VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na městské záchrance se chystají změny

Ostrava - Ostrava, která jako jediné město v Moravskoslezském kraji financuje lékařské služby první pomoci (LSPP) z vlastního rozpočtu, chce na pohotovosti ušetřit. Proto chystá změny ve fungování městské záchranné služby, která ji provozuje.

16.12.2009 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Šetřit se musí všude, prohlásili představitelé Ostravy a hledají způsob, jak „uškudlit“ i na městské záchrance. Město ji letos dotovalo téměř sedmatřiceti miliony korun. Stejnou sumu má v rozpočtu sice připravenou i na příští rok, vedení Ostravy by ji však rádo snížilo. Pověřilo proto ředitele Městské nemocnice Ostrava, v jejímž sousedství městští záchranáři sídlí, Jana Zháněla, aby do konce roku připravil několik návrhů, jak to udělat a jak ostravskou LSPP optimalizovat.

„Zájem lidí o pohotovostní služby po zavedení regulačních poplatků opadl, výjezdová služba je příliš drahá,“ konstatoval náměstek ostravského primátora pro finance Lukáš Ženatý (ODS) s tím, že se nabízí několik řešení. Naznačil, že je možné například spojit pohotovost s nemocnicí, snížit počet pohotovostních ambulancí, zrušit či omezit výjezdové služby za pacienty.

„Intenzivně na návrzích, jak ušetřit, pracujeme. Podrobnosti nemohu zveřejnit, dokud nebudou dokončeny. Jisté však je, že úspory budeme hledat jinde než v omezování služeb a snižování kvality péče o pacienty. Počet ambulancí bude zachován, stejně jako výjezdová služba k pacientům domů, nemocní se nemusejí obávat,“ uvedl ředitel Městské nemocnice Ostrava Jan Zháněl. Přiklání se k možnosti spojit nemocnici se záchrannou službou. „Historicky byly tyto dvě organizace spojeny, sloučení by mohlo přinést výrazný ekonomický efekt,“ míní Zháněl.

Ředitel Městské záchranné služby Ostrava Jaroslav Páník uvedl, že po zavedení regulačních poplatků se opravdu snížil zájem pacientů o pohotovostní služby asi o třetinu. „Ale pacienti se zase vracejí. V roce 2007 před zavedením poplatků jsme ošetřili sedmdesát tisíc pacientů, letos to bude okolo pětapadesáti tisíc,“ řekl Páník.

Odborný ředitel Městské záchranné služby Ostrava Tomáš Nykel potvrdil, že pacienti přibývají. „V posledních týdnech máme plno. Lékaři a sestry se nezastaví. Lidé jsou opravdu nemocní, potřebují naše služby. Může za to epidemie chřipky, ale také zhoršené ovzduší a horší celkový zdravotní stav obyvatel města,“ míní Nykel.

Opodstatněná je podle vedení městské záchranky také výjezdová služba. „Ročně vyjedeme k asi devíti tisícům pacientů. Jsou to lidé s kolikami, se záchvaty, kteří se nemohou hýbat. Nejsou schopni se dostat na pohotovost vlastními silami. A rychlá záchranná služba k nim nevyjede, protože nejsou v ohrožení života,“ tvrdí Páník.

V průběhu roku vedení Městské záchranné služby Ostrava už zavedlo několik opatření, aby snížilo náklady na provoz, a přitom neomezilo služby pacientům. „Koordinujeme a kumulujeme služby zdravotníků, efektivně využíváme lékaře na výjezdy a další. To by mělo přinést úspory mezi třemi až pěti miliony korun příští rok,“ konstatoval Páník.

Autor: Miroslava Chlebounová

16.12.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ředitelství OKD. Důl Darkov v Karviné.

Den D se přiblížil. Ve čtvrtek se rozhodne o osudu OKD

AN 124 Ruslan nad Havířovem.
9

Zraky lidí poutal k obloze obrovitý nákladní letoun Ruslan

Strojírenský gigant z Vítkovic je v problémech. Přežije impérium Jana Světlíka?

/TÉMA DENÍKU, ROZHOVOR/ Ve velmi tíživé situaci se nachází ostravská strojírenská skupina Vítkovice Machinery Group. Impérium Jana Světlíka prochází náročnou restrukturalizací a bojuje o přežití. Některé z dceřiných společností, jako naposledy Vítkovice Power Engineering, už skončily v konkurzu, ty životaschopné vedení holdingu zeštíhluje a snaží se jim udat nový směr. Dokáže se tradiční značka Vítkovice, která má příští rok slavit 190 let od založení, nakonec odrazit ode dna? Může Jan Světlík ještě vidět světlo na konci tunelu?

AKTUALIZOVÁNO

Klimkovický tunel uzavřeli až večer. Nezpůsobilo větší problémy

Dálniční tunel v Klimkovicích včera prošel každoroční plánovanou odstávkou. Ta ale byla oproti původnímu harmonogramu o čtyři hodiny kratší, a dopravu tak výrazně neovlivnila. Podle starosty je stále co zlepšovat. Vhodnější termín je podle něj jaro.

Fleky na kluzišti půjdou do ztracena

Na zimním stadionu v Havířově se v pondělí debatovalo o tom, zda kvůli flekům v ledové ploše přistoupit k dílčí opravě, celkovému rozpuštění nebo ponechání v současném stavu.

Gólový Tomáš Mičola po remíze Baníku s Teplicemi: Je to celkem kruté

/ROZHOVOR/ Nejdřív přesným centrem vybídl k vyrovnání Roberta Hrubého a pak sám dokonal obrat. Nakonec se však Tomáš Mičola se spoluhráči z výhry po nepovedeném vstupu do zápasu radovat nemohl.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení