„Jel jsem tramvají číslo 8 od Domu energetiky směrem na Porubu. Ve voze jeli dva zapáchající, podnapilí a hluční pasažéři a vystupovali na Hulváckém kopci. Jaké bylo překvapení všech cestujících, když po jejich vystoupení se ze svých míst zvedli dva revizoři a začali kontrolovat ostatní bezproblémové cestující," napsal redakci Deníku například čtenář podepsaný Z. Formánek. Dodal, že na jeho dotaz, proč opilé cestující nekontrolovali, revizor odpověděl, že si s nimi nemají jak počít. „Znamená to, že přepravní pokyny se týkají jen někoho?" ptal se bezradně.

Kontroloři Dopravního podniku Ostrava (DPO) nejsou veřejní činitelé, takže nemají takové pravomoci jako například městští strážníci, kteří jim v konfliktních situacích proto často asistují.

Problém totiž může nastat právě v momentě, pokud černý pasažér tvrdí, že nemá žádný průkaz totožnosti. Ve smluvních podmínkách DPO je sice uvedena povinnost cestujícího zůstat ve vozidle po celou dobu řešení jeho „černé" jízdy, ale to se děje pouze v ideálních situacích. Taky pokud se černý pasažér neprokáže dokladem totožnosti, musí jít s revizory na policejní služebnu nebo s nimi počkat do příjezdu policejní hlídky.

„Strážnící městské policie při identifikaci cestujících, kteří se odmítli prokázat průkazem totožnosti, asistují revizorům denně. Několikrát měsíčně pak máme s dopravním podnikem smluvené cílené akce na vybrané dny a hodiny, při kterých strážníci revizory doprovázejí. To se týká především akcí na problémových linkách, při kterých by mohla být ohrožena bezpečnost revizorů," řekla Deníku mluvčí ostravských strážníků Dana Klišová.

Mnohem častěji se cestující bez platného jízdního dokladu snaží násilně protlačit z tramvaje. Tady už jsou pravomoci revizorů značně omezené.

„V běžné praxi mohou kontroloři zaujmout vhodné postavení, aby cestující neměl volný přístup ke dveřím, případně spolupracují s řidičem vozidla, který například dočasně nechá k výstupu a nástupu otevřeny pouze přední dveře," vysvětlil mluvčí DPO Miroslav Albrecht.

Nejvyšší správní soud potvrdil i možnost nutné obrany revizora zadržením černého pasažéra při jeho pokusu o únik, „… pokud takové počínání není zcela zjevně nepřiměřené útoku". K tomu by ale dojít nemělo revizoři musí v rámci přijímacího řízení projít nejen kontrolou odborné a zdravotní způsobilosti, ale také psychologickým vyšetřením.