VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bezplatná dálnice v Ostravě? Zatím ani za smogu

Ostrava -Jezdit po dálnici ve městě bez dálniční známky? Ostrava stále marně bojuje o výjimku. Ani za smogu to zatím nebude možné.

24.2.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Pavel Sonnek

Ministerstvo dopravy znovu zamítlo žádost ostravského primátora Petra Kajnara (ČSSD) o to, aby řidiči mohli Ostravou projíždět po dálnici zadarmo. Vedení města usiluje o výjimku rušící zpoplatnění městského úseku dálnice D1 hlavně proto, že by pomohla zlepšit vzduch. Úředníci ale trvají na svém, tvrdí, že podobné výjimky, které ještě donedávna platily v některých částech republiky, byly od letošního roku zrušeny. Navíc město podle nich má nástroje, jak za smogu zajistit po D1 bezplatnou přepravu.

„Když se dálnice otevřela, o padesát procent se snížil počet aut projíždějících městem. Po zpoplatnění městského úseku dálnice D1 se do ulic vrátilo mnoho vozidel, což přitížilo už tak špatnému ovzduší v Ostravě. Kvůli nelepšícímu se stavu ovzduší v krajském městě a okolí byl už několikrát v posledních týdnech vyhlášen signál regulace. Minimálně třetinovým zdrojem znečištění ovzduší ve městě je právě doprava,“ řekl Kajnar.

Podle něj ani za smogu (poslední signál regulace vyhlásili hydrometeorologové včera dopoledne 24. 2.) zatím není možné, na rozdíl od městské hromadné dopravy, jezdit po D1 bezplatně. Ministerstvo dopravy tvrdí opak, v dopise primátorovi náměstek ministra dopravy Martin Sýkora napsal, že se město o to může postarat samo. Může využít stávajícího zákona o ochraně ovzduší, který platí už několik let. Je v něm prý takový právní nástroj, kterým lze stanovit objízdnou trasu pro vozidla, což může být i úsek dálnice D1 v Ostravě.

Nesouhlasí s ním ale náměstek ostravského primátora pro dopravu Aleš Boháč (ČSSD). „Tento návrh rozhodně neřeší stav, ve které se nacházíme. Jedná se totiž pouze o situace, kdy je nejbližší úsek silnice v havarijním stavu anebo v rekonstrukci. Jde o mimořádné situace, které nastanou například při rekonstrukci Svinovských mostů. Pak se dá část dálnice využívat jako objízdná trasa bez poplatku, a to jen v době regulace mobilních zdrojů znečištění,“ reagoval Boháč.

Moravskoslezský poslanec Pavol Lukša (TOP 09), který připravuje novelu zákona o ovzduší (ve třetím čtení ji bude Sněmovna projednávat příští měsíc), míní, že není tak jednoduché využít stávajícího zákona o ochraně ovzduší pro bezplatnou dopravu po D1, jak tvrdí ministerští úředníci. „Při každém vyhlášení signálu regulace by se musela dopravními značkami a dalšími opatřeními vyznačit objízdná trasa. Což je dost problém technický a hlavně časový,“ řekl Lukša. Upřesnil, že v novele zákona, kterou připravuje, už bude zakotveno, že auta mohou při smogu na D1 v Ostravě vjet bez dálniční známky i bez těchto opatření. Předpokládá, že novela by mohla platit příští zimu.

Autor: Miroslava Chlebounová

24.2.2011
SDÍLEJ:
Čivava na místě, kam dopadla po vyhození z okna.
3

Kvůli zabité čivavě si Skoupý za Havířov už nekopne

Ilustrační foto.

Cestování do Hlučína komplikuje výluka

Hotel Vlčina ve Frenštátě pod Radhoštěm: skončí chátrání?

Frenštátský hotel Vlčina se možná opět stane vyhledávaným cílem turistů, kongresmanů a třeba i hráčů. Komplex chce koupit skupina Synot.

Hodiny se vrátily na „Alšák“

Třístranné klasické ciferníkové hodiny jsou od úterý zpět na Alšově náměstí v Porubě. Byť už ne jako dříve na jeho severní straně, nýbrž na opačné u nástupní stanice autobusů.

Užili si dovolenou i festivaly. Teď už krajští lídři vyhlížejí volby

/ANKETA, KANDIDÁTKY PRO VOLBY 2017/ Volby do Poslanecké sněmovny se uskuteční 20. a 21. října, do včerejška ale musely strany podat své kandidátky. Kdo jsou lídři v Moravskoslezském kraji a jak v létě nabírali síly do předvolebních soubojů?  

Startuje podzimní TIP liga. Vyhrajte pivo či celosezonní permanentku na Baník!

Kromě klasického tipování o atraktivní ceny si pro vás redakce Moravskoslezského deníku připravila i jednu novinku – soutěž týmů!

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení