Usuzují tak na základě zkušeností, kdy se rozjíždějí na zelenou z Národní vlevo k OD Elan. V té chvíli ale z Dlouhé třídy od Merkuru k Elanu ještě projíždějí automobily. Strážníci provedli několik kontrol, při kterých sledovali chod signalizace. Vždy však zjistili jen to, že ve chvíli, kdy na Dlouhé třídě naskakuje žlutá a červená, dostávají volno řidiči z Národní třídy.

Přestože světelná křižovatka prošla rozsáhlou modernizací, stejný režim na ní panoval i dříve. Podle techniků jsou semafory seřízeny správně a ke střetu vozidel vinou signalizace dojít nemůže. Režim je nastaven tak, aby kolize nehrozila ani v případě, že se auto na zelenou na Národní třídě nebude rozjíždět, ale plynule do ní vjede.

„Pokud řidič jedoucí ve směru od Merkuru nevjíždí do křižovatky na červenou, s auty od Národní třídy se nemůže dostat do kolizní situace. Křižovatka je od běžných křižovatek trochu jiná. Z obou směrů je totiž delší úsek do středu křižovatky, proto mohou být intervaly semaforů nastaveny tak, že se překrývají. V opačném případě by křižovatka zůstávala několik sekund prázdná a snížila by se její průjezdnost," vysvětlili Deníku už dříve technici z firmy, která se o semafory stará.

Chystá se optimalizace

Strážník při kontrole světelné křižovatky Národní a Dlouhé třídy v centru Havířova.

Moderní semafory umožňují různé varianty nastavení a jsou také jištěny před případnou chybou. Při zaznamenání problému se převedou do režimu blikající žluté. Technici navíc mají možnost „vidět" chod zařízení na dálku.

Křižovatka byla po uvedení do provozu ve zkušebním provozu, po kterém byly režimy upraveny. Počítačový řadič reaguje na aktuální hustotu provozu a prodlužuje intervaly v zatíženějších směrech.

Další úprava systému se chystá v těchto dnech.

„Bude provedena drobná úprava režimu, která vyplynula z vyhodnocení provozu," potvrdil vedoucí odboru komunálních služby havířovského magistrátu Jiří Revenda.

Budou semafory u Merkuru?

Jak ukázala anketa Deníku, lidé by si přáli mít světelnou křižovatku u Merkuru. Především v době ranní a odpolední dopravní špičky tam mají řidiči problém s projetím z Dlouhé třídy v obou směrech. Semafory by také zaručily bezpečný přechod chodců. Právě v této křižovatce došlo nedávno ke sražení dítěte.

Finanční možnosti města však v dohledné době stavbu světelné signalizace neumožní.