Značná část ekologických autobusů ostravského dopravního podniku (DPO), které jezdí na stlačený zemní plyn (CNG), parkuje v depu na Hranečníku.

Přesto musejí přejíždět (podle Mapy.cz je jedna cesta dlouhá asi 20 kilometrů - pozn. red.) do provozovny v Martinově, kde je jediná velkokapacitní plnička CNG. Zvýšeného provozu zejména ve večerních hodinách si už všimli někteří lidé bydlící poblíž dílen DPO, kde plnička stojí.

Jak uvedl mluvčí Miroslav Albrecht, DPO s potřebou manipulačních přejezdů do Martinova předem počítalo a efektivitu samotného projektu to tedy neovlivňuje.

Přesto jde, jak si vedení podniku samo uvědomuje, o výrazně neekonomickou situaci, kterou se snažilo změnit zakázkou na výstavbu plničky přímo na Hranečníku. Po čase ji ovšem zrušilo.

ÚDAJNĚ NEVÝHODNÁ

„Zakázka nebyla přidělena, protože existují řešení, která jsou pro nás hospodárnější, a cíle lze dosáhnout jiným způsobem za ještě nižší náklady," podotkl mluvčí podniku Miroslav Albrecht.

Jak Deník zjistil, nejvýhodnější nabídku podala společnost Vítkovice Doprava ze skupiny Vítkovice Machinery Group (VMG), která zrušení zakázky zpochybňuje.

„Hodnotící komisi zadavatele (DPO, pozn. red.) se námi uvedená cenová nabídka naopak zdála jako mimořádně nízká a zadavatel požadoval vyplnění nákladových položek. Zodpověděli jsme tedy náklady na servis, elektřinu, obstarání a distribuci plynu či pojištění," přiblížila tisková mluvčí VMG Eva Kijonková s tím, že nízká cena se odvíjela také od toho, že plničku by druhotně využívala i veřejnost a stála by na pozemku společnosti Vítkovice Doprava v obrátkové vzdálenosti tří a půl kilometru od areálu DPO.

Podle mluvčí VMG dopravní podnik následně tři měsíce nepodnikl žádný krok a po zaslání žádosti o poskytnutí informací o aktuálním stavu řízení v polovině března oznámil, že zakázku ruší.

POSTAVÍ VLASTNÍ

„S tímto rozhodnutím nesouhlasíme a podali jsme námitky, u kterých následně zadavatel rozhodl, že jim nevyhovuje. Ve svém rozhodnutí však neuvedl dostatečný důvod zrušení zadávacího řízení. Strohou informaci, že předložené nabídky uchazečů jsou pro zadavatele ekonomicky nevýhodné, považujeme za netransparentní a nečitelné," doplnila mluvčí Eva Kijonková.

V čem je podle DPO problém? „Zakázka byla vypsána tak, že dodavatel by byl investor, vlastník i provozovatel plničky. Plnění autobusů na CNG na Hranečníku by však mohlo být výhodnější než přejezdy do Martinova, proto s tímto záměrem pracujeme a budeme připravovat stavbu vlastní plnicí stanice v areálu provozovny Hranečník," vysvětlil mluvčí DPO.

Nová soutěž je podle něj připravována pouze na dodávku stavební části a technologie. Investorem, vlastníkem a provozovatelem plničky bude dopravní podnik. „Odhadujeme, že zprovoznění plničky je reálné v příštím roce, s tím, že je potřeba dbát na podmínky projektu, na základě kterých lze čerpat finanční podporu," uzavřel Miroslav Albrecht.

Na druhé straně barikády však převládají názory, že tento záměr měl dopravní podnik už od počátku a u Vítkovic, které s těmito plnicími stanicemi mají zkušenosti u nás i v zahraničí, pouze zjišťoval potřebné informace.