Rozsáhlé omezení železniční dopravy způsobil středeční požár na třech místech v lokalitě bohumínské železniční stanice. Železničáři kvůli tomu ztratili kontrolu nad řízením provozu. Ve čtvrtek dokázali ze stanice pomocí dieselových lokomotiv vyvézt elektrické soupravy, včetně dvou pendolin. Běžný ani provizorní provoz se však zatím obnovit nepodařilo.

Ochromen je úsek mezi stanicemi Ostrava hlavní nádraží, Bohumín, Dětmarovice a Karviná. Vlaky do Polska a z něho jsou vedeny přes stanici Chałupki, spoje na Slovensko nebo do polských Zebrzydowic jezdí odklonem přes Havířov. Ostatní spoje končí v Ostravě, odkud cestující převážejí autobusy.

Omezení se nedotklo jen Bohumíňanů, ale také obyvatel Karviné. „Cestující ze stanice Karviná hlavní nádraží mohou využít kyvadlovou náhradní dopravu do Ostravy hlavního nádraží nebo bez doplatku jízdného využít vlaky přes Český Těšín a Havířov," informují železničáři. Žádná ze zastávek na karvinském nádraží ale není označena jako nástup k náhradní přepravě. Přímo v hale však na cestující čeká informátor, který je nasměruje.

Náhradní autobusová doprava mezi stanicemi Karviná hl. n. Dětmarovice Bohumín Ostrava hl. n. jezdí přes den v 15minutových, o víkendu ve 20minutových intervalech. Vlaky však na autobusy nečekají, proto je nutné využít dřívější spoje náhradní dopravy. Ve večerních hodinách jsou autobusy vypravovány ke konkrétním spojům, které na ně čekají.

Od pátku je zahájen provoz kyvadlové náhradní autobusové dopravy ve 4:15 s odjezdy prvních spojů ze stanic Karviná hl.n. a Ostrava hl.n.. Provoz bude dále v intervalu 15 minut.

Železničáři pracují na obnovení provozu

Už od čtvrtečního rána se železničáři snaží zajistit alespoň částečný provoz na trase skrz Bohumín. Přes stanici chtějí nejdříve vést mezinárodní spoje do a z Polska. Postupně chtějí zajistit provoz i dalších spojů.

„Prozatím zůstává provoz v režimu, jaký byl ve čtvrtek. Stále řešíme provozní záležitosti. Například jak zajíždět do depa, protože to v současné situaci není jednoduché. Přesto se snažíme, aby doprava byla i v těchto podmínkách co nejplynulejší," řekla včera ráno mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Oprava bude dlouhá

Celková oprava poškozeného zařízení ve stanici bude trvat několik měsíců a bude stát desítky milionů korun. Požár totiž na třech místech zasáhl a značně poškodil velmi důležitý provoz stanice. Z provozu bylo vyřazeno ústřední stavědlo, které obsluhuje nejen provoz ve stanici, ale i v širokém okolí na trati mezi Ostravou a Karvinou.

„Jedná se o jakési mozkové centrum, ze kterého je doprava v celé oblasti řízena. Oprava bude velmi náročná a nákladná. My předpokládáme, že náklady přesáhnou zatím odhadnutých sto milionů korun. Kontaktován už byl dodavatel technologie, aby mohlo být přijato provizorní řešení, které by zajistilo provoz po dobu opravy," vysvětlil Deníku mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.