„Od pondělka máme nový rajon v Porubě. Podzemní stanoviště je zprovozněno na náměstí Antonie Bejdové u Duhy. V zemi jsou čtyři hnízda s kontejnery na papír, plasty, sklo a směsný domovní odpad. Postupně z této lokality zmizí docela dlouhá řada klasických plastových popelnic a zůstanou jen komínky nad zemí, do kterých se sype smetí," říká Návrat.
Ten je u popelářů pětadvacátým rokem a má s čím srovnávat.
„Na začátku jsem jezdíval s klasickým kukavozem na kulaté popelnice. Pak s ,bobrem´ na kontejnery. A teď máme se závozníkem Milanem Machelem auto s hydraulickou rukou na odvoz odpadu ze zvonů na sklo a podzemních kontejnerů. Je to sice pořád popelařina, ale méně pracná a člověk se ušpiní prakticky jenom tehdy, když musí odstranit nějaký problém," líčí Návrat.
Jejich vůz na separovaný odpad je jediný v Ostravě; podle toho vypadají směny.
„První pondělní a páteční fůry bereme papíry a v dalších plasty. Pak podzemní kontejnery. Zbývající dny se jezdívá pro sklo," popisuje popelář s tím, že společnost OZO se stará také o svozy smetí z mimoostravských obcí (mj. z okolí Suchdola nad Odrou či Fulneku na Novojičínsku).
Podzemní stanoviště ale mají zatím jen obvody Moravská Ostrava a Přívoz a Poruba.
„Běžné kontejnery pojmou necelý kubík smetí. Do kovových s výklopným dnem se vejdou až tři kubíky. Navíc do nich člověk nevleze, nemůže je vybírat," dodává Návrat. Na odvoz si jen vystačí se závozníkem, zatímco klasická popelářská vozidla obsluhují šofér a dva chlapi vzadu.
FOTO: Mechanická ruka vytáhne kontejner ven, jeho obsah se pak vysype na korbu vozu. Autor: Deník/Radek Luksza