Zkušenosti s nimi mají ostravští policisté, kteří v letošním roce zaznamenali výrazný nárůst „zmizelých" oktávií. Do poloviny června letošního roku se jich ztratilo devětapadesát.

V porovnání se stejným obdobím loňského roku, kdy krádež ohlásilo jen dvaadvacet řidičů, to představuje nárůst o téměř 170 procent. Vše nasvědčuje tomu, že jde o krádeže na objednávku. Zda auta končí v zahraničí, nebo jsou rozebírána na náhradní díly, není jasné.

Tabulka

„O této situaci samozřejmě víme. Přijali jsme určitá opatření, o kterých ale z pochopitelných důvodů nemůžeme nic bližšího sdělit," uvedla mluvčí ostravské policie Gabriela Holčáková s tím, že nejohroženější jsou Škody Octavia takzvané první řady, tedy vyráběné v minulých letech, jejichž současná hodnota činí od 100 do 140 tisíc korun. Kradou se však i modernější oktávky.

Graf krádeží vozidel v Ostravě za období leden až květen.

O své vozidlo v minulých dnech málem přišel i pan Jaroslav z Ostravy-Zábřehu. „Přišel jsem k autu a nestačil se divit. Přes noc se mi do něj někdo dobýval. Svítila mi světla, byla zařazena zpátečka a svítilo i žhavení. Měl jsem rozbitý zámek od dveří a na podlaze auta ležel zámek zapalování. Buď je někdo vyrušil, nebo je odradila zamknutá zpátečka," řekl Jaroslav, který zvažuje, že si vozidlo ještě lépe zabezpečí, a to i s ohledem na zkušenosti svého souseda.

„Soused takové štěstí neměl. Oktávku mu ukradli za bílého dne. Uvažuji o tom, že si nechám vyhotovit tajný vypínač, bez kterého nebude možné nastartovat auto. Havarijní pojistku na auto nemám, takže bych nedostal ani korunu," dodal Jaroslav.

Zvýšení bezpečnosti doporučuje také Jakub Šulc z tiskového oddělení společnosti Škoda Auto.

„Jedná se o mechanická zabezpečení řazení, která jsou k dispozici od obou největších dodavatelů tohoto produktu na trhu. Zabezpečení jsou dostupná pro všechny motorizace a typy převodovek. Svůj vůz mohou majitelé chránit pomocí originálních autoalarmů, které chrání vnitřní i vnější prostor vozidla. Při jakékoliv neobvyklé manipulaci s vozem dochází ke spuštění alarmu," řekl Šulc.

Další možností je rádiové vyhledávací zařízení. „Jedná se o produkt, který je sofistikovaným nejmodernějším zařízením, které kombinuje těžko odstranitelné rádiové vyhledávání s technologiemi GPS a GSM. Základním prvkem je skrytý miniaturní vysílač, který je nainstalován do vozu. V případě odcizení je signál tohoto zařízení zachycen sítí radiových zaměřovačů pokrývajících celé území České republiky. Po identifikaci je k vozidlu vyslán pátrací tým a Policie České republiky," vysvětlil Šulc.