VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Žluté vlaky budou muset připojovat další vagony

Ostrava – Nový soukromý železniční dopravce na trase Havířov – Ostrava - Praha bude kvůli zájmu cestujících posilovat některé své spoje.

25.9.2011 1
SDÍLEJ:

Na trase Havířov – Ostrava – Praha začaly od pondělí jezdit žluté vlaky společnosti RegioJet. Foto: DENÍK / Miroslav Kucej

Historicky první dálkový spoj v režii soukromého dopravce vyjel v pondělí z Havířova v 5.20 hodin. Vlaky IC RegioJet už mají za sebou několik cest po této trase v rámci tréninkových nebo propagačních jízd. V pondělí to však bylo poprvé naostro. Dá se předpokládat, že cestující brzy zjistí, že mohou vlakem cestovat jako lidé, aniž by byli nuceni stát hodiny v uličce.

Zpočátku budou mezi Ostravskem a hlavním městem pendlovat tři vlaky denně. Později budou přibývat další. V prosinci by mělo jezdit všech plánovaných devět s tím, že trasa některých spojů bude prodloužena až do Žiliny.

Díky elektronickému systému prodeje jízdenek na konkrétní sedadla může dopravce pružně reagovat na obsazenost jednotlivých spojů a operativně připojit další vagony. „V prvním spoji z Havířova do Prahy bylo v neděli 7 volných míst. Několik cestujících si koupilo jízdenku jen z Havířova do Ostravy, další až do Prahy, nebo na úseky Ostrava - Olomouc nebo Olomouc - Praha. Víme, že na tento konkrétní spoj máme prodáno více než 200 jízdenek,“ vysvětlil Aleš Ondrůj, mluvčí Student Agency, která IC RegioJet provozuje.

Hned k prvnímu spoji přišli v pondělí ráno cestující, kteří si chtěli koupit jízdenku až přímo na místě. Stevardi je uváděli do vozu s velkoprostorovým uspořádáním sedadel, kde jim krátce po vyjetí vlaku našli volné místo a prodali jízdenku. Ostatní cestující byli usazeni na místa, která si vybrali buď při návštěvě pokladny nebo při objednávání před internet.

Dopravce už ví, že bude mít vyprodány dva spoje na konci týdne. „Vyprodání se blíží spoj IC 1015 s odjezdem v pátek 30. září v 17.27 z Prahy, kde v neděli zbývalo 25 míst. Zcela vyprodaný je již spoj IC 1016 z Havířova do Prahy s odjezdem v neděli 2. října v 16.27 hodin. Oba tyto spoje posílíme o další vozy,“ dodal Ondrůj.

Spokojenost nad zájmem cestujících neskrýval ani majitel přepravní společnosti Radim Jančura. Při páteční propagační jízdě využil několikahodinového odstavení vlaku v havířovské stanici a osobně se zapojil do přípravy vlaku před další jízdou. V kuchyňce jednoho z vagonů pomáhal stevardkám.

„Jsme první soukromý dopravce na dálkových železničních spojích ve střední Evropě. Naším cílem je dokázat, že i na železnici je možné cestovat kulturně a za dostupnou cenu,“ řekl Jančura Deníku přímo ve vlaku.

Jak už Deník informoval, tréninkové a propagační jízdy byly určeny ke zdokonalení dovednosti personálu v obsluze cestujících a současně prověřily připravenost vlaku na ostrý provoz. Testovala se také propustnost tratě v konkrétních časech. „Jezdili jsme v různých časech našich spojů, i v těch, které zatím provozovány nebudou, a neměli jsme problém s dojezdovými časy. Naopak, stávalo se, že jsme byli ve stanici i dříve,“ uvedl Ondrůj.

Největší důraz dopravce klade na pohodlí cestujících, které lidé na železnici kritizují desítky let. Státní dopravce toto mínění veřejnosti nezměnil ani nasazením předražených pendolin. Je přitom pravděpodobné, že v reakci na konkurenci bude muset místenky za 200 korun zrušit. Ve žlutých vlacích totiž cestující za rezervaci svého místa neplatí ani korunu.

Mnohem vyšší je také komfort, jakého se mu dostane v průběhu jízdy. Všechna sedadla jsou vedena ve druhé vozové třídě, přestože při provozu v původních rakouských vlacích byly rozděleny do tří tříd - druhé, první a prémiové.

Vagony jsou klimatizované, u všech sedadel jsou zásuvky pro napájení osobních elektrospotřebičů, především přenosných počítačů. Celý vlak má systém zesilování mobilního signálu a otevřenou internetovou wifi síť.

Elektronicky probíhá také odbavení cestujících a vyřizování jejich objednávek v průběhu jízdy. „Palubní personál je vybaven elektronickými dotykovými tablety, ve kterých má k dispozici informace o obsazení konkrétních míst a jejich prostřednictvím také přijímá a vyřizuje objednávky cestujících na občerstvení,“ doplnil mluvčí Ondrůj.

Autor: Libor Běčák

25.9.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Baník myslí na výhru, Kučera nevyloučil změny v sestavě

Ester (Jordana Blažková) vlevo a Oli (Jana Peřinová) mají firmu Nejlepší pohřby na světě.

Pohádkou o pohřbívání zvířátek seznamují děti s koncem života

Borůvky u Pradědu mizí pod křovinořezy

Do nejvyšších partií Jeseníků vyráží v těchto týdnech parta s křovinořezy. V chráněných lokalitách sekají borůvčí.

Historické trolejbusy, Family Fest u Bělského lesa... Kam vyrazit o víkendu?

Je tady předposlední prázdninový víkend a my přinášíme tipy, kam za zábavou vyrazit v Ostravě a okolních okresech.

Tragická nehoda uzavřela v pátek dálnici na Novojičínsku

Dva lidské životy si vyžádala nehoda na dálnici nedaleko obce Kujavy na Novojičínsku.

Doufám, že doma ukážeme jinou tvář, přeje si záložník Baníku Marek Hlinka

Zapomenout na Slovácko a připravit se na domácí reparát s Teplicemi. Fotbalisté Baníku Ostrava mají před sebou v HET lize několik výzev omluvit se fanouškům za poslední výpadek, po téměř pěti letech se pokusit na vlastním trávníku porazit severočeského rivala či udržet si i po čtvrtém kole kladné hodnocení v tabulce pravdy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení