VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Českým drahám chybějí peníze na nákup nových vlakových souprav

OSTRAVA - České dráhy (ČD) nemají dostatek peněz na nákup nových vozů a lokomotiv. Do roku 2020 by na zajištění standardu cestování potřebovaly nejméně 96 miliard korun, ze státního rozpočtu a z evropských fondů přitom mohou získat jen zlomek této částky.

21.6.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archív

Dráhy proto zvažují další možnosti financování, například zvýšení příspěvků vybíraných od krajů na zajištění dopravní obslužnosti, shodli se dnes na veletrhu Czech Raildays v Ostravě zástupci ministerstva dopravy a ČD.

Vozový park ČD je v průměru starý 27 let. "Takže je jasné, že těch 96 miliard korun je jen taková krizová varianta, v podstatě na udržení současného standardu," uvedl náměstek ministra dopravy Petr Šlegr.

Dosud stát investoval do obnovy vozidlového parku ročně asi 400 000 korun, tato částka by se měla od roku 2009 zvýšit na dvojnásobek. Dalších sedm miliard mohou ČD získat v aktuálním rozpočtovém období ze zdrojů Evropské unie. To ale zdaleka nebude stačit.

ČD proto zvažují několik dalších variant, jak peníze na obnovu získat. Jednou z možností je například uzavření dlouhodobých smluv s kraji na zajištění dopravní obslužnosti v regionech, které by zvýšily příspěvek krajů ze současných přibližně 50 korun až na 80 korun za kilometr. "Byl by to logický krok. České dráhy jsou jedny z mála železničních dopravců v Evropě, které si neúčtují pětiprocentní přirážku na obnovu vozidlového parku," řekl náměstek generálního ředitele ČD Jiří Kolář.

Kraje s tímto krokem nesouhlasí, nelíbí se jim ani některé akční jízdenky Českých drah. "Do budoucna si to musíme pohlídat. Nemůže se přece stát, že budeme dotovat ztrátu drah a oni budou poskytovat další a další slevy," řekl náměstek moravskoslezského hejtmana Pavol Lukša. Moravskoslezský kraj dává Českým drahám na zajištění dopravní obslužnosti ročně kolem půl miliardy korun.

České dráhy vykázaly v prvním čtvrtletí zisk téměř 15 milionů korun, loni ve stejném období přitom hospodařily se ztrátou 240 milionů. Za celý rok firma očekává zisk 50 milionů korun. Pokud se plán podaří naplnit, půjde o vůbec první zisk od vzniku Českých drah v roce 1993.

Podle odborníků chybí české železniční dopravě kromě peněz také lepší koordinovanost, která by mohla přinést úspory. Projevuje se například tím, že Správa železniční a dopravní cesty zmodernizuje některou z regionálních tratí a kraj pak začne zvažovat, že železniční dopravu na tomto úseku již nebude podporovat.

21.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Náročné podmínky letošní Gracie.

Lilo jako z konve, vyhrála Anouska Koster

Zatopené fotbalové hřiště ve Skotnici hrající okresní přebor Novojičínska.

Fotbalu nepřeje počasí

Rosol: Po těžkých časech vyhlížím lepší zítřky, v Ostravě chci dojít co nejdál

/ROZHOVOR/ V září 2014 to dotáhl až na 26. místo žebříčku ATP. Jednatřicetiletý český tenista Lukáš Rosol si tehdy tenis užíval, šťastný byl i v osobním životě. Uběhly dva roky a situace se změnila.

AKTUALIZUJEME

Kvůli dešti na mnoha místech zasahují hasiči, lidé sčítají škody

Dešťové srážky mají na svědomí zvýšené hladiny vodních toků na severu Moravy a ve Slezsku. Vodohospodáři také zvýšili odtok z některých přehrad. V některých místech se voda vylila z koryt.

Z Prahy do Ostravy retrovlakem Ostravan

Ostrava, Praha - Ve sváteční pondělí 1. května vypraví České dráhy speciální retrovlak Ostravan, který pojede z Prahy na sever Moravy.

Víkend otců ve Vítkovicích se přesouvá

V sobotu 29. dubna se měl konat na Městském stadionu Ostrava-Vítkovice dětský den plný soutěží a zábavy s názvem Víkend otců.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies