Za zlepšení dopravy ve městě bojují i občané

Skupina dobrovolníků Za občanskou iniciativu požaduje zmírnění hustoty dopravy v Dolním Benešově vybudováním přeložky silnice I/56.

Dopravní situace na silnici I/56, která spojuje Opavu s Ostravou, je terčem kritiky už delší dobu. Nejvíce trápí obce a města, jimiž prochází. V Dolním Benešově zašla situace už tak daleko, že kromě samotného města se do řešení zapojili také místní nespokojení občané.

ČTĚTE TAKÉ: Ostrava „hraje" stále častěji ve filmech. Město láká domácí i zahraniční tvůrce

Ti založili skupinu Za občanskou iniciativu, prostřednictvím níž o odklon dopravy bojují. Před nedávnem se obrátili na hejtmana Moravskoslezského kraje Ivo Vondráka. Ten byl před volbami mimo jiné jedním z těch, kteří slibovali, že se dopravou ve městech a obcích chtějí aktivně zabývat.

„Dle jeho vyjádření je v plánu měření hustoty provozu a bude zadáno zpracování studie na přeložku silnice I/56," přiblížila jedna z členek iniciativy Sigrid Dziehlová.

.Zdroj: .

Dopravu vidí občané Dolního Benešova jako hlavní problém města. foto: Deník / Milan Freiberg

I naše redakce Ivo Vondráka v této věci kontaktovala, avšak je nutno zmínit, že silnici nevlastní kraj, nýbrž stát. „Zájmy regionu se snažíme na ministerstvu dopravy a Ředitelství silnic a dálnic intenzivně prosazovat. Komplikovanou dopravní situaci na Opavsku by mohla vyřešit právě aktualizace trasy silnice I/56 v úseku Opava – Ostrava. Ta by vedla mimo obce.

Kraj již zadal územní studii, která by v návaznosti na již realizované stavby na souběžné I/11 měla nově navrhnout plynulé propojení sídel či odklonění dopravy mimo centra. Jde o nové a realističtější řešení než dříve plánovaná rychlostní silnice," vysvětlil Ivo Vondrák.

Vzniknout by tedy měly obchvaty s možností následné dostavby celistvého tahu. To již mají obce a města na trase „padesátšestky" zahrnuto ve svých územních plánech.

Kdy však k realizaci dojde, je ve hvězdách, v Dolním Benešově už situaci řeší velmi dlouho. Podle Sigrid Dziehlové je odklon dopravy jediným řešením. „Na silnici I/56 se u nás napojují hned tři silnice, přičemž nejvíce aut přijíždí od Sudic. Kromě možné blokády silnice uvažujeme i o vlastním měření hustoty provozu," doplnila.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Ostrava má obnovený památník obětem holocaustu

Hlučín usiluje o obchvat již deset let

Stavba obchvatu je záležitostí Ředitelství silnic a dálnic. Projekt byl vypracován již v roce 2007. Letos tedy „slaví" již deset let. Podle mluvčí Hlučína Ivany Gračkové město o tuto stavbu velice stojí.

„V současnosti máme v centru města překročeny hlukové i emisní limity a překročena je i kapacita vozidel na průtahu centrem," uvedla mluvčí města Hlučína Ivana Gračková. Podle ní také silnice I/56 rozděluje město na dvě poloviny. „Loni jsme se snažili jednat s bývalou politickou reprezentací kraje a přesvědčit ji o tom, aby obchvat Hlučína patřil i k jejím prioritám," uvedla mluvčí.

Toho by rádi představitelé Hlučína dosáhli i u nového vedení kraje. Obchvat by měl vést od rondelu na dálnici přes Ludgeřovice. V Hlučíně by se měl napojit u čerpací stanice Shell a přes pole objet sídliště OKD a pak podél Kozmic by měl vést směrem na Kravaře.

Ilustrační foto.Zdroj: DENÍK/Stanislav Šebek

Dopravní kolaps města řeší obchvaty

Kritickou dopravní situaci v průtahu městem řeší jeho jižní a severní obchvat. Jižní obchvat byl dokončen v polovině roku 2012, ale proti předpokladu neskončil na opavské výpadovce, nýbrž už před obcí Otice. Její obyvatelé proto dodnes čelí negativům v podobě vysokého počtu projíždějících osobních vozů, náklaďáků a kamionů úzkými ulicemi podél rodinných domů.

„Denně se musíme potýkat se smogem, hlukem i dopravními riziky, především u školy. Navíc ještě hrozí uzavření železničního přejezdu na Hradeckou ulici, se kterým až do kompletního dokončení jižního obchvatu nesouhlasíme," konstatuje otický starosta Vladimír Tancík.

Správa silnic Moravskoslezského kraje má už vydané územní rozhodnutí na část Obchvat Otice i na připojení obchvatu na silnici I/46 a ulici Olomoucká. Letos bude pokračovat v přípravě dalších stupňů projektových dokumentací. Velkou komplikaci představují nesouhlasy vlastníků dotčených pozemků.

Poklepem na základní kámen byla v pondělí slavnostně zahájena stavba východní části severního obchvatu v délce 1,7 kilometru. Přijde na celkem 493,4 miliónů korun a trvat bude necelé tři roky.Zdroj: DENÍK / Sonnek Pavel

„Budeme iniciovat společné jednání zástupců statutárního města Opavy a Moravskoslezského kraje pro vytvoření společného postupu v souladu s uzavřenou rámcovou smlouvou," přibližuje situaci obchodně–investiční náměstek Správy silnic Moravskoslezského kraje Jan Lukšo.

Začátek letošního března přinesl Opavě zahájení východní části severního obchvatu, která naváže na spojku S1, zprovozněnou už v roce 2009. Zhotovitelem je sdružení firem MS + K + IDS Opava. „Tento úsek obchvatu dopravu ve městě sice nevyřeší, pomůže jí až západní část severního obchvatu," uvedl při zahájení stavby ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Velká trhlina ve svahu v doubravském lese ohrožuje silnici i vodárnu

Děsivé dopady kůrovcové kalamity