VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní podnik Ostrava: vinu za nehodu necítíme

Nový Jičín - Třetím dnem přelíčení pokračoval v úterý soud s řidičem tramvaje Petrem Hrochem (na snímku vpravo). Kromě cestujících z tramvají, které se loni srazily ve Vřesině, vypovídali u soudu i pracovníci Dopravního podniku Ostrava.

20.1.2009 2
SDÍLEJ:

V úterý 6. ledna začal soud s řidičem tramvaje, která se 11. dubna 2008 v Ostravě - Vřesině srazila s protijedoucí tramvají. Foto: Deník/Jan Kešelák

Petr Hroch je jedním z řidičů tramvají, které se 11. dubna 2008 srazily v Ostravě – Vřesině. Při tragédii tehdy zahynuly tři lidé a desítky byly zraněny. Hroch je nyní obviněn z trestného činu obecného ohrožení a před soudem stanul v úterý 20. ledna 2009 po třetí. V dopoledních hodinách vyslechl Okresní soud v Novém Jičíně další řadu cestujících. Odpoledne pak patřila soudní síň pouze zaměstnancům Dopravního podniku Ostrava.

Lidský faktor nebo nedostačující technické zajištění? To bylo hlavní otázkou přelíčení. Zároveň soudu nedaly spát události, které se na trati číslo pět staly v minulosti. Už několikrát se zde totiž soupravy čelně potkaly, ovšem k tragédii nedošlo a tramvaje z místa vycouvaly. Podle vedoucích pracovníků Dopravního podniku se v těchto situacích nejednalo o mimořádnou událost, a proto ani hlášeny nebyly. Zákon o dráhách je však jiného názoru.

„Mimořádnou událostí v drážní dopravě je závažná nehoda, nehoda nebo ohrožení v drážní dopravě, která ohrožuje nebo narušuje bezpečnost, pravidelnost a plynulost provozování drážní dopravy, bezpečnost osob a bezpečnou funkci staveb a zařízení nebo ohrožuje životní prostředí,“ uvádí zákon.

Před soudem stanula mimo jiné také dispečerka Hanáková, která v osudný den vypravila linku číslo pět z Ostravy – Vřesiny s několika minutovým zpožděním. „Tramvaj nesmí vjet na trať, dokud ji nevypravím. Je vypravována plus mínus podle jízdního řádu, ale platí pravidlo, že pokud má jiný spoj zpoždění, tak čekám, dokud nedorazí, aby lidé mohli na pětku přestoupit,“ vypověděla Hanáková s tím, že o zpoždění linky číslo pět není povinna nikoho informovat, dokonce ani řidiče čekajícího na křižování tramvají. Řidič tak musí ve výhybně čekat, dokud tramvaj neprojede. Dnes, tři čtvrtě roku po tragédii, se podle Hanákové zabezpečení trati zlepšilo. „Je to tam více zabezpečeno, ale pořád je to na lidském faktoru a všichni jsme omylní,“ dodala.

Své si před soudem užil také David Mlčák, nynější dopravní náměstek Dopravních podniků Ostrava a v době havárie vedoucí odboru řízení provozu. „Vozový jízdní řád je základním pravidlem všech řidičů. Řidič musí ve výhybně čekat na křižující tramvaj. Když ta neprojede do tří minut, musí volat a zjišťovat, proč se tak stalo,“ popsal systém Mlčák. Otázkou však zůstává, zda není pro všechny zúčastněné podstatně jednodušší, dát o zpoždění vědět rovnou, aby se dotyčný řidič nemusel po příčinách čekání pídit.

Zajímavé jistě bylo také vyjádření Dopravního podniku Ostrava k tragické události. „Morální vinu za tuto nehodu necítíme,“ projevil názor společnosti Mlčák, ve kterém ho podpořil také ředitel Dopravního podniku František Kořínek. „Já osobně necítím žádnou morální vinu, protože nebylo shledáno žádné pochybení,“ uvedl Kořínek, který připustil, že trať proti selhání lidského faktoru zabezpečena nebyla. „Proti lidskému činiteli však není zabezpečena žádná trať v republice a my v současné době připravujeme technické zabezpečení na této trati,“ bránil se Kořínek.

Faktem zůstává, že mezi událostmi z minulých let, kdy tramvaje z jedné koleje vycouvaly, a tou, která se stala loni v dubnu, byl jenom jeden rozdíl. Řidiči si na křižování vzpomněli dřív a včas.

Obviněného bývalého řidiče tramvaje linky číslo pět, Petra Hrocha, čeká zřejmě poslední stání u soudu ve čtvrtek 22. ledna. Při přelíčení bude vypovídat lékař, ohledně zdravotního stavu cestujících, a zároveň budou předneseny závěrečné řeči a rozsudek.

Autor: Markéta Kovalová

Jaká je vina řidiče tramvaje Petra Hrocha na loňské tragedii tramvaje číslo 5 u Vřesiny?

1. Naprostá, je hlavním viníkem

14 %

2. Nehodu zavinil, ale hlavním viníkem je DPO

77 %

3. Měl by být osvobozen, je obětí DPO

9 %

Hlasovalo: 324

Anketa byla ukončena

20.1.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Nehoda na dálnici.

Tragická nehoda uzavřela v pátek dálnici na Novojičínsku

Marek Hlinka

Doufám, že doma ukážeme jinou tvář, přeje si záložník Baníku Marek Hlinka

Muž chtěl znásilnit ženu u zastávky Dřevoprodej v Hrabůvce. Policie hledá svědky

/VIDEO/ Ostravští policisté vyšetřují další případ pokusu o znásilnění. Vše se odehrálo v sobotu 12. srpna kolem osmé hodiny ráno v Ostravě-Hrabůvce na ulici Místecká, u zastávky Dřevoprodej ve směru do centra.

AKTUALIZUJEME

Vlak smetl na přejezdu mezi Baškou a Pržnem auto, řidička zemřela

/FOTOGALERIE/ Neštěstí se stalo v pátek dopoledne na železniční trati mezi Baškou a Pržnem. Vlak tam na železničním přejezdu na dolním konci Pržna smetl auto.

Na Hlubině vznikl ráj pro kutily

/FOTOGALERIE/ Šlapu na pedál, kruh se roztáčí. Rychleji a rychleji. Hlína mi prochází semknutými dlaněmi; cítím, jak se z ní začíná formovat budoucí mísa. K ní však vede ještě dlouhá cesta. Můj první hrnčířský, a později i šicí den začíná…

Kvůli filmařům bude uzavřena část města

Část Hlavní třídy, Třeneckého ulice a parkoviště u magistrátu obsadí o víkendu v Havířově filmaři. Produkce České televize požádala město o součinnost při tvorbě filmu Dukla 61. Natáčení se neobejde bez dopravního omezení.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení