„Centrum Ostravy je zahlceno dopravou. Nedá se tady kvůli zplodinám z výfuků dýchat, mnohdy ani přejít bezpečně přes cestu,“ zoufají si lidé na současnou situaci v srdci moravskoslezské metropole. „A teď nám tady ještě rekonstruují Českobratrskou, která tady přivede další a další smrdící auta. I hluk bude zase větší,“ dodávají Ostravané žijící či pracující v centru města posmutnělým tónem.

Ostravský magistrát přitom problém zahlcenosti centra dopravou vnímá už od poloviny šedesátých let minulého století. A také se ho snaží řešit.

Zaparkuj auto a jeď MHD

„V roce 1967 byla jako první v republice zřízena v centru Ostravy pěší zóna, která funguje dodnes. Dopravní obsluha pak má stanovenu vymezenou dobu, kdy může zdejší obchody zásobovat,“ sdělil na úvod k problematice Jiří Tichý, vedoucí odboru dopravy ostravského magistrátu.

Dále pak uvedl, že se město nyní zaobírá projektem, který má pracovní název – Zaparkuj a jeď MHD. „Připravuje se zprovoznění systému, jehož cílem je vyšší využití hromadné dopravy při návštěvě centra města,“ vysvětlil Tichý, který dále podotkl, že do širšího centra Ostravy je také omezen vjezd pro všechna vozidla s užitnou hmotností nad šest tun.

Dálnice dopravu v centru odlehčí

A jak jsou v Ostravě řešeny obchvaty? „Centrální část města je obsluhována z městského okruhu tvořeného silnicemi Mariánskohorskou – Muglinovskou – Bohumínskou – Frýdeckou – Rudnou – Plzeňskou. Všechny jsou čtyřpruhové, a tedy kapacitní. Po zprovoznění dálnice D 47 snad budou v některých úsecích i odlehčeny,“ vyjádřil se pro Deník Milan Šobáň, vedoucí oddělení silnic, mostů a rozvoje organizace dopravy ostravského magistrátu.

Českobratrská je důležitá

Závěrem pak obhajoval důležitost v úvodu zmiňované Českobratrské ulice, která nyní dostává nový háv. „Pozemní komunikace se stavěly a staví tam, kde jsou potřebné a žádané. Centrum města je, podle našeho názoru, kulturním, obchodním a administrativním centrem nejen města, ale i kraje. A tudíž musí mít kapacitní napojení na silniční síť městského i nadregionálního významu,“ řekl Šobáň s tím, že Českobratrská bude v budoucnu plnit funkci spojky mezi dálnicí a centrem Ostravy.

„Stav ulice Českobratrské nebyl příliš dobrý a jejím novým uspořádáním se docílí vyšší spokojenost návštěvníků města. A to množství aut, které do centra proudí, se reguluje u parkování, organizací dopravy a dalšími opatřeními,“ uzavřel Milan Šobáň.

Rekonstrukce Českobratrské míří do cíle

Rekonstrukce Českobratrské ulice pokračuje čile kupředu. Už druhá zima po sobě je totiž pro modernizaci této tepny počasím příznivá. Do okamžiku, kdy bude zprůjezdněn očekávaný průtah centrem Ostravy, zbývají necelé dva měsíce. Řidiči by se jejího otevření měli dočkat 12. května. Nový kabát ulice Českobratrské přijde na 309 milionů korun. Větší část zaplatí Moravskoslezský kraj, který jako vlastník komunikace získal na projekt také příspěvek z Evropské unie. Ostrava pak přispívá ze svého rozpočtu částkou mírně převyšující sedmdesát milionů korun.