Hyundai se svou nabídkou přetáhne mnohé odborníky z dalších místních firem, které mohou mít problémy se zajištěním výroby. Podle odborníků bude muset automobilka přijmout i pracovníky z jiných regionů a ze zahraničí, pro které se na Frýdecko-Místecku začínají stavět první ubytovny.

Problémy jsou také s ochranou přírody a s narušením poklidného života lidí v podbeskydských obcích. Hyundai například porušil zákon, když zahájil výstavbu dešťové kanalizace ještě před rozhodnutím stavebního úřadu a navíc přitom podle ekologů použil technologii, která může poškodit půdu i podzemní a povrchovou vodu. Lidé z okolních obcí zase protestují proti modernizaci železniční tratě, jež má sloužit k přepravě výrobků a materiálu mezi Nošovicemi a žilinskou automobilkou Kia Motors.

Zkušební provoz automobilky Hyundai v Nošovicích začne příští rok v září, zahájení sériové výroby je naplánováno na březen 2009. Výrobní kapacita by se z původních 200 tisíc vozů měla od roku 2011 zvýšit na 300 tisíc aut ročně.

Jednou z prvních zaměstnankyň české pobočky jihokorejské automobilky byla Iveta Olszarová. Na post asistentky lidských zdrojů nastoupila už loni v září. „Předtím jsem tři roky strávila v Anglii, polovinu jako au pair a polovinu jako prodavačka v McDonaldu. Byla to dobrá škola, protože jsem se zdokonalila v angličtině a zvykla jsem si na jinou mentalitu cizinců. Věděla jsem, že po návratu budu chtít pracovat v zahraniční firmě,“ popsala svou cestu do světa automobilového průmyslu Olszarová.