VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Další ostuda Ostravy: Auta a náklaďáky stále jezdí přes Porubu. Obchvaty nejsou

/FOTOGALERIE/ Čtyřproudová silnice, majestátní koridor odklánějící dopravu z obydlených částí. A najednou konec. Tráva. Zátarasy. Tak to vypadá hned na dvou místech v Ostravě, která by měla odlehčit ucpaným komunikacím v Porubě. Jenže kdy se tak stane?

23.12.2016 3
SDÍLEJ:

Úseky prodloužené Rudné a Severního spoje vypadají podobně. Silnice najednou končí a v cestě jsou zátarasy. Zatímco prodloužená Rudná není sjízdná, první úsek Severního spoje slouží coby dálniční přivaděč.Foto: Deník/Pavel Sonnek

Hlasujte v novém seriálu Deníkuo největší ostudu Ostravy.
Anketu najdete na konci článku.

Hanba, hrůza, katastrofa. Těmito a dalšími výrazy častují nejen Porubané situaci okolo průtahů s dokončením prodloužené Rudné ulice, která má odklonit dopravu z přetížené Opavské ulice, jež je páteřní silnicí obvodu.

Obchvat Poruby je přitom delší čas už prakticky dokončen. Chybí dostavět ani ne půlkilometrový úsek nedaleko lyžařského areálu Skalka, poblíž kterého si v devadesátých letech architekt Dušan Richtár postavil dům. Věděl však, že zde jednou silnice může být, počítal s ní územní plán.

JE OCHOTNÝ JEDNAT?

Richtár, jenž s médii dlouhodobě nekomunikuje, stavbě házel klacky pod nohy. Ředitelství silnic a dálníc (ŘSD) proto navrhlo vyvlastnění pozemků, nicméně podle náměstka hejtmana pro dopravu Jakuba Unucky by k tomu nakonec nemuselo dojít. „Je teď obrovská příležitost a chuť s tím něco dělat. Vlastníci věcných břemen mají poměrně jasné požadavky, které nejsou finančně tak náročné, kolik by stálo zastavení stavby. Je to třeba postavení vyšší protihlukové stěny. Koneckonců to vypadá, že i největší odpůrce stavby je už ochotný jednat," komentuje situaci Unucka.

Věří, že k vyvlastnění pozemků nebude muset dojít a že by silnice mohla být dokončena v slíbeném termínu koncem příštího roku. ŘSD, které s Dušanem Richtárem vede jednání, se ale během tří dnů k záležitosti nedokázalo vyjádřit. Aneb jak říkají Porubané, nezbývá než doufat. Mimo jiné také v to, že dostavbu posvětí ministerstvo životního prostředí. Než se tak stane, dokončuje se alespoň napojení prodloužené Rudné na silnici I/11 spojující Ostravu s Opavou.

SEVERNÍ SPOJ

Vedle propojení obvodu se zbytkem města má dopravě v Porubě pomoci také druhý dlouho připravovaný obchvat, takzvaný Severní spoj vedoucí přes Třebovice. První úsek, který momentálně plní funkci dálničního přivaděče, je hotový.

Ten druhý má být podle optimistických předpokladů hotový v roce 2020. „Ohledně severního obchvatu se momentálně zpracovává dokumentace pro územní rozhodnutí s termínem odevzdání květen 2018," přibližuje stručně aktuální vývoj mluvčí Petr Havránek z ostravského magistrátu, který je zadavatelem dokumentace.

MUSÍ POMOCT STÁT

Pokud se územní rozhodnutí podaří získat, bude následovat projektová dokumentace a vyhlášení soutěže na zhotovitele stavby. V tento průběh věří i starostové okolních obcí i vedení kraje. „I nové vedení kraje vnímá Severní spoj jako jednu z nejvýznamnějších a nejpotřebnějších dopravních staveb v Ostravě, která zajistí propojení městské části Poruba s centrem města a zároveň přímé napojení na dálnici pro městské části Porubu, Martinov či Třebovice. Aktuálně má město Ostrava na stavbu vypracovanou dokumentaci pro územní rozhodnutí a připraveny podklady pro podání žádosti o územní rozhodnutí. Znamená to, že má v ruce například podklad k tomu, aby mohlo jednat o financování majetkoprávního vypořádání a k dalším krokům nutným k dokončení přípravy stavby. Financování zajištěno není, Severní spoj je sice krajskou stavbou, je ale jasné, že kraj s městem nedají dohromady miliardovou sumu bez pomoci státu a dalších dotačních zdrojů. Ty evropské jsou v tuto chvíli velmi nejisté," dodává mluvčí krajského úřadu Petra Špornová.

