I letos byl zájem značný nejen ze strany uchazečů o práci, ale i mezi zaměstnavateli. Podle mluvčí Úřadu práce v Ostravě Svatavy Baďurové navštívilo letošní Trh pracovních příležitostí zhruba půldruhé tisícovky lidí. Zaměstnavatelé z Evropské unie a dalších zemí EHP poptávali především stavební profese, pracovníky do zemědělství, svářeče, údržbáře, soustružníky a všeobecně technické profese, stejně tak i řidiče, zdravotní sestry a lékaře.

Těsně před konáním trhu práce se přihlásila i irská společnost Carton House, která chtěla najít pracovníky pro svůj hotelový komplex. Ta v Ostravě hledala kuchaře, pokojské i vrátné. Finové zase nabízeli práci pro lékaře-pediatry, neurology, psychiatry i radiology.

Svůj stánek měli na burze i zástupci tuzemských společností. U stánku společnosti Tchas hledali zedníky, svářeče a podobné profese. „Potřebujeme ale vyučené lidi,“ doplnila žena u stánku. Nedaleko lákala nové pracovníky do svých závodů v Mladé Boleslavi a Kvasinách Škoda Auto. Ta hledala lakýrníky, techniky, mechaniky, konstruktéry a podobné profese.

Zatímco tuzemské firmy dávaly důraz na profesní vybavení, zahraniční požadovaly i znalost jazyka. Například lékaři, kteří by měli zájem pracovat ve Finsku, by měli ovládat angličtinu. Nizozemští zaměstnavatelé, kteří mají svá sídla podél hranice s Německem, zase vyžadovali znalosti němčiny. Zájemci o práci v cizině měli šanci využít i poradenství, které nabízeli pracovníci Eures. Mohli tak zjistit, jaké pracovní předpisy v jednotlivých zemích platí, zda budou potřebovat pracovní povolení, jaké jsou minimální mzdy, jak to je s dovolenou a případně i s nárokem na dětské přídavky.

O tom, že lidé se už učí práci aktivně vyhledávat, svědčí i slova Adély Bíbrové, manažerky pracovní personální agentury Trenkwalder Kappa people. „Už ze samotné burzy práce jsem měla dobrý pocit. Řekla bych, že přišlo i více lidí. Dokonce nám hlásili z ostravské pobočky, že už několik hodin po kontaktování na veletrhu k nim lidé přišli a zjišťovali další podrobnosti o případném místu,“ pochvalovala si manažerka.