Zdokonalit své řidičské schopnosti ve čtvrtek mohli hosté už druhého ročníku Školy smyku, kterou u mošnovského letiště pořádala společnost Auto Heller ve spolupráci s odborníky z mostecké HCT – High Car Training.

„Tuto akci pořádáme pro naše zákazníky, aby si pod dohledem instruktorů vyzkoušeli, jak se jejich auta chovají na sněhu a ledu, a aby pak jezdili na silnicích bezpečněji,“ uvedl šéf pořádající společnosti Jan Heller.

Jak tedy zvládat jízdu na sněhem zavátých vozovkách? Jak předcházet krizovým situacím? „Umění není jet rychle, ale umět auto zvládnout a také předvídat, aby nedošlo ke krizové situaci,“ řekl na úvod teoretické části Pavel Jedlička z HCT.

Na bezpečnost je třeba myslet ještě před nastartováním


A teď pár užitečných instrukcí: Pokud se dostanou při jízdě do smyku přední kola, je potřeba okamžitě ubrat plyn a nekomplikovat situaci točením volantem. V případě nutnosti sešlápnout pořádně brzdový, ale i spojkový pedál.

„Spojka se musí sešlápnout spolu s brzdou, aby auto nechcíplo a řidič nepřišel o funkce, jakými jsou posilovače brzd a řízení, a aby se nezamkl volant. Nesmysl je v takové situaci přidávat plyn – je pověra, že se tak auto vyveze ze zatáčky,“ zdůraznil další z odborníků Vít Jedlička.

A co když se při jízdě dostane do smyku zadní část auta? Pak je třeba opět ubrat plyn, ale také začít točit do opačného směru volantem. Pomocí v tomto případě je, když se řidič stále dívá do dálky směrem k místu, kam chtěl původně jet.

„Začátkem bezpečné jízdy je už správné nastavení sedadla a hlavové opěrky, na což mnoho řidičů nemyslí. Stehna by měla být při správném posedu mírně do kopce, trup k nohám zaujímá pravý úhel. Tedy žádné sklápění sedaček do polohy takřka vleže,“ doplnil ještě Pavel Jedlička. Neméně důležité je podle obou instruktorů bezpečné jízdy také správné držení volantu a samozřejmě dodržování stanovené rychlosti.