Výluka tramvají: nepřestupujte

Ostrava /VYZKOUŠELI JSME/ - Pokud nyní cestujete mezi Porubou a centrem Ostravy, pak raději nepřestupujte z tramvaje na náhradní autobusovou dopravu. Zjistili jsme, že se to totiž nevyplatí ani z hlediska času, ani kvůli pohodlí.

19.8.2010 12

Výměna kolejí na ulici 28. října v úseku mezi Krajským úřadem a Domem energetiky přinesla výluku tramvají i uzávěru silnice ve směru z centra do Poruby pro automobilový provoz.Foto: Miroslav Kucej

Tisíce lidí cestují denně městskou hromadnou dopravou mezi obvodem Poruba a centrem Ostravy. Od středečního rána na ně čekají možné komplikace v podobě tramvajové výluky. V jednom z úseků ulice 28. října se totiž opravují koleje. Vyzkoušeli jsme v praxi, jak výluka, která potrvá až do příštího pátku, probíhá…

Jízda první

Před půl devátou ráno nasedám do tramvaje číslo osm na své „domovské“ zastávce Areál VŠB. Poloprázdná linka vyráží směrem do centra Ostravy. Za necelých deset minut stojíme jako vždy na zastávce Svinov mosty a z reproduktorů ve voze se ozve hlas informující o výluce.

Když přijedeme na vodárnu, čeká už u cesty přistavený autobus, který má provézt cestující Mariánskými Horami místo tramvaje, která to bere do centra přes Vítkovice. Spolu s většinou cestujících se rozhodnu na autobus přestoupit. „To bude rychlejší,“ myslím si v tu chvíli.

Navzdory rušné dopravě míří autobus směrem k centru opravdu poměrně svižně i díky tomu, že míjí kolony aut jízdou po tramvajovém pásu. O klidném sezení a četbě knížky se mi v něm však může jen zdát. Už z vodárny vyráží plný až po okraj a další lidé se do něj navíc snaží přistoupit na zastávkách napříč „Mariánkami“.

„Má to jezdit co tři minuty a já už tady tvrdnu více než čtvrt hodiny. Přijede autobus a já se do něj nemám šanci vejít, jak je napráskaný. Je to děs,“ zlobí se mladá maminka, která stojí s kočárkem na zastávce Mariánské náměstí. I „můj“ autobus jede dál bez ní.

Když dojedeme až k náměstí Republiky, většina cestujících vystupuje a hrne se přes cestu k podchodu a dál na přestup zpět na tramvaj. Spolu s pár lidmi jedu ještě o zastávku dál na Dr. Malého, kde je podle mě přestupování snadnější.

Než ale stihneme zastavit, vidím, jak mi ujíždí tatáž osmička, kterou jsem opustil na vodárně. Začínám si říkat, že pro cestu z Poruby do centra bude možná výhodnější nepřestupovat, a že náhradní autobusy by měli využívat spíše ti, kdo potřebují jet do či z Mariánských Hor. Najisto se o tom přesvědčím při dalších dvou jízdách.

Jízda druhá

Abych vyzkoušel náhradní autobusovou dopravu i v druhém směru (má trochu jinou trasu), vyrážím minutu po desáté opět tramvají číslo osm z centra Ostravy. Ta mě zaveze až na zastávku Dr. Malého, kde už je v opačném směru přistaven autobus.

Není zdaleka tak plný jako ten ranní, takže si každý může sednout. Odbočujeme na ulici Dr. Malého a mezi obytnými domy jedeme až na ulici Výstavní. Po ní pak směřujeme na křižovatku s ulicí 28. října. Dál od Domu energetiky už jede autobus po stejné trase, kterou jinak zdolávají tramvaje.

Když dojíždíme k zastávce Nová Ves Vodárna, vidím už přijíždět tramvaj číslo osm. I tentokrát je to ta stejná souprava, ze které jsem před několika minutami přestoupil na autobus. Nasadím mírný klus a podaří se mi ji stihnout. Na Svinově, důležitém dopravním uzlu města, jsem tímto způsobem z centra za čtyřiadvacet minut.

Navíc se mi potvrzuje, že kdo nepotřebuje nastupovat či vystupovat v Mariánských Horách, přesedáním na náhradní autobusovou dopravu nezíská nic než zbytečně komplikovanější jízdu. Definitivně se v tom ujistím během třetího testu.

Jízda třetí

Zpět do centra jedu ze Svinova, jak jinak, osmičkou. Na vodárně odolám lákadlu v podobě přistaveného autobusu, který jede napřímo, a nechávám se vézt tramvají vpravo směrem k Hrabůvce. Na Hulvácké pak odbočujeme na Vítkovice.

Tramvaj je zpola zaplněná, většina lidí sedí. Cesta ubíhá překvapivě rychle – už jsem tudy dlouho neprojížděl, takže se rozhlížím po okolí.

Na Stodolní vystupuji po čtyřiadvaceti minutách a mám jasno. Výluka, která skončí příští pátek, lidem cestujícím mezi Porubou, nádražím ve Svinově a centrem Ostravy příliš komplikací nepřináší. Tedy pokud se nerozhodnou zbytečně přeskakovat na autobus.

Výluka pro tramvaje do příštího pátku, pro auta až do konce září
Uzávěra části ulice 28. října, konkrétně úseku mezi tramvajovými zastávkami Krajský úřad a Dům energetiky, začala pro auta směřující z centra do Poruby už v pátek 13. srpna. Od středy je zde také výluka tramvají, a to v obou směrech. „Důvodem je oprava tramvajové tratě – výměna jejího svršku za nový a ošetření spáry zálivkou,“ vysvětlila mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská. Pro auta zůstane cesta uzavřená až do 26. září, tramvaje začnou projíždět Mariánskými Horami a Hulvákami už příští pátek ve večerních hodinách. Zatímco výluka tramvají podle našich zjištění nezpůsobuje žádné větší komplikace, s automobilovou dopravou je to horší. Objízdná trasa vedená po ulicích Českobratrské a dále pak Varenské nebo Hornopolní, bývá během dopravní špičky pořádně ucpaná.

Autor: Martin Pleva

19.8.2010 VSTUP DO DISKUSE 12

Klimkovický tunel. Ilustrační foto.

Klimkovický tunel uzavřeli až večer

Festival Hrady.cz v Hradci nad Moravicí.

Festival Hrady přilákal do Hradce tisíce návštěvníků

Vítkovice okusily ve Švýcarsku první porážku, za třetinu pětkrát inkasovaly

Dva zápasy mají za sebou hokejisté Vítkovic na turné po Švýcarsku. A pokaždé to byla přestřelka.

Agresivních pacientů stále přibývá, někteří vyhrožují, další dokonce útočí

Útoků, a to nejen slovních, ale stále častěji i těch fyzických, v ostravských nemocnicích přibývá.

Baník předvedl parádní obrat, nakonec ale o výhru přišel

/FOTOGALERIE/ Série bez výhry nad Teplicemi se prodlužuje. Fotbalisté Baníku ani poosmé nedokázali soupeře ze severu Čech porazit, byť chvíli před koncem vedli 3:2. Po posledním rohu ale neuhlídali Martina Filla.

V pondělí se rozhodne, co s flekatým ledem na havířovském zimáku

Situaci s ledem na havířovském zimním stadionu budou řešit na společném setkání zástupci Správy sportovních a rekreačních zařízení a hokejového klubu HC AZ Havířov v pondělí.