Dostavění Severního spoje by znamenalo dvojí přemostění řeky Opavy třísetmetrovými mosty. Od dálničního přivaděče by se silnice napojila na Provozní ulici a následně by se dobudovala odbočka na Průběžnou ulici.

Anketa | Jak vnímáte situaci okolo nedokončených obchvatů?

Pavel Turek, Ostrava:
Je to hrůza, ty kamiony nejde nikam odklonit, je to stále horší. Už by se to konečně mělo dostavět. Porubské téma číslo jedna. A ten pán už by konečně měl dostat rozum. Stojí to vysloveně na něm. Já si myslím, že do konce příštího roku to hotové nebude, zbývá nám doufat.

Jana Kempová, Ostrava:
Je to tady hodně zmatkové, obchvaty by pomohly. Co bych vám řekla na adresu toho pána, který dostavbu Rudné blokuje, by se asi nedalo použít. A taky si myslím, že nesprávní lidé sedí na nesprávných místech. Investuje se do nesmyslů a do důležitých věcí nikoliv.

Hana Součková, Ostrava:
Připadá mi, že v Třebovicích to není až tak strašné, navíc jsou tady všude měřiče rychlosti, ale ve špičce se tady, pravda, moc nepohybuji. Nejsem příliš zastánce toho, aby se vše rozkopávalo a dělaly se nové cesty, kterých je teď dost.

Norbert Hyský, Ostrava:
Je to katastrofa. Tomu blbcovi, který to blokuje, bych něco udělal a vystěhoval jej na Opavskou, ať si to tam dýchá. Dostavba se pořád jen slibuje, zbývá věřit, že příští rok skutečně bude.

SERIÁL DENÍKU OSTUDY OSTRAVYMoravskoslezský deník a server msdenik.cz za všechny obyvatele Ostravy zmapoval současnou situaci a vybral pět největších ostud, které sužují město.
V anketě níže můžete hlasovat pro tu největší a doporučit tak politikům, aby urychleně sjednali nápravu.
Deník je připraven seznam zanedbaných budov, míst a území, které Ostravany štvou, rozšířit!

Všechny díly seriálu najdete zde. 

Autor: Petr Jiříček

To jsou ostudy Ostravy. Vyberte tu největší!

Hlavní nádraží

15 %

Laguny

6 %

Nedokončený obchvat

13 %

Hotelový dům Hlubina

11 %

Ostravica-Textilia

55 %

Hlasovalo: 3043

Anketa byla ukončena

23.12.2016 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Ředitelství OKD. Důl Darkov v Karviné.

Den D se přiblížil. Ve čtvrtek se rozhodne o osudu OKD

AN 124 Ruslan nad Havířovem.
9

Zraky lidí poutal k obloze obrovitý nákladní letoun Ruslan

Strojírenský gigant z Vítkovic je v problémech. Přežije impérium Jana Světlíka?

/TÉMA DENÍKU, ROZHOVOR/ Ve velmi tíživé situaci se nachází ostravská strojírenská skupina Vítkovice Machinery Group. Impérium Jana Světlíka prochází náročnou restrukturalizací a bojuje o přežití. Některé z dceřiných společností, jako naposledy Vítkovice Power Engineering, už skončily v konkurzu, ty životaschopné vedení holdingu zeštíhluje a snaží se jim udat nový směr. Dokáže se tradiční značka Vítkovice, která má příští rok slavit 190 let od založení, nakonec odrazit ode dna? Může Jan Světlík ještě vidět světlo na konci tunelu?

AKTUALIZOVÁNO

Klimkovický tunel uzavřeli až večer. Nezpůsobilo větší problémy

Dálniční tunel v Klimkovicích včera prošel každoroční plánovanou odstávkou. Ta ale byla oproti původnímu harmonogramu o čtyři hodiny kratší, a dopravu tak výrazně neovlivnila. Podle starosty je stále co zlepšovat. Vhodnější termín je podle něj jaro.

Fleky na kluzišti půjdou do ztracena

Na zimním stadionu v Havířově se v pondělí debatovalo o tom, zda kvůli flekům v ledové ploše přistoupit k dílčí opravě, celkovému rozpuštění nebo ponechání v současném stavu.

Gólový Tomáš Mičola po remíze Baníku s Teplicemi: Je to celkem kruté

/ROZHOVOR/ Nejdřív přesným centrem vybídl k vyrovnání Roberta Hrubého a pak sám dokonal obrat. Nakonec se však Tomáš Mičola se spoluhráči z výhry po nepovedeném vstupu do zápasu radovat nemohl.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení