Jezdit celý den zadarmo městskou hromadnou dopravou. O tom, že i toto je možné, se mohli v pátek přesvědčit obyvatelé krajské metropole v rámci Evropského dne bez aut. Dopravní podnik Ostrava totiž připravil speciální nabídku, čímž tuto pravidelnou akci, která se koná jednou ročně, podpořil. „Řidiči i řidičky, kteří se prokázali platným malým technickým průkazem motorového vozidla, mohli zdarma cestovat v tarifních zónách 1, 2, 3 a 4 na území Ostravy,“ sdělil Miroslav Albrecht, mluvčí Dopravního podniku Ostrava.
Zájem však nebyl příliš velký, našlo se jen pár jedinců. „Auto mám, ale spíše jezdím tramvají, už jen proto, že je v poslední době v Ostravě s dopravou velký problém. Moc mě lákalo prokázat se malých techničákem od auta a jet zdarma tramvají,“ prozradil třiadvacetiletý Marcel Smrčka z Ostravy-Vítkovic. Ostatní řidiči však svědomí příliš nezpytovali. Většina o akci vůbec nevěděla. Ti, kteří ano, stejně s vozem do ulic vyjeli.
„Že je den bez aut? To jsem nevěděl,“ zněla nejčastější odpověď řidičů. „Zdržujete mě. S nějakým dnem můžete jít, víte kam,“ zakřičel na nás dokonce se vztyčeným prostředníčkem řidič dodávky. „O dni bez aut jsem věděl, ale patřím bohužel do kategorie lenoch, a proto jsem vůz doma nenechal a do práce vyjel. Přitom si myslím, že je to dobrá věc,“ omlouval se jeden z dalších námi oslovených řidičů.
Ani kolaři nezůstali pozadu, když včera odpoledne vyrazili od Nové radnice na projížďku městem. „Svou přítomností v ulicích chceme upozornit na to, že kolo patří do města, že je i v Ostravě dopravní prostředek vhodný k jízdě za prací, do školy i za zábavou,“ řekl před odjezdem Pavel Matějka z neformálního sdružení Ostravští kolaři. V rámci cyklojízdy se uskutečnily ukázky, jak bezpečně zaparkovat kolo v Ostravě nebo soutěž o nejzajímavější transparent na kolo. Organizátoři také sepsali návrh na zlepšení cyklodopravy v Ostravě.
Kromě Dopravního podniku se do akce Evropský týden mobility, který zahrnuje mimo jiné také Evropský den bez aut, zapojilo mnoho dalších institucí. Od základních škol, kde se debatovalo o bezpečnosti silničního provozu a stavu životního prostředí, přes knihovny, až k policii, která organizovala několik dopravně bezpečnostních akcí. Strážníci kontrolovali správnou výbavu cyklistů a jejich kol v Bělském lese nebo ve Staré Bělé, státní policisté pak dodržování silničního provozu.