Rekonstrukce Svinovských mostů udělala z dálnice D1 důležitou objízdnou trasu. Řidičům z Poruby, ale i z velké části Opavska teď slouží jako hlavní spojnice do centra Ostravy. Rychlostní komunikace je však bohužel spíše parodií na pořádnou autostrádu.

Zvlněný povrch a rychlostní omezení u údajně nevyhovujících mostních úseků totiž nejsou to jediné, co motoristy trápí. Na počátku tohoto týdne se k nesnázím přidala i uzavírka celého pruhu dálnice ve směru od křižovatky s ulicí Rudnou až do Přívozu.

Auta tak musí úsek dlouhý přes čtyři kilometry zdolávat ve druhém jízdním pruhu, který nyní slouží oběma směrům dopravy. Uzavřen je také sjezd na dálniční přiváděč, který využívali řidiči jedoucí do Mariánských Hor. V části dálnice vedle svinovského nádraží, kde teď auta přejíždějí z jednoho pruhu dálnice do druhého, se v pondělní ranní špičce tvořily dlouhé kolony.

„Nevíme zatím přesně, co se na dálnici nyní děje," reagoval na dotaz Deníku náměstek primátora pro dopravu Aleš Boháč. Podle jeho prvotních informací začal další průzkum stavu dálnice, oficiálně se ale k němu tato informace nedostala.

„S předchozím šéfem Ředitelství silnic a dálnic jsme byli domluveni, že nás o všech uzavírkách bude s předstihem informovat. Jenže teď je tam nový ředitel a asi si tu domluvu nepředali. Budeme mu proto psát dopis," konstatoval dále náměstek Boháč a dodal: „Dálnice slouží jako objížďka Svinova, proto je nešťastné, když se jí dotkne jakékoliv omezení."

Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martiny Vápeníkové se začaly na ostravské části dálnice rozmisťovat vrtané a kopané sondy. Spolu s nimi se mají provádět zátěžové zkoušky tří mostů, o jejichž stavu se vedly mezi odborníky ostré diskuse.

„Průzkumné práce zadal nový generální ředitel David Čermák. Tyto akce budou probíhat za částečného dopravního omezení až do konce června. Na základě toho získáme ucelenou zprávu o stavu ostravské dálnice, aby se mohly začít dělat její opravy," vysvětlila Martina Vápeníková.

Zároveň oznámila, že problematická dálnice má od minulého týdne také nového správce stavby, kterým se stal Petr Jedon. Ten by měl začít jednat se stavební formou Eurovia o tom, jak dát autostrádu do pořádku. Mohla by se tak prolomit bariéra, která v posledních měsících přinášela jen mediální přestřelky mezi ŘSD a Eurovií, zatímco dálnice zůstávala v žalostném stavu.