Bude oddělení výrobní části DPO, kde se současně i opravují tramvaje, trolejbusy a autobusy, výhodné? Nezdraží to v konečném důsledku hromadnou dopravu? Neodnesou to cestující? „Restrukturalizace byla nejen nevyhnutelná, a to kvůli evropské legislativě,“ argumentuje vedení města. Podle té totiž firma, která patří městu a dostává od něj dotace, nemůže mít zároveň své obchodní aktivity. „Ale je to i správné rozhodnutí, které přinese ekonomické benefity pro dopravní podnik i město Ostravu,“ tvrdí vedení města Ostravy.

Náklady na restrukturalizaci, která se hradí z veřejných peněz, prozatím dosáhly dvaceti milionů korun a ještě s dalšími necelými čtyřmi miliony se počítá. Největší část z toho zatím spolklo ekonomické a právní poradenství, a to přes sedm milionů korun.

„Kdybychom ale řekli, že na výrobu kašlem a nebudeme to oddělovat, o práci by přišlo sto lidí. Jen náklady na odstupné by dosáhly třiceti milionů korun. A nebyla by využitá výrobní hala,“ sdělil primátor Ostravy Petr Kajnar.

Hodnota vyvedené firmy je pět set milionů korun. Patří jí hala v Martinově a několik menších nemovitostí – hlavně sklady. Účetní hodnota tohoto majetku činí asi 350 milionů korun. Zbytek, tedy asi 150 milionů, je tržní ocenění hodnoty firmy.

Veřejné soutěže


V hale v Martinově se kromě výroby nových tramvají i trolejbusů dělají velké opravy vozidel DPO. To je jedna z věcí, na kterou poukazují odboráři dopravního podniku. Obávají se, že po prodeji majoritního podílu by na to mohl dopravní podnik a potažmo cestující doplatit. „Kdyby Ekova zůstala stoprocentní dcerou, nic se neděje, byl by to uzavřený kruh. Pokud tam ale vstoupí nový partner, a mluví se o tom, že by měl pětašedesátipro­centní podíl, budeme muset za veškerou těžkou údržbu platit v podstatě cizí firmě. Ta si bude určovat ceny, jak potřebuje,“ sdělil předseda odborové organizace Ivo Protivínský.

Podle ředitele Ekovy Electric Františka Kořínka jde o neopodstatněné obavy. O to, kdo bude opravy pro DPO od roku 2012 dělat, se totiž bude veřejně soutěžit. Jde o zakázky za zhruba sto milionů korun ročně. „Zúčastnit se může kdokoliv. A Ekova bude muset nabídnout takové ceny, aby v této soutěži uspěla,“ konstatoval Kořínek.

V podstatě nejbližší konkurenční firma, která takové opravy dělá, je v Krnově. „I v Ostravě se dělaly práce pro Liberec, pro Olomouc, dokonce i z Plzně sem jezdily tramvaje. Ty přepravní náklady nejsou až tak rozhodující,“ dodal Kořínek, který do Ekovy přešel z pozice ředitele Dopravního podniku Ostrava.

Podle vedení města i Ekovy je vstup strategického partnera nezbytný. „Strategický partner musí Ekově přinést to, co nemá, a to trhy,“ zdůraznil Kajnar s tím, že kromě peněz, které z prodeje město získá, od toho očekávají i rozšíření výrobního programu a zvýšení zaměstnanosti. O tom, zda a případně jaký podíl nabídnou strategickému investorovi, mají nyní rozhodovat zastupitelé. „Už máme dvě firmy, které mají zájem stát se strategickými partnery Ekovy,“ oznámil primátor.