Až dosud zde mohl kdokoliv odstavit své vozidlo. Tuto možnost denně využívaly stovky řidičů, kteří do centra Ostravy dojíždějí za prací, nákupy nebo úředními záležitostmi. Nyní jim však úředníci udělali čáru přes rozpočet.

Danou lokalitu osadili značkami umožňujícími parkování pouze na vyznačených místech, která jsou přes den určena výhradně držitelům parkovacích karet R a A. První mohou za 600 korun ročně získat lidé s trvalým bydlištěm v této zóně, druhou pak za 12 tisíc korun ročně podnikatelé, kteří zde mají sídlo.

„V centrální části města dochází k enormnímu nárůstu počtu vozidel a tím ke snižování bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích,“ vysvětlila důvody rozšíření stávající zóny placeného parkování Ludmila Kadrnková, mluvčí městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz.

Další postup města určí studie


Většina místních obyvatel rozhodnutí radnice vítá, přespolní si zoufají. „Bylo to ideální místo. Kdo chtěl, mohl se do centra města dostat pěšky, ti pohodlnější pak tramvají,“ uvedl Jakub Černý, který prakticky každý den absolvuje trasu mezi Hlučínskem a Ostravou, kde sídlí jeho zaměstnavatel. „Musím popřemýšlet, co s tím,“ přiznal Černý.

Naopak spokojeni jsou lidé bydlící v okolních domech. Přestože musejí zaplatit roční šestisetkorunový poplatek, budou moci svá vozidla v klidu zaparkovat. „Právě jsem si byl pro parkovací kartu. Už bylo načase něco takového udělat. Několikrát se mi stalo, že jsem přijel k domu a neměl jsem kde zaparkovat. Spousta lidí si zvykla na to, že svá auta odstaví a jedou například tramvají do centra. Teď to snad bude lepší,“ řekl Jiří Mocek. Jeho slova potvrdil i Michal Niník. „Těch nových značek jsem si vůbec nevšiml, ale jsem rád, že tady jsou. S parkováním byl opravdu velký problém. Půjdu na úřad zjistit podrobnosti,“ řekl Niník.

Řidiči, kteří na parkovací karty nemají nárok, musejí hledat jiné řešení. Jedním z nich je trpělivé objíždění blízkých lokalit s bezplatným a neomezeným parkováním. Tyto „fleky“ však většinou bývají obsazeny od časných ranních hodin. Další možností je využít parkoviště s omezenou parkovací dobou od 30 minut do dvou hodin. I tato místa jsou však přes den plná, navíc se tato varianta nehodí pro lidi, kteří v Ostravě pracují.

Jaké máte zkušenosti s parkováním v centru, ale i v jiných částech krajské metropole? Jste potěšeni, že obvod zavedl takové omezení, nebo si zlostí trháte vlasy? A víte o místech, kde se ještě stále dá plechový souputník rozumně odstavit? DISKUTUJTE POD ČLÁNKEM!

„Při stále stoupajícím počtu motorových vozidel opravdu nelze v historických částech města zajistit bezplatné parkování bez omezení pro všechna vozidla,“ prohlásila Kadrnková s tím, že řidičům jsou mimo jiné k dispozici stávající placená parkoviště.

Některá z nich jsou přímo v centru – například u ostravské radnice, další ve vzdálenějších místech. Za hodinu se platí 10, ale také30 korun. Některá parkoviště mají i maximální denní limit. Zřejmě nejlevněji lze na celý den zaparkovat na Smetanově náměstí, a to za50 korun. Jinde stejná služba stojí i několik set korun. Na parkovištích je možno si předplatit i celoměsíční stání, a to od 800 do 1600 korun.

„Chystají se i nové projekty. Město Ostrava v součinnosti s městským obvodem Moravská Ostrava a Přívoz připravuje projekt záchytného parkoviště typu P+G pod Frýdlantskými mosty. Řeší se například nové parkoviště na jižní straně radnice, na úrovni města se zpracovávají dvě studie statické dopravy a dopravní obslužnosti centra, které by měly poskytnout návod, jak dále s parkováním v centru města,“ doplnila Kadrnková.

Porušení zákazu vyjde až na tisícovku


„Když pojedu jednou za čas do centra Ostravy, tak není problém využít placené parkoviště. Já však do Ostravy dojíždím za prací prakticky každý den. Dávat měsíčně tisíc i více korun je pro mě opravdu hodně,“ uvedl jeden z přespolních řidičů, který omezující značky zcela přehlédl a v průběhu čtvrtka na parkovišti za nákupním centrem Albert zaparkoval. Pokud by ho přistihli strážníci, hrozila by mu bloková pokuta. „Ta může na místě činit až1000 korun,“ řekla mluvčí ostravských strážníků Vladimíra Zychová.

Přespolním řidičům, kteří chtějí ušetřit na parkovném, nezbývá nic jiného než auto odstavit v okrajových částech města a do centra či na jiné místo se dostat pěšky nebo městskou hromadnou dopravou. Ani to však pro ně nebude nijak levná záležitost. Pokud budou jezdit přes jednu ostravskou tarifní zónu, zaplatí za měsíčník 284 korun, u dvou zón 370 korun, u tří 454 a u čtyř 540 korun.

O zavedení či rozšíření zón placeného stání uvažují i další ostravské městské obvody.

Ceny parkovacích karet od 1. 1. 2010


Parkovací karta R – rezident bydlící v zóně

600 Kč/rok pro 1. vozidlo

1080 Kč/rok pro 2. vozidlo

3000 Kč/rok pro další vozidlo


Parkovací karta A – abonent sídlící v zóně – především právnické osoby se sídlem v zóně

12 000 Kč/pro 1. vozidlo

16 800 Kč/rok pro 2. a další vozidlo