VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stavební práce na přehradě Šance potrvají do příštího roku.

/FOTOGALERIE/ Byť přehrada Šance prochází rozsáhlou rekonstrukcí, případnou povodeň by nyní byla schopna zvládnout. Tvrdí to zástupci Povodí Odry, kteří mají vodní dílo ve správě.

21.4.2017
SDÍLEJ:

Železobetonový skluz je hotov ze zhruba devadesáti procent včetně vybudované dělící stěny ve vývaru, tedy korytě, které vypouští vodu. Stěna umožní práce na rozšíření levé strany vývaru s novým napojením na koryto toku.Foto: Deník / Morys Lukáš

Přehrada zásobuje region vodou bez jakéhokoli omezení. Hladina je snížena na 56 procent celkového zásobního objemu. „Je to dostatečná zásoba pro to, aby přehrada mohla fungovat a plnit svou funkci z hlediska bezpečnosti," řekl Dalibor Kratochvíl, ředitel závodu Frýdek-Místek, při včerejší prohlídce přehrady, která byla určena pro novináře.

Po dokončení stavebních úprav bude přehrada schopna utlumit až desetkrát větší množství vody, než protékalo řekou Ostravicí při povodních v roce 1997. Tehdy byl průtok klasifikován na více než tisíciletou vodu. V současnosti je už vybudován nový bezpečnostní přeliv, železobetonový skluz je hotov ze zhruba devadesáti procent včetně vybudované dělící stěny ve vývaru, tedy korytě, které vypouští vodu. Stěna umožní práce na rozšíření levé strany vývaru s novým napojením na koryto toku.

„Úpravy jsou prováděny kvůli tomu, aby extrémní povodně byly schopné přejít přes profil hráze a nedošlo k přelití koruny hráze, což by mohlo mít fatální následky," konstatoval Dalibor Kratochvíl. Podstatná část stavebních prací bude hotova ještě letos. Jde hlavně o všechny betonové konstrukce ve skluzu a vývaru, oba mosty na koruně a u vývaru, z větší části budou podle Povodí Odry provedeny práce na nové koruně hráze. Kvůli rekonstrukci muselo ustoupit staré provozní středisko, hrubá stavba nového provozního zařízení by měla být hotova také ještě letos.

Stabilita hráze bude zvýšena přísypem vzdušního svahu. „Když se přehrada před více než padesáti lety projektovala, navrhovala se na návrhové parametry, tehdy to byla stoletá voda. Dneska se standardy u nás i ve světě posouvají o jeden řád výš, to znamená, že se přehrady navrhují na tisíciletou vodu a posuzují se na desetitisíciletou vodu. Je to takový průtok, při kterém by přehrada neměla způsobit katastrofu pod hrází," doplnil Kratochvíl. Materiál pro přísyp pochází z horních partií sesuvu Řečica, čímž dojde ke zvýšení také jeho stability. Přestavba vodního díla začala v září 2015, hotovo má být příští rok v červenci. Celkové náklady se předpokládají ve výši 438,5 milionu korun.

Autor: Lukáš Morys

Místo události:
21.4.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Letiště Leoše Janáčka Ostrava má nového ředitele

Trenér Radek Látal

"Nechápu to... Tohle přece není řešení," řekl o sebevraždě Davida Bystroně Látal

To tu ještě nebylo! Speciální pivní edice Má vlast myslí také na Ostravu

/FOTOGALERIE/ „Jde o jedinečnou příležitost přiblížit historii a krásu našich měst prostřednictvím nejoblíbenějšího moku české země," říká Magdalena Wernerová

Další srážka! S tramvajovými nehodami se v Ostravě roztrhl pytel

/FOTOGALERIE/ U další nehody mezi vozidlem a tramvají zasahovali ostravští hasiči. V pondělí vyprošťovali vozidlo VW Passat, který po střetu s tramvají na lince číslo 4 skončilo v kolejišti v Ostravě-Porubě. Řidič vyvázl bez zranění, hasiči jeho vozidlo odtáhli.

VIDEO: Ostrava má policejní vrtulníkovou základnu

/FOTOGALERIE/ Novou leteckou základnou, kterou bude využívat policie, se může od pondělí pochlubit Ostrava. Stala se součástí Integrovaného výjezdového centra v Ostravě-Zábřehu.

Ve Staříčí zřídili speciální asfaltovou dráhu

Ve Staříči se mohou pyšnit raritou, která na severu Moravy nemá obdoby. Vedle fotbalového hříště v areálu pod Oktrouhlou byla vystavěna speciální 115 metrů dlouhá asfaltová dráha pro styl jízdy s názvem pumptrack, který v poslední době zažívá nejen u nás, ale i ve světě obrovský rozmach.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies