Marcela Reichelová, koordinátorka ostravské poradny Sdružení obrany spotřebitelů, říká, že každý klient cestovní kanceláře by měl už s předstihem zjistit, jestli má sjednané pojištění záruky pro případ úpadku. „Cestovní kancelář by měla doklad svým klientům předložit nejpozději při podpisu smlouvy. V případě, že se cestovka dostane do finančních problémů a k úpadku skutečně dojde, mají klienti právo na náhradu škody.

Nahlásit pojistnou událost musejí u pojišťovny, se kterou má cestovní kancelář smlouvu. Událost musí být písemně nahlášena nejpozději do šesti měsíců od data jejího vzniku. Doporučuji ale lidem, aby tuto okolnost nahlásili bez zbytečného odkladu,“ uvedla Reichelová. Výše pojistného plnění podle ní záleží na počtu podaných oznámení o pojistné události a výši pojistné částky. „Pokud budou nároky poškozených vyšší než částka, na kterou byla cestovní kancelář pojištěna, klienti obdrží snížené pojistné plnění,“ upřesnila dále koordinátorka.

Pojišťovna zajistí bezpečná návrat

V případě, že už lidé s cestovní kanceláří odcestovali, měli by se držet pokynů na informační kartičce, kterou by jim měla cestovní kancelář poskytnout spolu s osvědčením o pojištění při podpisu cestovní smlouvy. Pojišťovna by se pak ve spolupráci s asistenční službou měla postarat o bezpečný návrat klientů domů. Jestliže si klienti zajistili dopravu včetně ubytování a stravy sami, poskytne jim pojišťovna náhradu pouze do výše, jakou by musela sama vynaložit. I v případě, že klienti na zájezd ještě neodcestovali, musejí nahlásit pojistnou událost pojišťovně, se kterou má cestovní kancelář smlouvu o pojištění.

Má cestovka certifikát?

Každá cestovní kancelář má podle zákona povinnost mít sjednané takzvané pojištění záruky pro případ úpadku. Toto pojištění má ochránit klienty v případě, že cestovní kancelář nebude schopna zajistit dojednané služby. „Pojištění se vztahuje na situace, kdy cestovní kancelář, která zkrachuje, neposkytne klientovi dopravu zahrnutou v ceně zájezdu z místa pobytu zpět do České republiky, nevrátí klientovi zaplacenou zálohu nebo cenu v případě, že se zájezd neuskutečnil. Platí i tehdy, když nevrátí klientovi rozdíl mezi zaplacenou cenou zájezdu a cenou částečně poskytnutého zájezdu, pokud se uskutečnil jen zčásti,“ dodala Reichelová.

Podle ní je při sjednávání cestovní smlouvy třeba zjistit, jestli je cestovní kancelář pojištěna proti úpadku, což může potvrdit i certifikátem. V informacích, které klient dostane od cestovní kanceláře před odjezdem na dovolenou, by neměly chybět ani pokyny, jak se zachovat v případě úpadku. Certifikát si lze také ověřit přímo u dané pojišťovny. Většina pojišťoven má na svých internetových stránkách zveřejněn seznam pojištěných cestovních kanceláří pro případ platební neschopnosti.