Čistící vozy Ostravských komunikací sebraly v loňském roce z ulic v Ostravě tisíce tun prachu a nečistot. Aby prach neobtěžoval obyvatele města, kteří si už tak užijí během roku dost se znečištěným ovzduším, nechává radnice čistit ulice častěji, než požaduje vyhláška. Zatímco vyhláška nařizuje čistit ulice dvakrát ročně, v Ostravě vyjíždějí čistící vozy do ulic čtyřikrát.

Město navíc při nadlimitním čištění smetá prach i ze silnic, které nejsou v jeho majetku. Tedy těch, které patří kraji a státu, respektive Ředitelství silnic a dálnic. „Například při čištění státních silnic na území města bylo v roce 2010 sebráno celkem 751 tun smetků, z toho samotné nadlimitní čištění – za finanční prostředky města – činí 463 tun nečistot,“ vyčíslil Boháč. Na čištění silnic ve správě kraje loni Ostrava doplácela 5,9 milionu korun, ve správě Ředitelství silnic a dálnic pak 3,9 milionu.

Vedení Ostravy chce nyní po státu i kraji, ať také ze svých „kasiček“ vyčlení na častější čištění silnic v Ostravě finanční prostředky. Dopis s touto žádostí jim odeslali v minulých dnech. „Při množství sebraného materiálu, který je zdrojem reemisí a trvalého znečištění města, jsme prokázali, že z hlediska ochrany životního prostředí je nutné čištění komunikací v daleko častějších intervalech,“ konstatoval Boháč s tím, že současně bude apelovat na změnu vyhlášky o pozemních komunikacích, aby se musely silnice čistit častěji. A to hlavně ty, které se nacházejí v obytné zástavbě.

Ředitelství silnic a dálnic ani kraj se zatím nevyjádřily k tomu, jestli žádosti města vyhoví. „Taková věc se musí řádně prostudovat a posoudit, opravdu nebudeme a nemůžeme nyní vzkazovat výsledek přes média,“ sdělil Jan Hoření, vedoucí komunikace Ředitelství silnic a dálnic. Podobně reagovala i mluvčí kraje Šárka Vlčková. „Dopis jsme dostali. Budeme se tím zabývat,“ konstatovala.

O penězích na čištění komunikací ale například jednali zástupci kraje při návštěvě ministra životního prostředí Tomáše Chalupy na začátku února. Vedení kraje tehdy požádalo ministra o podporu při prosazení toho, aby byla možnost čerpat prostředky na častější čištění silnic ve městech, která mají problémy se znečištěným ovzduším, z evropských fondů, například v rámci Operačního programu Životní prostředí.