Nadstandardní služba mající rysy běžného tísňového volání už nějaký čas funguje v moravskoslezské metropoli. O co jde? Místo klasického telefonního hovoru mohou lidé s poruchami komunikačních schopností využít v případě nesnází SMS. Centrum tísňového volání má společné dispečerské pracoviště sdružující hasiče, zdravotníky záchranné služby, Policii České republiky a Městskou policii Ostrava.

„Zájemci o tuto službu musejí poskytnout potřebné osobní údaje, mimo jiné i adresu a číslo svého mobilního telefonu. Tím se člověk registruje do našeho systému. Služba je poskytována zdarma, účastník hradí jen běžný poplatek za odeslání SMS svému mobilnímu operátorovi,“ uvedl Stanislav Sovinský, vedoucí Krajského operačního a informačního střediska Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje.

„Pouze u nás registrovaný občan získá telefonní číslo na tuto speciální linku – tím se snažíme zabránit jejímu zneužití,“ dodal ještě Sovinský.

Když se tedy uživatel této služby dostane do nesnází, stačí jen poslat SMS. Dispečer tuto zprávu přijme a automaticky se mu zobrazí veškeré informace o daném člověku. Pokud je v tísňové zprávě obsažen identifikační kód jedné ze záchranných složek, doputuje zpráva přímo k ní. Pokud je ale SMS prázdná, automaticky dorazí k dispečerovi hasičů, který zajistí pomoc a vyjíždí se do místa bydliště občana. Po celou dobu záchranné akce spolu dispečer a postižený občan komunikují pomocí takzvaného komunikačního okna. Jedna z posledních SMS tak může znít: „Pomoc je za dveřmi, pokud můžete, jděte otevřít.“

Pokud linku využije někdo, kdo není v databázi, obdrží od systému informaci, že zneužívá tísňovou SMS linku a pracovníci centra se musejí složitě rozhodovat, zda na zprávu reagovat, či ne.

Do budoucna se připravuje rozšíření této služby do celého Moravskoslezského kraje.

TEREZA KRUMPHOLZOVÁ