Přitom si původně myslela, že je to terno, a koupila si proto hned dvoje. Nové papuče totiž vypadají pěkně, jsou kožené a stály jen devětadevadesát korun. Vzhledově podobné nabízejí v obchodě obuvi Baťa za pětinásobek. Problém ale je, že smrdí.

„To jsem zjistila až doma. Myslela jsem si, že to během pár dnů vyvane, ale když ani po týdnu smrad neustával, odhodlala jsem se jít papuče vrátit,“ říká čtenářka.

Papuče prodávají v prodejně textilu a obuvi asijské provenience společnosti Vitech naproti obchodnímu centru Futurum na Novinářské ulici, kde byla dříve prodejna potravin Billa. Prodavačka se reklamaci nebránila, ale ani nedoporučila, aby se vůbec přistoupilo k vypisování reklamačního protokolu. „Nedávno se tady totiž pokoušela kvůli stejnému důvodu paní reklamovat kozačky, které byly podstatně dražší, a taky neuspěla. Vrátili nám je z naší centrály zpět s vyjádřením, že toto jako důvod reklamace neuznávají,“ vysvětlila prodavačka.

Podle Marcely Reichelové z ostravské pobočky Sdružení na ochranu spotřebitelů je nevábná vůně obuvi rozhodně důvodem k reklamaci. „Výrobek má dostat spotřebitel ve shodě s kupní smlouvou, má mít tedy všechny vlastnosti, které se od výrobku očekávají,“ uvedla Reichelová. A tím puch rozhodně není. Pokud ale prodejce reklamaci neuzná, nezbude zákaznici než se obrátit na soudního znalce. „Posouzení bot naším znalcem přijde na asi sedm set korun, ve Státním zkušebním ústavu ve Zlíně pak až na dvojnásobek. V takovém případě nevím, jestli se vyplatí do sporu s prodejcem jít,“ konstatovala Reichelová.

Opravář z rychloopravny obuvi na ulici 28. října, který papuče prohlédl, míní, že smrad způsobuje zřejmě materiál, kterým je podložena kožená stélka nebo korek po obvodu boty. „To bude smrdět pořád, nepomohlo by, ani kdybych třeba vyměnil stélku,“ řekl opravář. „Ty vietnamské boty prostě smrdí,“ dodal.

Nové papuče tak zřejmě poputují do koše. „Příště si prostě musím obuv nejen pořádně vyzkoušet, ale i si k ní čichnout,“ poučila se čtenářka.

 

Prodej obuvi má mnoho vad, konstatovali inspektoři

Ve více než polovině z téměř patnácti set prodejen, které za loňský rok zkontrolovala po celé republice Česká obchodní inspekce, našli inspektoři nějakou závadu. Nejčastěji nebyla obuv dostatečně označena, takže se zákazník nedozvěděl, z jakého materiálu je vyrobena. Obvykle také chyběl návod pro používání a údržbu v českém jazyce, na botách nebyla zveřejněna cena či prodejna neposkytla správné informace pro uplatnění reklamace. V šestačtyřiceti prodejnách také inspektoři narazili na prodej padělků.

„Celková situace je stále neuspokojivá. Více než polovina prodávajících trvale porušuje povinnosti stanovené zákonem o ochraně spotřebitele,“ konstatovali inspektoři v souhrnné zprávě s výsledky za loňský rok. Povinnosti při prodeji obuvi porušuje třicet procent provozoven obchodních řetězců, ve stánkovém prodeji přes pětaosmdesát procent kontrolovaných, v ostatních prodejnách obuvi v polovině případů. Zákazy prodeje vydali inspektoři na 6843 párů obuvi, z důvodů klamání spotřebitele a porušení práv duševního vlastnictví bylo zabaveno 14 978 párů obuvi.